Meetings in België

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Toon Verbruggen, 2 feb 2019.

  1. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Hallo allemaal.
    Ik ben al een jaar of wat bezig met het bouwen van vrije vlucht modellen (hoewel mijn rubber aangedreven modellen bijna altijd mislukken o_O). Nu heb ik niet meteen de intentie om naar wedstrijden te gaan, maar ik ben dat wel van plan zodra het beter lukt. De dichtstbijzijnde meeting lijkt me echter de IIFI in Nijmegen. Omdat het nogal ver is om naar Nijmegen te rijden ben ik het net beginnen afzoeken naar meetings in België. Maar vrije vlucht lijkt gewoon niet te bestaan hier! Dus dacht ik, laat ik me even informeren bij de noorderburen.
    Is er iemand die weet of er meetings zijn in België? En zo ja, waar dan?

    Alvast bedankt!
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Laatst bewerkt: 2 feb 2019
    jef en Toon Verbruggen vinden dit leuk.
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Uit je reactie weet ik niet goed of het je te doen is om zaalmodellen, of ook om Vrije Vlucht buiten. Voor dit laatste, lijkt het me dat de Regte Heide bij Tilburg niet ONTZETTEND ver is van Dendermonde! Deze maand is daar een VV wedstrijd: https://www.modelbouwforum.nl/threads/wedstrijden-2019.263345/#post-3931145 zoals te zien via deze link op dit forum.
    Altijd interessant om daar je licht op te steken en contacten op te doen. Voor zaalmodellen is Nijmegen wel dé hotspot in Nederland.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2019
    crins en Toon Verbruggen vinden dit leuk.
  4. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Interessant... ik wist niet dat er in Genk ook vv vliegers zaten. En wat de Regte Heide betreft, misschien over een jaartje (of twee ;)). Allebei bedankt! Als er nog mensen zijn die iets weten zijn dat haalbaar lijkt, laat het weten!! Ondertussen heb ik nog een vraag... Weet er iemand waar je aan thinner kunt geraken? Normaal gezien zou ik het bij SAMS models hebben besteld, maar die hebben dat al een paar maand niet op voorraad of verkopen het misschien zelfs niet meer. Nu heb ik dat vrij regelmatig nodig en ik heb nog geen adres gevonden. Als jullie nog adressen hebben, hoor ik het graag!
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Dan mijn vraag wat wil je met Thinner? Of beter gezegd waar gebruik je het voor. Wellicht heb ik een scala aan alternatieven voor je.. Thinner wordt hier eigenlijk al jaren niet meer gebruikt...
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2019
  6. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Oeps, iets te onnauwkeurig dus... Ik heb eigenlijk altijd problemen met het kromtrekken van mijn vleugels, en las ergens dat je spanlak moest verdunnen. Met thinner, dus. Ook kan je het blijkbaar gebruiken om geprint balsa te maken. Iets dat daarvoor geschikt is dus...
     
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Spanlak verdunnen met thinner doe ik al jaren niet meer. Ik gebruik aceton of 2k autolak verdunner. Wellicht makkelijker te verkrijgen. Nadeel is wel duurder maar goed hobby kost geld.

    Geprint balsa maak ik zonder oplosmiddelen. Beter voor je zelf en anderen. Ik gebruik een teflon bekleed strijkbout. Ik print mijn tekening met een laser printer. Leg deze op mijn hout, de bout erop en goed strijken. Dit vergt wat experimenteren en oefening maar werkt goed.

    Ik vind het grote nadeel van werken met oplosmiddelen dat je goed moet weten hoe dit veilig te doen. Van die latex handschoenen bijvoorbeeld hebben geen zin, gaat er dwars door heen.
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Maar met verdunnen van spanlak verminderd niet het kromtrekken trouwens..
     
  9. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Wat dan wel? Ik ben nog een echte rookie op dit gebied, dus alle tips zijn welkom!
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Als je een beetje info hebt (foto's) over wat je aan t bouwen bent en waar de problemen zitten dan kan ik prima helpen.

    Spanlakken kan prima. Maar dan wel daarna de onderdelen goed fixeren dat ze vlak/recht blijven tijdens het drogen. En dan lang laten drogen (uurtje of 8)
     
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Een goed alternatief , vind ik , voor kleinere vrij vlucht modellen , al dan niet met rubbermotor , is EZEdope in plaats van spanlak ,
    dit is met water te verdunnen en zonder problemen binnen te gebruiken , ik heb ook de indruk dat het minder "krimpt" dan spanlak .
    Spanlak verdun ik altijd met met Graupner "universal vedünnüng" , nog te bestellen bij Albatros of "spannfix" maar dit laatste is nog moeilijk te vinden .
    Ik heb het geprobeerd met cellulose thinner van de bouwmarkt maar dan droogt het met witte vlekken / strepen .
    Moest je goesting hebben mag je altijd eens tot bij me thuis komen , misschien kan ik je op weg helpen en je eventuele vragen beantwoorden ,
    het is nu niet dat ik een "meester" bouwer-vlieger ben maar het lukt me toch aardig al zeg ik het zelf :rolleyes:o_O:confused::D , Hulshout is nog best te doen vanuit Dendermonde .

    023.JPG

    Groeten Jef
     
  12. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Om te voorkomen dat vleugels etc. na het spanlakken gaan kromtrekken, is het nodig de spanlak te plastificeren. Dit betekent dat je er een beetje wonderolie in doet, pakweg 10 druppels op een jampotje spanlak. Dunne vleugels moeten dan toch nog op een vlakke plank opgespannen worden. Dit doe je vlak nadat de spanlak stofdroog is; hij spant dan nog uren na. Verdunnen doe je idealiter met de verdunning van het eigen merk (die van Aeronaut is hier in Nederland bij een paar zaken te verkrijgen) maar ik gebruik meestal gewoon goedkope thinner van de bouwmarkt. Als er witte plekken of strepen op het oppervlakte komen, is de luchtvochtigheid te groot. Als dit optreedt, is het te verhelpen door een laag wat extra verdunde spanlak in een goed verwarmde kamer op te brengen, liefst als de luchtvochtigheid lager is. Een hygrometer is modelbouwgereedschap!
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    De groep uit Genk vliegt indoor ook met vrije vlucht toestellen en lijnbesturing. We vliegen elke zondag middag in Zutendaal. Je ziet daardus bijna alles aan indoor vliegen van radio tot vrije vlucht.
     
  14. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Als je 100% geen witte strepen e.d wilt hebben ongeacht de luchtvochtigheid is maar 1 oplossing. 2K autolak verdunner is een schraal oplosmiddel dat perfect ervoor werkt.
     
  15. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Zo'n maand geleden bouwde ik ern zwever, en alles ging goed, tot ik er spanlak op deed. Ik had de vleugel aan beide kanten gespanlakt, twee latjes onder de lijsten gelegd, en geprobeerd vlak te houden met kruidenpotjes, zoals Mike Stuart, een expert op gebied van vliegende schaalmodellen, doet. de vleugel is echter compleet kromgetrokken. Hoe houd je het dan vlak? met bankschroeven ofzo?
     
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Hoelang heb je t laten drogen?
     
  17. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Tenzij ik het snachts heb laten drogen, in ieder geval geen 8 uur! Maar ik denk dat sommige potjes zelfs al omgevallen waren, dus lijkt de oorzaak volgens mij niet volledig daar te zitten...
     
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Potjes werkt niet altijd volledig. Elastieken kan nog werken. Spelden in de kopse kanten van t hout steken en dan je werkje op blokjes en elastieken spannen als t stofdroog is.

    Beste is eigenlijk nat opspannen met blokjes en spelden en dan lang drogen. Nog een optie is met alcohol spannen. Dit geeft meer tijd met fixeren. Maar droogt wel langzaam (24 uur). En dan lakken met spanlak met beetje wonderolie om te sealen. Of wellicht nog beter Eze dope of een andere niet spannende transparante blanke lak.
     
    Toon Verbruggen vindt dit leuk.
  19. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    wat bedoel je met elastieken en spelden en blokjes? heb je hier een foto van, want ik snap het eigenlijk niet volledig. Eerst dacht ik dat je door je vleugel heen prikte, maar dat leek me wel heel absurd! :rolleyes:
     
  20. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Het helpt erg als je een bouwplank hebt waar je spelden in kunt steken. Ik gebruik strookjes van 3mm balsa, pakweg 1 bij 2 cm. (afmeting afhankelijk van het model) die ik op de voor- of achterlijst leg (aanvalsboord en vluchtboord, als ik het goed heb), half op de lijst en half op de bouwplank. Daar steek ik dan een paar spelden doorheen. Op de foto is een vleugel van een Veron Cardinal te zien. Dit model heeft een Clark Y profiel (of iets dergelijks) waarbij de vleugelneus omhoog loopt. De voorlijst ligt dus niet op de bouwplank, dus daarom heb ik bij de tip een groter plankje gebruikt. Let ook op het stukje 1,5 mm balsa onder de achterlijst bij de tip, voor de nodige tipverdraaiing. Deze vleugel is overigens afgewerkt met Eze Dope.
    IMG_0021.JPG
    IMG_0022.JPG
    Mijn bouwtafel is, zoals je kunt zien, bekleed met 10 mm balsa. Een investering eind jaren '80, die zich al vele malen heeft terugverdiend. Hij is alleen in de loop van de jaren wat vies geworden....
    Overigens gebeurt het ook mij wel dat een vleugel later krom trekt; en dan wordt het stomen om hem weer recht te krijgen... Geen probleem.
     

Deel Deze Pagina