meng verhouding 2takt

Hallo

ik het navicraft viper met een kopi zenoah motor volgen de winkel moet er een mengverhouding in van 1:40 klopt dit wat gebeurt er als er 1:25 in gooi

Om in t elopen is dit prima, maar ik schakel altijd rustig om naar 1:50 waarbij ik iets aan de veilige kant ga zitten.
Jakko

Met modeltweetakten weet ik het niet zeker, maar brommers en buitenboordmotoren krijgen met teveel olie in de mengsmering ook eerder last van koolaanslag op zuiger, verbrandingskamer, en in de uitlaat (poorten).

model motoren draaien veel meer toeren dan brommers etc. dus nooit 1:50 smeren
1:25 of vetter niet armer gaan heb inderdaad ook wel is gezien iemand die 1:16 smeerde

1 op 16 motul 800 smeren wij met onze zenoah`s , rcmk`s en veel andere motoren die veel toeren draaien .
Ik snap niet dat een imitatie zenoah 1 op 40 of zelfs 50 kan draaien ??
Of de toeren moeten ontbreken bij die dingen .
Ik zou liever iets te vet als iets te arm smeren , een bougie is goedkoper als een cilinder en zuiger .

Euh,

Juist als een motor hoofdzakelijk op hoge toeren gebruikt word, moet (of beter: kún) je schraler gaan smeren:

Auto's (en kettingzagen) doen niks anders dan continue korte stoten vol gas en dan weer even stationair, en die willen het liefst 1:25. Tevens treden hier de zwaarste belastingen op tijdens het accelereren (als de oliefilm nog op moet bouwen), en treden er momenten van hoge toerentallen bij gesloten gasklep op (geen brandstof en dus geen olietoevoer) en moet de motor hiervoor een "buffer" aan olie opbouwen.

Heli's draaien een continue hoog toerental (niet zo hoog als in auto's maar wel continue) en kunnen door de constantere brandstoftoevoer met schralere mengsels toe, 1:40 is normaal. Ik denk dat boten hier ook wat meer mee overeen komen, omdat ze weliswaar niet continue volgas draaien, maar de belasting treed pas op als het toerental er is, zo werkt een scheepsschroef nu eenmaal. Ik ben niet zo bekend met speedboten, dus ik zou niet weten of je daar veel korte stoten gas geeft of juist langere periodes volgas draait. Dat maakt wel iets verschil. Hoe wisselender de belasting, hoe vetter je moet smeren.

over het algemeen: tweetakten die bij een continue (hoog) toerental belast worden kunnen zelfs met 1:100 toe, afhankelijk van de motorconstructie. Yamaha had een aantal buitenboordmotoren die zo schraal gesmeerd moesten worden.

Het kan best zijn dat er motoren zijn waarvan de fabrikant van de motor (of de fabrikant van het model) zegt dat je vetter moet smeren. In dat geval de aanwijzing van de modelfabrikant volgen, want de motorfabrikant weet niet in welke toepassing zijn motor gebruikt word.
Qua smering zijn automodellen eigenlijk het meest veeleisend, en die doen het goed met 1:25, dus ik zou zeggen: niet vetter dan dat, eerder schraler.

Overigens: zolang je niet in een keer overgaat van 1:25 naar 1:50 bijvoorbeeld, maar in kleine tussenstapjes, kun je gerust wat expirimenteren, je motor overleefd een iets te schraal mengsel echt wel, en Stihl verkoopt zijn Stihlmix niet voor niets als 1:50, en dat is voor kettingzagen (vergelijkbaar met gebruik in automodellen qua bedrijfsomstandigheden). Zolang je maar goede kwaliteit olie gebruikt, en geen premix van de witte pomp om de hoek....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
1 op 16 motul 800 smeren wij met onze zenoah`s , rcmk`s en veel andere motoren die veel toeren draaien .
Ik snap niet dat een imitatie zenoah 1 op 40 of zelfs 50 kan draaien ??
Of de toeren moeten ontbreken bij die dingen .
Ik zou liever iets te vet als iets te arm smeren , een bougie is goedkoper als een cilinder en zuiger .

Een echte Zenoah kan dat ook hoor:D

Zonder dollen: als het bij jullie goed gaat, dan gaat het goed, daar kan ik ook weinig van zeggen. Maar teveel olie kan ook schade veroorzaken: sowieso gaat de motor er wat hakkeriger van lopen vanwege de hogere compressie, en koolopbouw kan die compressie nog verder verhogen. maar teveel olie kan bij hoge lagersnelheden ook schadeveroorzaken.
Kogellagers zijn hier gevoelig voor, en hoogtoerige kogellagers die in een oliebad (of een te dichte olienevel) lopen bijvoorbeeld, gaan voortijdig kapot hierdoor.

Groet, Bert

Bij speedboten met 'echte' motoren, dus geen imi zenoahs, 1:16 -1:20 smeren.
Is vaak genoeg getest, zelfs is er al gekeken wanneer een 2takt het meeste vermogen/koppel leverd.
Hoe vetter (tot een bepaald niveau 1:10 meen ik) hoe meer vermogen ivm de betere afdichting.
Hoe schraler het mengsel (benzine/lucht) dan loopt een 2takt idd het hardst, maar dit heeft niks met de olie verhouding uit te staan.
Speedboten lopen bijna continu volgas en hebben die olie ook echt nodig.
De meeste draaien 16-19k rpm sommige zelfs nog meer.
Vet slaan van bougies komt eigenlijk zelden voor bij de boten.
Hoogwaardige olieen gebruiken ivm de hoge toerentallen en belastingen.
Esterbased full synthetic olie soorten zijn de beste.
Deze geven nauwelijks kool aanslag en blijven smeren, ook bij hoge temp en toeren.
Ik heb met castrol contact gehad en zelfs zij geven aan dat bijv TTS NIET geschikt is voor getunde zenoahs.

Stihl en dat soort kettingzaag motoren draaien maar 10-12k volgas, en zijn dus niet vergelijkbaar.

Oh ja meteen ook maar wat over brandstof....
Laag octaan waarde benzine is beter dan hoog octaan dit ivm de verbrandingssnelheid.
Compressie van een Zenoah/RCMK is niet toerijkend om te kunnen 'pingelen' zelfs niet een getunde...
Met euro98 zal de motor veel heter lopen dan met 95, snelheid is bij beide nagenoeg gelijk. Zonder GPS kan je geen verschil merken en zelfs met GPS is het iets van 1-2%.
Ook dit is uitvoerig getest.

Maar op de vraag waar een navicraft motor mee gesmeert moet worden moet ik helaas het antwoord schuldig bliven aangezien ik deze motoren niet ken.
Ik weet alleen dat ze niet de toeren halen van een zenoah/rcmk en dus waarschijnlijk meer vergelijkbaar zijn met kettingzaag motoren.
en dus ook voldoende hebben aan Castrol TTS ;)

Marcel

Een echte Zenoah kan dat ook hoor:D

Zonder dollen: als het bij jullie goed gaat, dan gaat het goed, daar kan ik ook weinig van zeggen. Maar teveel olie kan ook schade veroorzaken: sowieso gaat de motor er wat hakkeriger van lopen vanwege de hogere compressie, en koolopbouw kan die compressie nog verder verhogen. maar teveel olie kan bij hoge lagersnelheden ook schadeveroorzaken.
Kogellagers zijn hier gevoelig voor, en hoogtoerige kogellagers die in een oliebad (of een te dichte olienevel) lopen bijvoorbeeld, gaan voortijdig kapot hierdoor.

Groet, Bert

Als je er zelf in gelooft prima , de hele wereld vaart 1 op 16 , zwerend bij motul olie , en toerentallen van 20K en veel hoger .
Zolang je bougie een mooi koffiebruin kleurtje heeft en geen zwarte koekresten is je smering niet te vet .

Ik heb een navicraft viper (standaard motor) en smeer tussen de 1:25 tot 1:30. Uiteindelijk wil ik 1:30 smeren. Ik gebruik Castrol Power RS, deze haal ik bij de Halfords. Let op in de hoek van deze olie moet staan: "Replaces TTS". De standaard motor haalt max 12.000 toeren heb ik begrepen (ik weet niet of dit waar is)

Wat ik heb begrepen:
- standaard bootmotor: Castrol power RS = prima
- standaard Zenoah: Castrol power RS = Prima
- Getunede Zenoah: speciale oliën gebruiken

POWERRS2T2.jpg

Laatst bewerkt:
Back