Merceders NG SK.

Hallo Arjan,

Mooie MB SK geworden.
Strak in de lak.
Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg

Mooie old skool ster , dat word een mooie combi .als je de assen ook nog stuurend maak Arjan, incl een beetje geklots als die bijna vol is .

Nee hou het lekker star. Alleen de middelste as draagt de hele trailer. Voorste as is liftbaar en de achterste loopt der achteras aan

Mooi Arjan, lekker werkpeerd! Geloof dat ik ook nog ergens een SK cabine heb liggen....je inspireert me......maar eerst nog andere projecten! Die buis is dat 160mm doorsnede?

Ja dat is een pvc 160. Moet ik een stuk apart houden voor je.

Kleine update
Begonnen met de elektra aan te sluiten.

20210529_134729.jpg

Van de week bij wertronic geweest de nog wat ontbrekende delen gehaald.

Onder de vloer kom 1 grote print te liggen hier kom op me
ps4a
Ps2br
12v
6v( externe bec)
En al me signaal kabels voor me ontvanger.

Waarom.ik niet alles over me ontvanger doe.

Al eens een ontvanger uitgefikt om dat er te veel zware stroom trekkers er aan hingen.
20210529_213238.jpg

Binnenkant tank 12v strip links
10amp castle bec
En de brushless regelaar

20210529_213248.jpg

Mooie combi, de complete look bevalt me wel. Maar even iets technisch, kun je in de praktijk een zware trailer met drie assen op een trekker leggen met maar één aangedreven as.? Ik bedoel als je voor het gewicht al drie assen onder de trailer nodig hebt, kan één as van de trekker de rest van het gewicht van de trailer dan dragen?

In dat tijds bestek van die auto keken ze niet zo moeilijk

Volgens mij ken het tegenwoordig net niet meer met de asdruk en de regels.

Ik ga ff zoeken

Ik denk dat je nu 2 zaken door elkaar haalt Fred: Trekas vermogen tov trein gewicht, en draagcapaciteit van de trekas.
Nu zul je in de praktijk zien dat bijna alle weg combinaties maar 1 trekas hebben, en dat is dan ook voldoende, als je een tandem achterstel ziet, dan is dat praktisch altijd maar 1 aangedreven as , en 1, al dan niet gestuurde, as en meestal met enkele banden ook al is het geen stuur as.
In het algemeen zie je tandem aangedreven assen, met beide assen aangedreven meestal alleen op off-road voertuigen, zandkiepers en andere speciale voertuigen , de bekendste daarvan natuurlijk (op dit forum) de zwaar transport voertuigen; en die hebben dan ook vaak nog meerdere aangedreven assen, ook al omdat deze wagens, met ontheffing (ver) boven het normale, legale treingewicht komen, en daarom meer trekkracht vereisen.
Wat betreft de schoteldruk van de trailer: tja, als die te hoog is voor een enkele achteras op de trekker, dan zet je er toch een tweede draagas bij, probleem opgelost.
Cor

Wat betreft de schoteldruk van de trailer: tja, als die te hoog is voor een enkele achteras op de trekker, dan zet je er toch een tweede draagas bij, probleem opgelost.
Het ging mij niet om de aangedreven as, maar om het gewicht op de achteras. Ik hield in mijn werk aan 10 ton per as, dus als de trailer drie assen heeft zou de trailer al 30 ton zijn, maar dan krijg je ook een deel van dat gewicht op de enkele achteras van de trekker.
Maar als ik deze combi ooit tegenkom met mijn RC Rijkspolitie Porsche onderwerpen we hem wel aan een nadere inspectie.:thumbsup:

Het ging mij niet om de aangedreven as, maar om het gewicht op de achteras. Ik hield in mijn werk aan 10 ton per as, dus als de trailer drie assen heeft zou de trailer al 30 ton zijn, maar dan krijg je ook een deel van dat gewicht op de enkele achteras van de trekker.
Maar als ik deze combi ooit tegenkom met mijn RC Rijkspolitie Porsche onderwerpen we hem wel aan een nadere inspectie.:thumbsup:
Tja, vroeger.... toen was het nog 10 Ton per enkele as, maar niet met een samenstel, als de wielbasis onder de 2 meter ligt, dan is dat maar 8 Ton/as (ongeveer, en afhankelijk van andere factoren) dus die trailer van Arjan is 'slechts' 24 Ton op het achterstel en misschien 7-8 Ton op de schotel. (of zo: disclaimer voor de beterwetenden: dit zijn ongeveer getallen :koud: ) Destijds zal voor de trekker 10 Ton op de achter as zijn toegelaten.

Hallo Arjan,

Okay, het is mij duidelijk, mijn opmerkingen zijn niet zinnig en worden niet op prijs gesteld.
Ik wil dit mooie topic niet vervuilen.

Laatst bewerkt:
Piet, je bent aan het overdrijven. Ik vroeg me af of het technisch in de praktijk kon, en wordt nu een beetje weggezet door jou als een zeurkous. Dan heb ik liever de "leuk" aanklikkers.
Je kunt wel een trailer laten zien met drie assen en een trekker met twee, maar het gaat mij om het gewicht van de gehele combinatie. En dat heeft ook te maken met de lading.
Zit de tank vol met lucht, of mest. Maakt wel een verschil toch? Gaat dan om de massa van de inhoud.
Dus zo vreemd was mijn vraag niet, en daar heb ik antwoord op gekregen.
Fijne avond allemaal.

Back