mega dragster met brushless bk warrior 9920 en feigao 9L!

hallo, ik heb een brushless mega dragster met een bk warrior 9920 regelaar en een feigao 9L motor.
in princiepe zou deze combinatie van boot en brushless ongeveer 60 km/h moeten gaan dacht ik.
alleen mijn set gaat ongeveer 12 km/h denk ik..
kan het eraan liggen dat ik 12 hele oude gp 3700 cellen gebruik die ongeveer 100 keer geladen zijn, maar nooit ontladen en soms halfvol weggelegd worden?
maar dan zou de boot alsnog toch wel wat sneller moeten gaan, want de schroef draait behoorlijk had vind ik.
of ligt het aan teveel gewicht, lijkt mij ook niet logisch want deze boot moet dat kunnen hebben..

mensen die er iets van afweten en het probleem (waarschijnlijk) weten, graag even reageren! liever in een pm dan op het forum.

alvast bedankt!

probeer het www.xtremercboats.com forum
bij de electro afdeling weten ze van alles
mijn idee SETUP
CG (balanspunt) op 28% van de achterkant
de prop 3,5cm van de achterkant (strut)
de centerlijn van de prop gelijk of 2mm lager dan de onderkant boot
prop een 28 of 29mm graupner tweeblad x serie
gegarendeerd 60+ km

gr martin

Hallo Stijn,

Vermoedelijk heb je gelijk, het kan best zo zijn, dat je cellen de stroom, die deze motor, vraagt niet kunnen leveren.
- Hoe worden de cellen geladen?
- Komen ze warm van de lader in de boot, vlak vóór het varen?
- Is je regelaar goed ingesteld?
- Welke prop gebruik je?

Als ik het goed heb, draait de 9L iets van 2700Kv onbelast, da's onder last, aan 12 cellen ongeveer 30.000rpm+ (afhankelijk van je prop), da's meer hydro/cat gericht.

Ik gebruik zelf een motor met 2700KV aan 7 cellen in een Mono I, vandaar.
Voor een Mono II zou ik zelf liever wat lager in KV gaan, zo rond de 2000KV.

Groeten, Jan.

bedankt dat jullie reageren!
ik ga even kijken op extremercboats.com.
weet er niet zo heel veel vanaf dus met het balanspunt strut enz. weet ik niet precies..
ik heb de romp van deze advertentie gekocht: http://www.2dehands.nl/graupner-mega-dragster-65kmh-film-39529990.html?locale=all&p=all&user=904938
daar heb ik mijn eigen motor en regelaar en batterijen ingezet, maar zoals hij daar op de foto staat gaat hij 65 km/h.
ik gebruik een graupner ultramat 14 lader, de cellen gaan altijd in de boot na minstens een uur dat ze van de lader af zijn.
verder is de regelaar hij simpel ingesteld op forward only, verder niks aan gedaan.
ik weet eerlijk gezegd niet welke prop erop zit, gewoon een standaard prop.
gr, Stijn

Hallo Stijn,

De link is dood, maar da's geen wonder als de boot verkocht is...

Koude NiMH presteren maar matig, zeker als je ze ook nog een uur laat liggen, afhankelijk van het fabrikaat hebben NiMH's een behoorlijke hoge zelfontlading, dus na een uur kan de fut er best wel uit zijn, zeker bij 'oude' cellen, probeer het eens 'vers' van de lader.

Bij zoveel toeren zou ik in plaats van een 'standaard' prop (bij een 700 Neo is dat vaak een 43,5K of 45K van Graupner) eentje proberen, die een stuk kleiner is, zodat de motor het toerental ook in het water kan halen, begin eens met een 33K en ga dan omhoog in formaat.

Groeten, Jan.

Koude NiMH presteren maar matig, zeker als je ze ook nog een uur laat liggen,

Heb wel niet veel verstand van batterijen !!!!!
Maar ik haal alles bij Vapex.
En ik vind als dat ze best presteren hoor.
Koud zowel als warm.
En dat warm houd bij mij in als dat ze vlak bij een stoomketel liggen.
Maar bij mijn elektro boten presteren ze ook prima hoor
mvg
Frederik :D :D

In een schaalmodel zijn de stromen niet zo hoog als in een speedboot, zeker met borstelloze motoren hebben de NiMH het zwaar, warm vanaf de lader leveren ze domweg het grootste vermogen.
Wij varen de cellen(4200-4500mA) in wedstrijden in 6 minuten driekwart leeg, als je dat probeert met koude cellen zit er geen gang in en beschadig je je cellen.

Groeten, Jan.

Hoi Stijn,

Zelf heb ik ook zo'n megadragster gehad en die ging met een borstel set up al ruim 40+ dus met jouw set up moet dat zeker sneller willen.

Als ik het zo lees zijn idd je cellen een verdacht punt.
Maar kijk ook eens naar je regelaar, volgens mij is het de auto uitvoering van de 9920? Ik weet niet of er verschil zit tussen de auto en boot uitvoering maar dat kun je vast wel ergens op het internet vinden :)

prop een 28 of 29mm graupner tweeblad x serie
Lijkt mij wat te klein. zou eerder voor een (vanaf)37 mm kiezen
(ik draai met een vergelijkbare motor alleen nog iets meer toeren met gemak een 37mm k prop rond)

succes
Vincent

tussen de auto en de boot regellaar zit geen verschil.
het enige verschil is de koeling.

om te beginnen zou ik al geen graupner X serie prop nemen.
dat zijn prop's voor hydro's
je moet gewoon bij de K-serie blijfen.

laat nog even weten waar je woond.
misschien dat iemand bij je in de buurt even een kijkje kan wagen

tussen de auto en de boot regellaar zit geen verschil.
het enige verschil is de koeling.

om te beginnen zou ik al geen graupner X serie prop nemen.
dat zijn prop's voor hydro's
je moet gewoon bij de K-serie blijfen.

laat nog even weten waar je woond.
misschien dat iemand bij je in de buurt even een kijkje kan wagen

Wat een reacties!
Bedankt voor jullie hulp!
Ik woon in Wijk aan Zee, naast Beverwijk (zwarte markt).
Weet niet precies welke prop erop zit maar hij is 32 mm breedt.
Hopelijk woont er iemand in Beverwijk ofzo, zodat ik daar een keertje naartoe kan!

Gr, Stijn

Back