Mega Dragstar II

• Topicstarter Topicstarter mauerpower
  • Startdatum Startdatum
M

mauerpower

Guest
dag iedereen,

ik heb een Graupner inline 600M liggen, en een GM Genius80. Ik vernam dat dit de ideale combi is voor in een Mega Dragstar II, dus wil ik die ook gaan bouwen. heeft iemand een goede tekening? of kan ik beter een kant en klare romp kopen?

Maurits

Hallo Maurits,

Van een MD II zijn geen bouwtekeningen beschikbaar, voor zover ik weet, alleen epoxy rompen.

Als je zelf een gestepte romp wilt bouwen zijn er wel tekeningen te vinden, een vergrootte Volcano2 bijvoorbeeld, of een gemodificeerde MTB romp, waarvan ik de tekening op m'n harde schijf heb staan.

Groeten, Jan.

Jan,

als ik het goed begrijp is een gestepte romp minder geschikt voor ruw water dan een ongestepte? en waar zit het verschil hem in? (heeft verder niets met mijn keuze te maken maar ik wil natuurlijk zo veel mogelijk kennis op doen)
voor mij zit de lol van modelbouw ook voor een groot deel in het zelf bouwen van de boot, dus dat wil ik ook gaan doen. aan jou (jullie) als kenner(s) wil ik dan vragen welke van de twee boten die jan eerder noemde het meest geschikt is voor mijn motor?

Maurits

Hallo Maurits,

Een gestepte romp is ontworpen om lucht onder de romp te trekken (via de steps), daardoor loopt de romp bij een goede afstelling harder dan een soortgelijke romp zonder steps, met dezelfde motor en aantal cellen, domweg omdat 'ie minder weerstand heeft.

Of een romp geschikt is voor ruw water, is meer een kwestie van hoe diep de V vorm is en hoe groot de boot is, dan het feit of 'ie al dan geen steps heeft.

Met de power van de borstelloze motoren van vandaag, is het varen met een gestepte romp geen must meer om wedstrijden te kunnen winnen.
Sterker nog; een gestepte romp loopt met een borstelloze aandrijving heel gemakkelijk harder dan waar 'ie voor ontworpen is, met een onvaarbaar projectiel als gevolg.

Een romp met hoge steps, ontworpen voor een relatieve zwakke motorisering, zoals de Volcano2, zal met een borstelloze motor voor geen meter varen.

full
full

Deze gemodificeerde MTB romp heeft lage steps en zal met een borstelloze aandrijving goed uit de voeten kunnen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

ik heb zelfs reeds boten gezien die holle steps hadden die lucht van ergens anders onder de romp lieten uitkomen
om gewoon nog harder te gaan maar zoals jan reeds op gav was het dan echt geen lolletje meer om er nog mee te varen
koers houden was dan meer een zaak van geluk dan van kennis
en als je achter een andere boot vaart oppassen voor de slipstream want anders doe je een backflip met als gevolg brokken en stukken

groetjes raf

jan,

kun je mij die bouwtekening sturen? als het goed is heb je mijn mail adres nog.

maurits

nog ff wat betreft de hardware.

is een mono2 roer van graupner (met water pick-up) zoals ze bij 2brothers hebben geschikt voor die boot?

en wat voor schroefas kan ik het beste nemen? ik neem aan een starre, en hij moet gelagerd zijn.
dus vroeg ik me af of de as-roer combi, ook bij 2brothers, misschien makkelijk is. die kan ik ook makkelijk aan de motor bevestigd worden. heb jij nog tips?

maurits

Hallo Maurits,

In principe zal een Mono II roergarnituur goed werken (linkje?)

Omdat de romp gestept is, kun je met een starre as wel een kleine ashoek realiseren, da motor ligt dan vóór de eerste step, op de bodem.
Je hebt dus een vrij lange as nodig, want je wilt'm minstens 10% van de romplengte laten uitsteken (Spiegel - voorzijde propnaaf = 10% van de romplengte) meer kan wel, minder levert cavitatie problemen op

Houdt er wel rekening mee, dat de 600M nog een koelmantel moet hebben, want die moet hard werken.
Eigenbouw:
full

Of een gekocht exemplaar.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Jelmer,

De uithouder lijkt me wat kort bij dit model, ik heb het roerblad het liefst naast de prop staan, om de propwalk tegen te gaan, dan praat je al gauw over een afstand van 70-80 mm vanaf de spiegel tot voorkant roerblad.

Echter, Maurits bouwt z'n eigen romp, dus een vulklosje van 25-30 mm ertussen zou dat oplossen.

Groeten, Jan.

Back