Meermaals op 1 dag laden lipo

Voor mijn buggy heb ik 1 lipo (shorty). De andere lipo's die ik heb passen niet in de auto.

Nu sta ik op het punt een 2e lipo te bestellen. Voordat ik dat doe zou ik graag het volgende weten:

Is het nodig een 2e lipo te kopen indien de tijd tussen de heats voldoende is om de lipo bij te laden?
Is het slecht voor de lipo deze enige malen per dag te laden?
De lipo heeft een capaciteit van 4600 mAh en per heat gebruik ik denk ik max. 1700 mAh. (dat is wat volgens de lader bijgeladen wordt)

Leo

Denk niet dat je LiPo er problemen mee heeft meerderekeren per dag geladen te worden, zolang het ding maar netjes binnen de parameters geladen wordt.

Net zoals Bert het zegt. Ben je tevreden met de laadtijden van 1 lipo? Dan gewoon die lipo blijven gebruiken.

Merk wel op dat lipo's verslijten door veelvuldig ontladen en laden (en daar zijn ze nu net voor bedoeld).

Met meerdere lipo's voor handen kan je die slijtageslag beter spreiden maar ook niet meer dan dat.

Stevo

Merk wel op dat lipo's verslijten door veelvuldig ontladen en laden (en daar zijn ze nu net voor bedoeld).

Dat weet ik nog zo net niet.... Ik krijg uit de ondertussen 30 of 40 LiPo's die ik "versleten" heb, sterk de indruk dat de levensduur tijdgebonden is, niet cyclusgebonden.
Ik heb geeneen LiPo gehad die ouder dan 3 jaar werd, en het aantal cyclussen vertoonde daar nul komma nul relatie mee.
Ik gebruik mijn LiPo's relatief érg licht (25C LiPo's, belasting 5C) en ook relatief weinig (meestal één cyclus per week, soms twee), omdat ik geen tijd heb om tussendoor te laden, dus ik heb veel LiPo's die ik 1 keer per week achter elkaar leegvlieg.
De jongens op de club die 1 of twee LiPo's hebben en dus meerdere cyclussen per middag doen, halen véél meer cycles dan ik, maar moeten ze net zo vaak vervangen als ik.
We kopen eigenlijk altijd met zijn allen in, dus we vliegen allemaal met dezelfde LiPo's, en even oud....

Naar mijn mening is het vanuit kostenoverweging aan te raden, niet meer dan het minimum aan LiPo's te hebben, zodat je ze zo vaak mogelijk gebruikt, dan heb je méér "waar voor je geld".

Maar dat is niet meer dan mijn persoonlijke indruk.

Ok bedankt voor de reacties. Ik wilde voor mijn gevoel al niet meer dan 2 accu's per auto hebben (sinds kort) en als ik helemaal naar shorties ga dan kan ik met 2 volstaan voor alles.
Mooi om in gedachten te houden voor het geval mijn gewone lipo's de geest geven.

LiPo's slijten door het laden en ontladen. Hoe vaak je een LiPo kan laden en ontladen hangt heel sterk af van de stromen die je gebruikt. Als je een accu met 0,5C ontlaad en laad kan je een accu misschien wel 1000 keer laden en ontladen. Met een nog lagere stroom kan dat misschien tot wel 5000 keer oplopen.
Maar ga je de accu met 20C ontladen dan daalt dat aantal al heel snel. Dan kom je misschien nog maar aan de 200 keer en met nog hogere stromen wordt dat heel rap minder. Met stromen rond de 50C en hoger kan de accu al na 50 keer laden en ontladen "op" zijn.

Een andere factor die heel sterk bepalend is voor het aantal keren laden en ontladen is hoe ver je de accu ontlaad. Hoe verder je de accu leeg trekt des te minder vaak die accu geladen en ontladen kan worden. Ontlaad je de accu met maar 20% dan kan je hem misschien 1000 keer laden en ontladen. Ontlaad je hem met 90% dan zakt dat tot misschien maar 200 keer. Ga je iedere keer tot 100% dan zakt dat nog verder tot misschien maar 80 keer.

De bovenstaande getallen zijn allemaal maar voorbeelden. Ik wil je alleen het effect duidelijk maken, wat de werkelijke getallen voor jouw accu zijn hangt van heel veel factoren af. Een aantal daarvan worden door de fabrikant bepaald dus daar kunnen wij als gebruikers niets aan doen.

Maar er is nog een factor die levensduur mede bepaald. Een LiPo die ongebruikt opgeslagen ligt zal ook verouderen. De chemie intern zal de accu toch een soort van "opvreten" waardoor hij, ook als hij niet gebruikt wordt, op den duur onbruikbaar worden. Dit effect blijkt bij LiPo's toch iets sneller te verlopen dan bij de oudere op nikkel gebaseerde accu's het geval was. Dat Bert's accu's na verloop van tijd toch minder werden klopt helemaal.
Dit proces kan je vertragen door de accu koel te bewaren. Maar pas op, laat de accu niet bevriezen, dat is ook niet best voor de levensduur. Temperaturen rond de 5°C lijken ideaal.
Mijn HP Ipaq zakagenda is nu ongeveer 9 jaar oud en er zit nog steeds dezelfde accu in. Dat is een Li-Ion accu van 3,7V 1100mAh. De capaciteit is duidelijk minder geworden maar de accu werkt verder nog steeds goed. Dat komt natuurlijk mede doordat de energie die er uit wordt getrokken relatief weinig is. Zeker in vergelijk met de energie (stroom) die wij modelbouwers uit onze accu's trekken.

Dus je kan je LiPo zonder problemen meerdere keren per dag laden en ontladen. Zeker wanneer je de accu maar met iets van 40% (1700mAh uit een 4600mAh accu) ontlaad zal de accu er relatief weinig van te lijden hebben. Maar vergeet niet dat elke accu, dus ook een LiPo, niet het "eeuwige leven" zal hebben. Zeker niet als ze gebruikt worden zoals wij dat doen. Veel stroom er uit trekken en zo snel mogelijk weer "volpompen".
Er zijn wel een paar dingen die je kunt doen om toch de levensduur wat te verlengen. Laad met een zo laag mogelijke stroom. 1C is feitelijk ideaal. Lager kan natuurlijk ook maar dan duurt het laden wel erg lang. Laden met 2C kan voor sommige accu ook nog maar met nog meer stroom laden zo ik niet doen. Dat zal de levensduur echt sterk verminderen. Toch zou je er voor kunnen kiezen om voor een laadstroom van 5C te kiezen. Dat kan je doen als je de accu ook al met heel hoge stromen ontlaad. Als je een accu al met 50C of nog meer ontlaad mag je blij zijn als je die accu 50 keer kan laden en ontladen. Ga je die accu met 5C laden dan wordt dat misschien 48 keer maar dat merk je dan toch niet.

Ernst ik ben het in grote lijnen met je eens maar vind dat je je wat te behoudend opstelt met betrekking tot de maximale laadstroom.
Samengevat wordt onder normale omstandigheden de LiPo levensduur beïnvloed door:
1: Oplaadstroom
2: Ontlaadstroom
3: Ontladingspercentage
4: Spanning tijdens opslag
5: Opslagtemperatuur
Met name op punt 1 en 2 maken de LiPo fabrikanten de laatste jaren vooruitgang. Was 5 jaar geleden 1C gespecificeerde laadstroom de norm, nu is 5C niet bijzonder meer. Deze vooruitgang komt door doorgaande ontwikkeling van LiPo en fabricage technologie.
Dit heeft mijns inziens ook effect op de verwachte levensduurreductie van de LiPo ten gevolge van de laadstroom. Was je 5 jaar geleden met een 1C stroom een accu aan het laden dan zat je vaak op 100% van de accu z'n 'kunnen'. Ben je nu met 1C een 5C gespecificeerde accu aan het laden dan zit je slechts op 20% van de accu z'n 'kunnen'.
Het valt mij op hoe vaak in verschillende forums nog steeds het advies gegeven word om met maximaal 1C te laden. Hiermee wordt mijns inziens de vooruitgang genegeerd en doen we onszelf en de LiPo productontwikkelaars tekort. Zonder het principe van een afname van de verwachte levensduur bij hogere laad (of ontlaad) stroom te willen ontkennen is het mijns inziens tegenwoordig prima mogelijk om met aanzienlijk meer dan 1C te laden, met behoud van normale levensduur. De accu wordt hierbij gewoon volgens specificatie gebruikt waarbij ik ervan uitga dat de LiPo specificatie van nu net zo betrouwbaar is dan die van 5 jaar geleden.

(Ikzelf vlieg nu ongeveer vijf jaar en ben begonnen met slechts 2 accu's die volgens de specificatie met 5C geladen konden worden en ook werden. Vanwege de korte laadtijden kon ik met 2 accu's continu vliegen zonder te hoeven wachten op het laden. Met 5C laden was voor mij ideaal; met een lagere laadstroom had ik om hetzelfde te bereiken meer accu's en laders nodig. Ik heb afgelopen jaar, na 5 jaar en enkele honderden laad-ontlaad cycli, afscheid van de accu's genomen. Ze deden het nog wel maar leverde niet meer het gewenste vermogen.)

Back