Megra speedstar

Met deze handelaar en hun bouwpakketten heb ik geen ervaring wel met electronica en solderen.
Als jij al enige ervaring hebt met het solderen van SMD onderdelen dan zou je het voorzichtig kunnen proberen maar het blijft lastig en zeer goed opletten. Heb je nog geen ervaring dan zou ik er niet aan beginnen. De kans dat je zult slagen is dan vrij klein. Goed solderen is voor mij niet moeilijk maar ik heb heel veel mensen meegemaakt die er niets van bakten. Hoewel juist wel bakten maar niet soldeerden. Netjes en vooral schoon werken is van levensbelang.

poefffffffffffffff heb je dat ic gezien die atmel volgens mij .
veel pootje,s en bijna geen ruimte er tussen .
voor iets meer koop je een komplete jeti of hacker .
ik kan redelijk bakken maar dit wil ik er niet op wagen dat hij ook nog werkt na een 2 uur bakken :D :D :D :D
ik hoop dat je voor het complete ding gaat gebouwd en wel
wel duurder maar ook garantie ed
of je bent een kei in solderen met vaste hand
groeten wiebe

Wat is het verschil in de practijk tussen smd groote 0603 en 1206?
Heb je daar ook speciaal materiaal voor nodig?
Kent er iemand mischien een tutorial op interet over smd?

Dirk

SMD componenten van de 1206 serie zijn 3,2x1,6x1mm (lxbxd). De 0603 zijn precies de helft dus 1,6x0,8x0,5mm.
Hoe kleiner de onderdelen hoe lastiger te solderen en vooral op z'n plaats houden tijdens het solderen. Je hebt een goed soldeerbout met een dunne punt nodig. Een goed vloeimiddel en heel dun soldeertin (0,5mm of dunner). Verder is een pincet en vaak ook nog een vergrootglas nodig. Dan nog een vaste hand, doorzettingsvermogen en een aantal extra SMD onderdelen om diegene te vervangen die spoorloos verdwijnen.
Een tutorial ken ik niet maar je zou eens op zoek kunnen gaan.

De door Megra geleverde Speedy BL (ontwerp van Jo Aichinger) kit is veel gebouwd. De commerciële Tsunami regelaar van HET-RC is hierop gebaseerd. Links naar Speedy-BL sites:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=140454

Een aantal leden van de lrk-torquemax groep heeft een Speedy-BL gebouwd:
www.yahoogroups.com/group/lrk-torquemax

Ik gebruikte geen aparte/extra flux/vloeimiddel (grondwater zuurstof en temperatuurmeter, TNO Eindhoven). Een tweede soldeerstation is handig als je een SMD component moet verwijderen. Vergrootglas op statief of zo'n lamp gecombineerd met vergrootglas. Goed licht is nodig. Een rechte pincet en een 45graden gehoekt pincet. Een 'derde handje' en/of een bankschroefje om printje in te klemmen.

ron van sommeren zei:
Ik gebruikte geen flux/vloeimiddel.
Dat zou je toch eens moeten doen Ron, je zult merken dat het veel en veel beter werkt. Toen ik bij Fokker de nodige soldeer cursussen heb moeten volgen heb ik geleerd om met een goede flux te werken. Bij m'n vorige baas gebruikte we het ook (veel) en kon ik het gewoon voor inkoopsprijs kopen. Dit is fantastisch spul maar ik kan het nergens in de winkels krijgen. Ik heb nu nog wat thuis maar m'n voorrad raakt op.

Back