mega/22/10/5

• Topicstarter Topicstarter joppe
  • Startdatum Startdatum
J

joppe

Guest
ik heb een mega 22/10/5 en wil er een vertraging op zetten,
het asgat 5
nu heb ik een mooie vertraging gevonden, maar deze is 3,2 van het tandwiel, heefd hier iemand ervaring mee ?

Hallo Joppe,

Je vraag is wat warrig gesteld, kun je nog eens wat beter uitleggen wat je bedoeld en wat je vraag is?

het tandwiel van de vertraging is 3,2 wat over de as van de mega moet
de as van de mega 5

Bij ons in de buurt kun je losse tandwieltjes krijgen van MP-jet bij http://www.elbehobbysupply.nl/ maar het moet wel passen want ik weet niet hoeveel tands dat hij is maar bij een 8 tands tandwiel zal het niet gaan met een as van 5 mm. :(
Als je iemand met een draaibank en een ruimer van 5mm lief aankijkt 8O dan lukt het ook wel.

hoi ben,
ik had ook al gedacht aan opboren en dan met een ruimer,
weet wel niet of ik genoeg over hou ?
zo te zien aan de foto wel, ik dacht dat zo 20 tanden te tellen.
thnx. joppe.

hoi paul,

wat is een MP jet vertraging ?
die ik bedoel is een maxon 4,4:1. ceramic

thanks, joppe

Die as van de motor is niet voor niets 5 mm, hou dus wel in de gaten of je die vertraging niet de soep in draait...

@Rob, de Maxon 1:4.4 Ceramic Gear kan volgens de fabrkant 60.000 toertjes en 700W aan de ingangszijde hebben.... is net het maximum van deze motor 18 Cellen max 35A = ~ 700 Watt ....(themisch "slechts" ~300 Watt, motor 100 gram, brushless thermisch maximum ~3Watt/gram)

Voor de 1:3.7 versie is er wel een motortandwiel met 5mm boring.....

hoi beste mensen
heeft iemand enig idee waar ik die 1:3,7 kan vinden ?

grt joppe

hartelijk dank voor de snelle reactie,
wel duur ja, daar heb je tegenwoordig een nieuw motortje voor :roll:

grt joppe

die "invoerrechten" kan je omzeilen, indien er op de verpakking "gift" wordt vermeld, ipv "merchandising", 't is maar een weet, maar een wereld van verschil in euro. (of dollars..) :P
Gewoon vragen bij de bestelling of ze even willen sjoemelen...

raffie zei:
die "invoerrechten" kan je omzeilen, indien er op de verpakking "gift" wordt vermeld, ipv "merchandising", 't is maar een weet, maar een wereld van verschil in euro. (of dollars..) :P
Gewoon vragen bij de bestelling of ze even willen sjoemelen...

en DAT doet aircraft world dus niet meer, gewoon een eerlijke invoice krijg je erbij, zoals te lezen op hun site.

@joppe, ik weet niet wat je er mee wil aandrijven.... de MEGA 22/10/5 leent zich goed voor een direct-drive oplossing..... met 6 cellen kan je een 9"x6" aandrijven zou dan 8.500 toeren moeten maken (volgens MEGA) levert dan bruto 230Watt....

Bij 2400rpm/v en met een 1:4.4 vertraging moet je op minimaal op 16 cellen (18 cellen is het maximum) om onbelast het zelfde toerental te krijgen.... mag dan nog maar ~15A gebruiken (thermisch maximum) = 300Watt bruto....

Voordeel ca. 30% meer vermogen (70W)....
Nadeel extra gewicht van 10-12 cellen en die van de vertraging (valt gelukkig mee)...
Als dit "extraatje" rond de 700 gram ligt dan hef je het behaalde voordeel practisch op...

aan u de keus.....

hoi dirk,

ik ben bezig met een piper j-3 20 van great planes
ik had de mega nog liggen, vandaar die vertraging.
maar wat je schrijft klopt, ik denk dat ik naar een nieuwe aandrijving ga zoeken, bedankt voor de reacties.
grt joppe

GraetPlanes J3 20 moet als je netjes bouwt, en zo her en der "verlicht", vliegklaar ruim onder de 2 kg blijven (de iets kleiner Electricub weegt met conventionele accu's en originele motor ~1400 gram.....nu ontborsteld en gelipoliseerd onder de 1 KG :-) )

Als je hem op 1500 gram kan bouwen, dan heb je 150 Watt/KG ...... ruim voldoende om hem als een echte Piper Cub te vliegen.....9x6" prop/8500 RPM moet dan ook lukken ...... dan ~ 45 gramm/dm² propspeed 75 km/uur = ~ 2 x min vliegsnelheid.......ût ken...net.....

Alternatief AXI 2820/10 , 161 gram gewicht (rond de € 85,-- )

Volgens fabrieksmetingen....
Prop 9x6 APC, Accu 10xRC 2000 (of equivalent b.v. 3S2P 1500 HD Lipo's weegt 200 gram + een klein beetje :D )
11V 22,8A 10150 RPM 250,8Watt ingaand -189,3 uitgaand (is 75,5% efficiëntie)....

Bij ~1700Gram startgewicht nog 150Watt/Kilo....
Propspeed 91K = net geen 3 x minimum vliegsnelheid...oké...maar een Piper Cub moet ook als een Piper Cub vliegen ..... 't orgineel heeft ook maar 65Pk om 500 kilo in de lucht te sleuren ( is toevalig ook ongeveer 100 watt per kilo :-) ) en de clipped wing komt ook niet verder dan 95PK (hé bijna 50% meer vermogen is dus 150W/KG ... ;-) )

hoi dirk,

ik heb trouwens de electro cub, ik had ook al aan een axi gedacht.
dit lijkt mij wel een geschikte aandrijving ja,
ik heb nog wel een mega 22/30/3 liggen 220 gram.
beetje aan de zware kant.
mijn dank is groot.
grt joppe.

De MEGA 22/10/10 lijkt me zo wel geschikt voor de ElectriCub .... 6-7 cellen 8"x4,5" propje, en licht bouwen (is minder dan 1,2 Kg vliegklaar) .....

Back