MELKLIJM ?

• Topicstarter Topicstarter @peter@
  • Startdatum Startdatum
@

@peter@

Guest
Ben bezig aan de constructie van een pieshuimvleugel 2.5m die beplankt moet worden met balsa 1.5mm.

Ga dit doen met melklijm.!!! Kunnen jullie mij vertellen of deze lijm ook te verkrijgen in de gewone handel zoals gamma, brico en dergelijke zaken .......... of ben ik aangewezen aan een modelbouwzaak. Ben hier op het forum als een foto tegengekomen van melklijm in een 5 liter bus maar weet niet meer waar !

Alvast bedankt

Peter

Hoi Peter,

Volgens sommige geleerde kun je hiervoor ook prima de al eerder beschreven PU lijm gebruiken. :idea: Wel dun opzetten hebben ze me verteld maar werkt prima!

Groetjes Rob

Je kunt PU-lijm hiervoor prima gebruiken maar er is wel een verschil.

Melklijm is een contact lijm die je over het gehele oppervlak dun moet aanbrengen. Zodra je de balsa plaatst zit dat direct vast.

PU-lijm is een materiaal wat uit wil zetten. Breng dit aan in een ruitjespatroon (ongeveer om de 1,5 a 2cm), het uitzetten zorgt voor de rest. Je moet er dan wel voor zorgen dat gedurende 3 a 4 uur het balsa over het gehele oppervlak wordt aangedrukt (snij-afval gebruiken met gewichten). Licht bevochtigen van het balsa (met plantenspuit) na het aanbrengen zorgt dat de uitharding iets sneller verloopt.

De melklijm is naar mijn weten alleen te verkrijgen in kleinere verpakkingen bij Hobby-inn te waalwijk.

Deze heeft meerdere verpakkingvormen op voorraad.

Melklijm is volgens mij gewoon met water verdunde houtlijm, tenminste zo word het bij ons op de club genoemt.
Als een piepschuim vleugel gemaakt word waar balsa opgelijmt word gebruiken ze gewoon houtlijm geloof ik dus.....
Maar ik weet het niet zeker dus als iemand meer weet.

Groeten Maarten.

Melklijm,

Was "vroegûh" gewoon te koop als piepschuim (plafondtegeltjes) lijm. is latex-amoniak lijm ... zal wel niet meer mogen, net als de plafondtegels die mogen ook niet meer van brandweer, de "nieuwe" Polystyreenschuimlijm van Bison is op waterbasis (en niet echt watervast) ...
DeTextiellijm van Bison lijkt er nu nog het meest op, maar is voor een hele vleugel in te lijmen wel erg duur...

Alvast allen bedankt om te reageren.

De PU schuim ga ik zeker niet gebruiken. Ben er geen voorstander van.

De melklijm ( contact lijm ) is een zeer geschikt spul om balsa en piepschuim te lijmen. Is zeer makkelijk spul : lijmen plakken en verder werken. Heb nu wat een grotere hoeveelheid nodig. Het bestaat in grotre hoeveelheden maar nu nog even zoeken waar te kopen :idea: :idea:

Wie alsnog weet waar je deze grotere hoeveelheden kan krijgen mag steeds reageren.

groeten peter

Melklijm is gewoon te koop bij Quartel in hoeveelheden van 500mL a €9,20.
Merk is Flair (Latex Contact Adhesive)
Ik zou wel even bellen want ze hebben het niet in elke vestiging op voorraad.

Ik heb een paar jaar geleden ook een halve liter melklijm gekocht bij Hobby-Inn, ik zal eens kijken of het nog goed is.
Kost je dan hooguit de verzendkosten (ik gebruik het toch niet meer)

Back