Ik ben nog niet zo lang lid van het modelbouwforum en heb getwijfeld of ik wel een topic wil starten. Niet dat ik geen bouwervaring heb maar zie me niet als een erg goede bouwer. Ik vind het bouwen van diverse zaken leuk. Vooral het bouwen vanaf een tekening. Dat blijft echter niet beperkt tot radiografisch bestuurbare boten. Daar ligt echter wel het grootste deel van mijn modelbouwverleden tot nu toe.
Nu start ik echter toch een draadje omdat ik aan het begin sta van de bouw van een nieuw schip. Het betreft een schip waarvan ik de tekening en de documentatie al 36 jaar in mijn bezit heb. Het betreft het meetschip Kugelbake. Van origine een schip uit Duitsland. De thuishaven van mijn schip wordt echter Swalmen. De schaal wordt 1:15. Dan vind ik het wat makkelijker om de details voor elkaar te krijgen en kan de extra functies makkelijker robuust uitvoeren.
De afmetingen van het schip worden dan:
Lengte: 106 cm
Breedte: 29 cm
Gewicht ca 10 kg.
Persoonlijk vind ik dat afmetingen waarbij een schip nog goed te vervoeren en te hanteren is. De Kugelbake heeft ook een grote bovenbouw en een luik boven de roerkoning. Alles is dus goed bereikbaar zonder kunstgrepen.
tot zover deze eerste inleiding. Nu op naar de kiellegging.
Nu start ik echter toch een draadje omdat ik aan het begin sta van de bouw van een nieuw schip. Het betreft een schip waarvan ik de tekening en de documentatie al 36 jaar in mijn bezit heb. Het betreft het meetschip Kugelbake. Van origine een schip uit Duitsland. De thuishaven van mijn schip wordt echter Swalmen. De schaal wordt 1:15. Dan vind ik het wat makkelijker om de details voor elkaar te krijgen en kan de extra functies makkelijker robuust uitvoeren.
De afmetingen van het schip worden dan:
Lengte: 106 cm
Breedte: 29 cm
Gewicht ca 10 kg.
Persoonlijk vind ik dat afmetingen waarbij een schip nog goed te vervoeren en te hanteren is. De Kugelbake heeft ook een grote bovenbouw en een luik boven de roerkoning. Alles is dus goed bereikbaar zonder kunstgrepen.
tot zover deze eerste inleiding. Nu op naar de kiellegging.