MEGA PEAK 3000 en GP2000 stick pack 7.2V, 2000 mAh

hallo,

omdat ik nog zo goed als rookie ben op het gebied van accu's en laders heb ik dit onderwerp aangemaakt.
ik wil weer beginnen met electro rijden alleen ik weet er niks meer vanaf :oops: vroeger had ik een snellader die met 5A laden en letten er verder niet op en alles maar merkte wel dat mijn accu niet echt lang mee ging, dat wil ik nu anders.

daarom wil ik graag weten of de MEGA PEAK 3000 beetje een goedde lader is voor een recreatie off-road rijder? en de GP2000 stick pack 7.2V, 2000 mAh zijn dat een beetje goedde accu's die je ook met de lader kan opladen?

dit staat bij pk racing bij de lader:
PRIMA LADER VOOR EEN AANGENAME PRIJS. GESCHIKT VOOR NiCaD EN NiMh ACCU'S. De MEGA 3000 heeft een ingebouwde 220V voeding, en laadt met 3 Amp. Hij heeft een automatische Delta Peak afslag welke zowel voor Nicad's als voor Nickel Metaal Hydride (NiMh) accu's geschikt is, en laadt dus veilig uw accu’s op (minimaal 1500 mAh, geen maximum). Een 3000 accu zal in ongeveer 75 minuten opgeladen worden. Bovendien zitten er aparte aansluitingen op om een zender en een ontvanger accu onafhankelijk van elkaar en onafhankelijk van de rij accu op te laden. Kan ook gevoed worden met een 12 volt auto als er geen 220 voorhanden is.

maar uit het verhaaltje begrijp ik dat ik ook gewoon 3600 NIcd of Nimh accu's ermee kan opladen? Het is me ook niet helemaal duidelijk of je nou kunt zien wanneer je accu vol is of dat je dat zelf moet berekenen?

ik had ook op het forum gelezen dat als je je accu's niet vaak gebruikt je ze gewoon weg kan leggen. Ik wil gewoon ieder weekend gaan rijden moet ik dan ook na het rijden mijn accu half tot een kwart opladen en dan wegleggen tot de volgende keer en dan weer tot vol opladen? maar kan ik hem dan niet overladen?

alvast bedankt voor jullie antwoorden en heeft u meer tips altijd welkom.

Ze geven zelf aan dat je maximaal maar een 3000mAh accu kan laden. Misschien omdat er toch een timer inzit gebouwd ofzo zodat ie ook altijd na een bepaalde tijd stopt.

Lees de handleiding is door:
http://b2b.promodels.be/Files/instrucionManuals/T0230manual web.pdf

Ik zou zelf eerder wat meer uitgeven aan bv een Ultramat 14. Deze is veel completer en geschikt voor vele accu's. Ook is makkelijk in te stellen met hoeveel amps je wil laden. De Mega Peak 3000 is wat dat betreft erg beperkt in zijn mogelijkheden en kan alleen maar 6 t/m 8 cellen laden met 3A. Ontvanger accu en zender accu kunnen alleen met 150mA geladen worden. Het aantal amps is wat dat betreft niet in te stellen.

Je kunt hier volgens mij ook grotere accus mee laden. Die 3000mAh is maar een voorbeeld. ( volgens mij waren er geen grotere toen ze de manual schreven )
Zelf heb ik de lader ook. Mijn 2000mAh accupacks zijn in ingeveer 45 minuten vol.

Ook zender / ontvanger zijn op te laden. Deze laadt met constante stroom en heeft geen afslag. Meestal zijn je accus na een nachtje wel weer vol, aangezien ze meestal niet compleet leeg zijn als je ze weer oplaadt.

Werkt simpel en doeltreffend en voldoet voor de recreatieve rijder.

Kijk eens rond naar een 2dehandse. Heb de mijne kunnen krijgen voor 17,50 Euro. Als je dan later meer wil koop dan een goede multilader.

Hallo,

Ben zelf in het bezit geweest van een Mega Peak 3000 maar gebruik nu een Ultramat 14.
De problemen die ik ervaren heb zijn:
- Als je iets meer wilt (vermogen en kortere laadtijd) hij echt niet voldoet.
- Er is een relatief nieuwe NiMh 3600 mAh accu kapot gegaan waarna de winkel aangaf dat dat gekomen kan zijn doordat de spanningsterugloop in de accu toen hij vol was (DeltaPiek) mogelijk redelijk vlak is geweest waardoor hij deze niet herkend heeft en dus na 2,5 uur nog steeds aan het snelladen was. Ik vermoed dat er daarom aangegeven wordt dat hij geschikt is voor max. 3000 mAh. Ik heb wel eens gelezen dat je voor een betrouwbare DeltaPiek met minimaal 1C moet laden.
- Als hij in een erg warme ruimte staat, in de zomer op zolder bijvoorbeeld, wordt hij ontzettend warm na een tijdje laden wat volgens mij nooit goed kan zijn.
- Als je nog eens accu's voor een andere toepassing wilt gebruiken, 1:18 bijvoorbeeld, kun je hem niet gebruiken.
- Goedkope accu's mag je niet altijd met meer dan 1C laden en ik vraag me af of de door jouw genoemde GP 2000 met 3A geladen mogen worden.

Persoonlijk had ik er veel beter aan gedaan om de eerste keer meer geld uit te geven i.p.v. deze te kopen.

Succes.

Beetje je eigen schuld dat de accu kapot is gegaan... wie laat een accu dan ook onbeheerd snelladen...

Als je even de moeite had genomen om uit te rekenen hoeveel tijd het kost om een dergelijke accu vol te krijgen, had je hem zeker geen 2.5 uur laten liggen...

Tijd = (Capaciteit / Laadstroom) x 1.4

In het geval van de 3600 mAh accupack is dat dus: (3600/ 3000) x 1.4 = 1.68 uur (bij een volledige lege accu!)...

De accu was dus binnen deze tijd al vol...

Vergeet niet dat je deze fout met de Ultramat ook kan maken... deze kan de delta-peak ook wel eens missen... en als je dan je safe-time te hoog hebt staan zit je ook te kijken met een kapotte accu...

Toevallig in een ander topic gelezen dat de 15mV/C prima is voor NiCD's maar dat je voor NiMH hem beter wat lager kan zetten...

(ik heb overigens beide laders in gebruik en heb met beiden geen problemen... laat ze ook niet onbeheerd achter tijden het laden!).

Bart J zei:
Hallo,

- Als je nog eens accu's voor een andere toepassing wilt gebruiken, 1:18 bijvoorbeeld, kun je hem niet gebruiken.

Succes.

gebruik hem al meer dan een jaar voor mijn mini-lst, nog nooit problemen gehad met m'n batterijen

Mari zei:
Beetje je eigen schuld dat de accu kapot is gegaan... wie laat een accu dan ook onbeheerd snelladen...

Als je even de moeite had genomen om uit te rekenen hoeveel tijd het kost om een dergelijke accu vol te krijgen, had je hem zeker geen 2.5 uur laten liggen...

Tijd = (Capaciteit / Laadstroom) x 1.4

In het geval van de 3600 mAh accupack is dat dus: (3600/ 3000) x 1.4 = 1.68 uur (bij een volledige lege accu!)...

De accu was dus binnen deze tijd al vol...

Vergeet niet dat je deze fout met de Ultramat ook kan maken... deze kan de delta-peak ook wel eens missen... en als je dan je safe-time te hoog hebt staan zit je ook te kijken met een kapotte accu...

Inderdaad deels mijn eigen schuld. Formule is mij bekend maar is, buiten het feit dat het maar een vuistregel is, bij snelladen sowieso van geen kanten waterdicht omdat een NiMh niet volledig ontladen mag worden en doordat je slecht tot nooit weet hoeveel er nog in zit je er op zijn minst een paar minuten naast zit en 10 minuten is ca. 10% en kan al het einde van je accu zijn. Ik laad mijn accu's niet onbeheerd maar zit ook niet constant op de klok te kijken en daarom had ik een Delta Piek lader gekocht.

Toevallig in een ander topic gelezen dat de 15mV/C prima is voor NiCD's maar dat je voor NiMH hem beter wat lager kan zetten...

(ik heb overigens beide laders in gebruik en heb met beiden geen problemen... laat ze ook niet onbeheerd achter tijden het laden!).

Ik geloof niet dat de MegaPeak 3000 voor NiCd of voor NiMh een ander afslagpunt gebruikt want er zit geen keuzeschakelaar op en het lijkt mij sterk dat hij de aangesloten accu herkent en zijn afslagpunt aanpast.

Back