mega dragster

  • Topicstarter Topicstarter MaartenGrietens
  • Startdatum Startdatum
ze hadden geen 41mm k maar wel 45mm
en heb ik maar gepakt voor te proberen en de boot gaat zeeer snel
meer dan ik ooit gehoopt heb ik gok rond 50km/h zeker.
nu is deze grote schoef teveel voor mijn motor en regelaar? en moet ik best kleiner gaan.
ik heb nog een 42mm k, gaat dit sneller gaan met minder moeite voor motor ?
maar nog 1 probleem nu en dit is dat door de snelheid mijn boot naart rechts uitwijkt.
ik heb wel een vin in het water, maar is deze nu te klein ? of hoe los je dit op
ik bedank jullie voor al de info.

greetz
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die afwijking naar rechts is het wiel effect van je schroef :wink: Waarschijnlijk heb je een rechtsdraaidende schroef.. dus dat de schroef rechts om draait als je voor uit vaart.. En met een grote spoed heb je meer last van het wiel effect.. en zo'n prop die onder zo'n bootje moet heeft meestal een grote spoed.. Dus valt niet veel aan te doen.. Misschien alleen beetje met je roer spelen..
 
45 mm is zeker te groot.
40 a 42mm komt het beste in de buurt..

dat je boot een afwijking krijgt op volgas is normaal.
ervare vaarder hebben daarom ook vaak de as niet in het midden zitten maar iets uit het midden.

greetz jaimy
 
die snelheid is ongeveer tussen de 35 en 40 km/h.
zowiezo word een hoge snelheid moeilijk met een MD.
romp is al een wat ouder ontwerp en is niet helemaal dat je zegt top.
snelheden van 50+ zijn wel haalbaar maaar dan moet je alles zo goed hebben afgestelt.
maar dan is het nog de vraag . is het bodem ontwerp wel goed genoeg zodat ie bij top speed nog wel lekker vaart.

enige wat je nu nog kan doen is expirimenteren met propje.(38 tot 42mm k-serie)
een zwaardere regellaar (kan je meer snelheid geven omdat deze te zwak is)
en misschien over stappen naar 14 cellen. ( dan wel goeie cellen zoals gp sanyo en Intelect)
 
gisteren bij testen van 41mm k schroef is int midden van de vijver
mijn cardankoppeling van graupner is stukken uiteen gevlogen.
en ik heb geen reddings boot. dus de rest kan je wel inbeelden zeker :-?
laat me het zo zeggen : twas geen weer voor waterpolo :D

nu zet ik er een flex koppeling tussen !
 
Maarten,

er is een modelbouw club in Mechelen (MCM Mechelen) die op de Nekker vaart.... en die hebben een reddingsboot, en ook verschillende mensen die met speedboten bezig zijn. Ook in Hofstade is er een club die nog meer met speed bezig is in de Belgische en Europese kampioenschappen (MBV) en die hebben ook een boot :-)

Achter je model gaan zwemmen bij dit koude weer kan je laatste zwempartij worden.

Patrick
 
flexkopeling ken met het vermogen wat je nu hebt nog net.
ik gebruik altijf het liefste een vaste kopelling.
vergt wel even wat tijd aan uitlijnen enzo maar dan weet je zeker dat het goed zit..

tip voor de volgende keer.
goedkope werphengel met molen en dik draad.
een tennis bal.
maak 2 gaten in de bal.
draad er door.
boot still = bal over de boot werpen = binnen halen = boot terug zonder nate kleding.
voor de somer had ik je actie wel goed gekeurt maar doe dit niet meer met het kouwe water ..
een leven is geen bootje waard
 
ja
ben een kinder opblaas bootje gaan halen.
kost 10€ en dit lukt ook :)

het was idd koud , maar het is niet eerste keer dat ik in ijswater zwem
of int vervolg wachten tot de strooming hem naar de kant brengt
 
ze hadden geen 41mm k maar wel 45mm
en heb ik maar gepakt voor te proberen en de boot gaat zeeer snel
meer dan ik ooit gehoopt heb ik gok rond 50km/h zeker.
nu is deze grote schoef teveel voor mijn motor en regelaar? en moet ik best kleiner gaan.
ik heb nog een 42mm k, gaat dit sneller gaan met minder moeite voor motor ?
maar nog 1 probleem nu en dit is dat door de snelheid mijn boot naart rechts uitwijkt.
ik heb wel een vin in het water, maar is deze nu te klein ? of hoe los je dit op
ik bedank jullie voor al de info.

greetz

Ik ben dan wel geen race boot bouwer, en misschien komt dit als mosterd na de maaltijd, maar mijn baas met die dikke motorboot van hem heeft een dubbele prop.
de eerste staat links om die daarachter rechtsom.
hierdoor wordt het wieleffect teniet gedaan en hoeft men geen grote schroef voor vermogen
 
jah helaas is dit met een single drive niet mogelijk..
misschien ook wel maar word niet simpel.

enige manier om het wiel effect op te hefen is twindrive bouwen en dan 1 linkse prop en 1 rechtse prop.

een tegrote prop vergroot ook het wiel effect.
dus altijd er voor zorgen dat de combinatie boot/prop klopt....
 
mijne mega dragter ligt nu uiteen. maar ik wil deze terug gebruiken
aangezien deze beter vaart als mijne magin one.
maar hierin zou ik brushless willen steken. wel op 6, 8 of 12 cellen
welke brushless raden jullie aan ? orgineel stak er een 700BBTurbo in op 12cellen. maar ik zou met brushless sneller willen gaan. ik heb al paar dingen gehoord, zoals dat deze veel meer toeren maken en toch dezelde schroef aankunnen ( 42mm K graupner ) aangezien ik geen ervaring heb met brushless vraag ik jullie om raad
 
ik zou er geen BL in leggen dat is echt zonde van de power...
dan ken je beter kijken naar een goed bootje van hopf ofzo.

mocht je het toch willen is de inline 600 (2poler) wel wat op 12 cellen...

greetz jaimy
 
Back
Top