meermotorige toestellen en Brushless

Stevo

Forum veteraan
Goede morgen,

Juist een interresant artikel gelezen in MAN over het gebruik van Brushless in multi-engines set-ups op één vaartregelaar. De redacteur van het blad was er nog niet uit of dat nu zo'n goed idee was of niet wegens sychronisatieproblemen tussen de motoren met een zogenaamde Hall sensor. :?: Tevens blijken er nog problemen te zijn bij sommige set ups die geen Hall sensor gebruiken. ( ruikt verdacht veel naar computersoftware van een, veel te rijke, Amerikaan )

De vraag is nu kan ik een tweemotorig, met brushlessmotoren uitgerust, vliegtuig aansturen met één vaartregelaar.

It's al about the money, kwestie van niet nog eens een peperdure vaartregelaar te moeten kopen.

Stevo

Ik heb me laten vertellen dat het kan...maar niet aan te raden is. De kans is namelijk dat er maar 1 van de 2 motoren start. En dat gaat over het algemeen niet echt goed op 2 motorige kisten.

Dualdude

Dacht al dat er een beetje (van dat bruinkleurig spul) aan de knikker hing daar moet toch een oplossing voor zijn en wat mag dan wel de reden zijn ?

Iedereen grijpt inderdaad veelal terug naar die "ouderwetse" borstelmotoren wanneer het op meermotorige toestellen aankomt.

Stevo

Als ik het goed begrepen heb kan de regelaar niet goed de stand van de motor bepalen omdat er twee motoren aan zitten. En dan weet hij niet hoe hij moet beginnen met aansturen. Ik ben nog niet zo'n electro guru dat ik 100% zeker weet dat het ook klopt wat ik nu beweer ;)

Een vriend van me heeft een Grumman Albatros met 2 Mega's (sp400 klasse). Hij heeft het allemaal al eens uitgezocht, en is toen maar voor twee regelaars gegaan.

de kontronic set voor de twinjet werkt prima met maar1 regelaar op 2 motoren.
het gaat dus wel

Dat is dan wel een specifieke set up maar blijkbaar werkt het niet altijd en kun je niet altijd zomaar een regelaar van merk X op twee motoren van het merk Y aansluiten met een succesverhaal tot gevolg.

Sommige van die zaken zijn niet compatible als ik het goed begrijp, zonder dat daarbij een herkenbare lijn in zit. (vandaar ook een beetje de vergelijking met het computergebeuren)

Dan kun je ook nog een beetje verdergaan natuurlijk, wat als je een Lancaster of een B17 wil gaan bouwen (4 motoren)?

Ik zit een beetje te wachten op een reactie van één van die electro goeroes (Harold ???? where are you???)

Stevo

Een borstelloze regelaar moet weten 'waar' de rotor zich bevind om de motor goed aan te sturen. Deze informatie krijgt de regelaar door een sensor, of door de spanningen die ontstaan over de spoelen als er een magneet voorbij komt.
Sluit je nu 2 motoren aan, dan krijgt de regelaar ook 2 positie 'signalen' terug. Meestal raakt een gewone regelaar dan in de war, tenzij je 2 exact identieke motoren hebt met dezelfde belasting. Voorwaarde is wel dat je ze dan in dezelfde positie start... niet echt handig dus.

Er is al eens eerder een draadje geweest over het aansluiten van twee of meer borstelloze motoren op één regelaar. Toen was de conclusie dat het niet echt mogelijk is. Je kunt het proberen maar de kans dat het niet goed gaat is heel erg groot.
Dit komt door de manier waarop een borstelloze motor werkt. Door een microprocessor in de regelaar wordt de stroom door beurtelings twee van de drie spoelen in de motor gestuurd. Het magnetisch veld dat daardoor wordt opgewekt trekt een magneet in de rotor aan en stoot een andere af. Hierdoor zal de rotor een stukje verdraaien. Als je nu op tijd de stroom doorschakeld naar de volgende twee spoelen zal de rotor blijven draaien omdat de magneten het steeds opschuivende magnetisch veld niet in kunnen halen. Het overschakelen regelt de microprocessor doormiddel van magnetische sensor (z.g. HALL sensors). Deze sensors meten de stand van de magneten in de rotor en geven dat door aan de microprocessor zodat die op tijd kan doorschakelen. Veel van de huidige regelaars gebruiken deze sensors niet meer omdat de derde (de op dat moment niet gebruikte) spoel ook als sensor dienst kan doen.
Als je nu twee motoren tegelijk op een regelaar aansluit zal de microprocessor signalen binnen krijgen van twee motoren tegelijk. Het is vrijwel onmogelijk om daar een juist iets van te maken.
Als de twee motoren precies gelijk draaien en precies dezelfde eigenschappen hebben kan het goed gaan. De problemen ontstaan dan wanneer er één van de twee motoren langzamer gaat draaien doordat hij iets zwaarder belast wordt. De regelaar krijgt dan twee verschillende signalen binnen en zal daar weinig mee kunnen. De motoren gaan uit de pas lopen en kunnen er zelfs mee stoppen.
Waneer elke motor zijn eigen regelaar heeft is het wel mogelijk die regelaars met elkaar te koppelen. De microprocessor in de ene regelaar krijgt dan via een aparte ingang een signaal van de andere. Dat signaal kan dan gebruikt worden om de motor zo te regelen dat het toerental hetzelfde wordt als de andere motor. Sinchroniseren van de motoren is dus vrij makkelijk te realiseren maar elke motor heeft z'n eigen regelaar nodig.

Mocht je kiezen voor 2 regelaars, heb ik wel gedaan, vergeet dan niet dat maar één van deze beide regelaars spanning aan de ontvanger mag leveren. Dus...één reglaar gewoon aansluiten, van de andere alleen de signaaldraad.
:D
(O ja, dit is natuurlijk alleen bij regelaars met BEC)

Ernst Grundmann

Bedankt voor de zeer vakkundige uitleg :worship: Ik heb op die manier al een beetje door waar het probleem zit.

Stevo

Eelco zei:
Mocht je kiezen voor 2 regelaars, heb ik wel gedaan, vergeet dan niet dat maar één van deze beide regelaars spanning aan de ontvanger mag leveren. Dus...één reglaar gewoon aansluiten, van de andere alleen de signaaldraad.
(O ja, dit is natuurlijk alleen bij regelaars met BEC)

Nee hoor, indien 2 identieke regelaars met dezelfde akku mag het wel...Heb ik op m'n heli gedaan.

Niels

Nee hoor, indien 2 identieke regelaars met dezelfde akku mag het wel...Heb ik op m'n heli gedaan.

Hé Niels....wonderlijk. Is mij altijd verteld dat dit fout gaat...hmmm, weer wat geleerd.

Als je erover nadenkt is het zo wonderlijk niet. Op een regelaar zitten dikwijls 2 spanningregelaars parallel om genoeg bec capaciteit te hebben....zet je dus 2 regelaars parallel, staan er 4 spanningregelaars parallel :wink:

niels

2 x BEC: Gaat goed als de spanning exact hetzelfde is. Bij afwijkingen kan het onduidelijk zijn wat er gebeurt.

In schema's waar meerdere spanningsregelaars parallel worden gebruikt zie he vaak "vereffeningsweerstanden". Mogelijk dat het servosnoer van de regelaar die functie overneemt.

Voorzichtig dus. Even meten, en controleren of er niets warm wordt.

Dit is zoals Ernst al schreef al meerdere keren besproken. Ik heb met 2 X Mega 16/15/3 en een Jeti 70 A regelaar met een Twinjet gevlogen, het probleem kun je oplossen door op te starten met de trim van het gas dicht, als dit gebeurt is de trim zover open zetten zodat de twee motoren net draaien dan is er niets aan het handje met weer gas geven. Bij de landing zet je de trim weer dicht zodat het niet te veel propjes kost. In het begin kon ik mijn gas helemaal dichtzetten maar om de paar keer dan wou hij niet opstarten en dat klinkt heel beroerd en dan kun je maar beter heel vlug je gas dicht trekken en opnieuw proberen. (Als dat nog lukt)

Back