Meetschip Kugelbake

Ik ben nog niet zo lang lid van het modelbouwforum en heb getwijfeld of ik wel een topic wil starten. Niet dat ik geen bouwervaring heb maar zie me niet als een erg goede bouwer. Ik vind het bouwen van diverse zaken leuk. Vooral het bouwen vanaf een tekening. Dat blijft echter niet beperkt tot radiografisch bestuurbare boten. Daar ligt echter wel het grootste deel van mijn modelbouwverleden tot nu toe.
Nu start ik echter toch een draadje omdat ik aan het begin sta van de bouw van een nieuw schip. Het betreft een schip waarvan ik de tekening en de documentatie al 36 jaar in mijn bezit heb. Het betreft het meetschip Kugelbake. Van origine een schip uit Duitsland. De thuishaven van mijn schip wordt echter Swalmen. De schaal wordt 1:15. Dan vind ik het wat makkelijker om de details voor elkaar te krijgen en kan de extra functies makkelijker robuust uitvoeren.
De afmetingen van het schip worden dan:
Lengte: 106 cm
Breedte: 29 cm
Gewicht ca 10 kg.

Persoonlijk vind ik dat afmetingen waarbij een schip nog goed te vervoeren en te hanteren is. De Kugelbake heeft ook een grote bovenbouw en een luik boven de roerkoning. Alles is dus goed bereikbaar zonder kunstgrepen.

tot zover deze eerste inleiding. Nu op naar de kiellegging.

Bijlagen

• kugelbake-so-hiess-auch-ein-12450.jpg
    kugelbake-so-hiess-auch-ein-12450.jpg
    216 KB · Weergaven: 337
Heren, bedankt voor jullie positieve reactie. Nu zal ik maar eens beginnen:

De aandrijving:

Zelfs bij schaal 1:15 loop ik meteen tegen een probleem aan. Wat is namelijk het geval. Ik wil de romp op spanten gaan bouwen. Deze spanten (en dus ook de kiel) blijven daarna zitten. Het hart van de schroefas ligt op 36 mm van de onderkant. De motor die ik wil gebruiken is een Buehler met een diameter van 52 mm. Dan heb ik maar 10 mm voor de hoogte van de kiel. Dat is me een beetje weinig. Ik ga dat als volgt oplossen:
aandrijving.jpg
Het wordt dus geen directe aandrijving maar een riemaandrijving. Daardoor wordt de hoogte van de kiel onder de pulley op de schroefas 20mm. Dat vind ik voldoende.
De riemen en pulleys die ik nog heb liggen laten helaas niet toe dat ik de motor op de schroefas plaats. Misschien dat ik nog een iets langere riem daarvoor aanschaf. Het uitlijnen wordt dan wel heel gemakkelijk. Kwestie van de motor vast aan de as verbinden.

Ik weet niet precies tot hoever je motor naar voren kan, maar anders kun je een dubbele kardan overwegen. Dan heb je de motor direct op de as, maar kan je spelen met de hoogte en hellingshoek van de motor. Met de tandriem oplossing lijkt me de motor wel een beetje hoog in de romp te zitten.

Daar heb je wel een stuk gelijk in maar een dubbele karden vind ik echt niet mooi uitzien. De verliezen zijn dan wel beperkt maar het oog wil ook wat. Dat de motor iets hoger komt klopt maar ik moet er nog veel gewicht aan toevoegen. Een andere optie is om de motor naast de kiel te plaatsen.
Ik was volgens mij een beetje te stellig met dit ga ik zo oplossen. Vanavond nog maar eens gaan puzzelen

Overal zijn oplossingen voor. Die cardan vindt ik zelf ook niet mooi, maar het functioneert. Ik zou het gewoon even overwegen en kijken wat je kan doen

Netjes, houdt tijdens de bouw je kiel zo recht mogelijk. Misschien op een bouwplaat zetten.
Wellicht weet je dit al en is het overbodige info, maar toch ;)

Komt goed, dit is alleen maar om te kijken hoe de motor in het geheel uitkomt. Een tekening blijft plat. Nu heb ik een betere indruk. Zodra ik de andere spanten gemaakt heb komt alles netjes te staan op een bouwplaat waarbij de kiel vast komt te staan.

Je kan natuurlijk ook de schroefas een heel klein tikje schuin omhoog zetten. Dat zie je niet/nauwelijks van buitenaf en het maakt je leven een stuk makkelijker.
Verder: Succes met de bouw!

Klopt, dat is ook mogelijk. De motor komt dan ook hoger te liggen. Voor een riemaandrijving heb ik echter alle onderdelen liggen. Ik hoef alleen maar een paar busjes te maken. Een koppeling heb ik niet liggen die moet ik dus kopen. Dan is de keuze nog makkelijker

Even een update, de spanten zijn namelijk klaar en zitten op de kiel. Even echter kort de weg ernaartoe.
De tekening is gelukkig prima in orde. Alle spanten staan er netjes op, echter wel half. De beplanking wordt 3 mm balsa dus die dikte heb ik vanaf gehaald en de dikte van de dekbeplanking. Voor de ronding van het dek heb ik een mal gemaakt zodat ik overal dezelfde ronding heb. Van de spanten laat ik aan de zijkant 30 mm en aan de bovenkant 10 mm staan.
spantentekening.jpg spanten tekenen.jpg
Om volledige spanten te krijgen heb ik een aantal kopieen op A3 formaat gemaakt zodat ik het vel dubbel kan vouwen en uitsnijden.
spant gevouwen.jpg spant half.jpg
Papier met spuitlijm ingespoten en op de triplex plaat geplakt. Bij eenzijdig de lijm aanbrengen is het papier na uitzagen nog goed te verwijderen. Uitzagen heb ik gedaan met een decoupeerzaag met smal zaagblad.
Los geplaatst op de kiel ziet dat er als volgt uit:
spanten los op kiel.jpg
Alvast de plaats voor de schroefas in de kiel vanaf een kant uitgefreesd en daarna (terwijl de kiel nog op de machine lag) aan de open zijde een dubbeling aangebracht. Bespaart me straks veel werk. Ik hoef het gat voor de schroefas alleen nog na te bewerken. Helaas heb ik hiervan geen foto gemaakt.
Kiel op de bouwplank geplaatst, de spanten uitgelijnd (eerst in het midden en daarna links en rechts identieke hoogte) en vastgelijmd:
spanten vast.jpg
Nu nog een verstevigingslat aanbrengen en het bewerken van de spanten kan beginnen.

Lijkt wel een beetje op mijn seawolf toen hij alleen nog uit spanten bestond. Erg leuk. Je bouwd zo te zien net als mij gewoon rechtop.

De romp is aan de onderkant dicht!
Ik was eigenlijk van plan om het beplanken met balsa te doen maar kwam in mijn hobbyruimte nog een plaat Gammaply tegen. Aangezien die ook 3 mm dik is en een stuk goedkoper is dan balsa heb ik hiervan latten van 10 mm breed gemaakt. Deze triplex heeft een duidelijke voorkeursbuigrichting. Indien je daar op let dan gaat het beplanken bijna vanzelf. Ik heb dan ook geen enkele plank nat hoeven te maken of heet te stoken. De onderkant ziet er op dit moment als volgt uit:
romp beplankt.jpg
Hij is nog niet geschuurd. Ik wil moet nog eerst het voorste deel verder beplanken. De volgende keer (volgende model) probeer ik wel een iets andere methode. Dan bouw ik de romp op zijn kop. Ik moest nu vrij snel de romp van de bouwplank afhalen om de planken makkelijk aan te kunnen brengen. Er zaten toen echter al zoveel planken op dat het geheel al behoorlijk stijf was:
romp half beplankt.jpg
Door daarna steeds van zijde te wisselen heb ik kunnen voorkomen dat de romp alsnog scheef werd.
Nu de overige planken aanbrengen, schuren en dan op naar de epoxy. Het plan is om eerst de binnenzijde te voorzien van een laag epoxy, daarna de buitenkant. Daarna twee lagen 80 gr/m2 keperweefsel aan de buitenkant. Aangezien de spanten en kiel blijven zitten moet dat een voldoende sterke romp opleveren. Hooguit dat ik de boeg nog versterk aan de binnenkant.

Back