Mega tricopter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voila, mijn mega tricopter vliegt:

Uploaded with ImageShack.us

[IMG=http://img703.imageshack.us/img703/9374/20110120152830.jpg][/IMG]

mijn setup is: Assan X8R7 ontvanger
6000mah 5S HDHE lipo
3x roxxy 4250/06 motors, elk 3200 gr stuwkracht
3x APC13x6.5E propellors
3x Robbe pro 60A regelaars
3x 300DP multiplex gyro
en als staartgyro een KDS 800
staartservo is: HSC-6965HB-digital-coreless (highspeed servo van hitec)

Armlengte van het middelpunt naar de motorassen is: 86,5 cm
Afstand van motor-as naar motor-as is 150cm
Het gewicht weet ik nog niet, maar ga hem binnenkort wel eens wegen.
Ik heb hem gebouwd met de bedoeling van ladingen te dragen.
Ik was bang dat de grote motoren te traag zouden zijn om op te spinnen en te stabiliseren, en en dat hij zou beginnen oscilleren door te trage reactie op de gyros, maar dit was helemaal geen probleem.
zoals hij nu vliegt is het alsof hij verankert is in de lucht, de armen oscilleren geen millimeter en ook matige wind heeft bijna geen invloed.
je word wel gewaar bij het besturen dat er massa in zit :)

Het monster vliegt verrassend stabiel, maar ook zeer wendbaar en snel.
Ben echt tevreden over mijn setup want het was ook wel wat gokken naar de onderdelen ;)

Laatst bewerkt:
Die is inderdaad groot(s) zeg! :) Mag ik vragen, wat is het idee erachter, om een tricopter te maken die zo groot is?

Wat een beest zeg!! Alleen zie ik wel zijn zwakke punt... PLaatje dat de uiteindelijke motor vasthoud krijgt niet alleen de lading te dragen maar ook nog eens zijn negatieve. De kracht van de motor... Zie het als de kracht omhoog die je motor geeft. En (een kracht omlaag)/3 van je gewicht X (!!! ja MAAAL) de lengte van de armen!! Dus hang je in het midden 2 kilo dan weegt dit voor die armen 2kilox de lengte van je arm!!. Zal hierdoor dus niet echt meer kunnen liften ;). + dit alles staat op 3 multiplex plaatjes van pakweg 5mm? En ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel! Helaas voor jou zie ik dit niet veel gewicht heffen ! :( (vat dit aub op als opbouwende kritiek waar je iets aan kan doen! ;) )

Als ik even snel reken heb je hier zo'n €600,00 aan uit gegeven, denk dat je voor een stuk minder geld een hele mooie 6 motorige multicopter had kunnen bouwen met een soortgelijk liftvermogen maar met een stuk meer payload vermogen, en ook nog eens een stuk handelbaarder;)

Ach hij is iig lekker bezig, en is van de straat, das al reden genoeg om dit aan te moedigen, nog niet te spreken, over het feit dat je nu zelf van scratsh bouwd. Een stukje eigen inventiviteit, en inzicht is ook wat waard. Ooit moet je bij het begin beginnen om ergens achter te komen. En soms is het zelf doen leuker dan iets kopen, wat wellicht beter, of goedkoper is.

Het gaat erom wat de visie was, naast de ladingen vervoeren. Vermoedenlijk dus zelfbouw, en kijken waar het schip strand... ;)

Heb er grote bewondering voor, ik ben er niet goed in, ik ben meer van het aanpassen ;)
Zit met smart te wachten op een filmpje..

Als mod, de foto's zijn wel aan de grote kant, max 800x600.

Zelfs al tilt dat ding helemaal niks, plak er een FPV cam op en je hebt denk ik een brute machine hoor. :D Een paar kilo lipo kan er gerust onder.

De basisplaat is een sandwische van 7mm multiplex, hij is toch behoorlijk sterk hoor, ik denk wel dat hij het maximum gewicht dat de motors kunnen liften aankan.

Een octocopter is idd efficienter, maar het is een projectje waar ik uit wil leren en ook omdat ik zelfbouw veel interressanter vind, en of je zomaar ongestraft deze toestellen uit kunt uitvergroten.

De primitieve setup met gyroscopen zal met de loop der tijd wel vervangen worden door een flightcontroller, hij is technisch wel perfect vliegklaar,dat heeft hij al bewezen. Maar ga er nog veel aan veranderen en met experimenteren.
om zware ladingen te slepen had ik gedacht om de ophangpunten op de uiteinden van de armen te bevestigen zodat de krachten niet te zwaar werken op het frame.

De lading word C4 die gedropt kan worden, lol hehe

De lipo zal ook nog verzwaard worden want die is wat aan de lichte kant nu.

filmpje komt nog hoor!

Ook heb ik gedacht om het geheel in een disk/ schijf-romp te bouwen met 3 uitsparingen voor de propellors, mss uit piepschuim? zeg maar een soort van ufo look.

we zien wel ,... :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back