De Citroën is van de baan. Bij nader inzien zijn we bij de Mercedes 300SL terecht gekomen van Schuco 1/12. Gelijk vandaag effe wat uit elkaar gehaald om te kijken voor haalbaarheid. Resultaat valt mij niet tegen hier kunnen we wel wat mee. Alvast gaatjes geboord voor de verlichting. Kunnen nu gaan kijken wat we nodig hebben.
De Gullwing, een ultieme klassieker. De designer van deze is dezelfde als van de iconische 500K Special Roadster van voor de oorlog, zoals deze ook in het Louwman museum staat, één van de allerduurste auto’s in de wereld ooit, en mijn absolute nummer één allermooiste auto ooit gebouwd. Heb deze Gullwing in het Mercedes museum in Stuttgart gezien, als een auto meer ruimte krijgt weet je dat het iets bijzonders is, en deze heeft een hele mooie ruime plek.
Laat ik er gelijk een stukje geschiedenis bij zetten. De W 198 I (300SL Coupé) is het type dat het meest tot de verbeelding spreekt door zijn vleugeldeuren die verticaal openen. Hierdoor kreeg de auto de bijnamen: Flügeltür, Gullwing en Vleugeldeur. In eerste instantie was het een puur op racen ontworpen auto en daarom in 1952 maar in een oplage van 10 stuks gebouwd. De auto werd ingezet in snelheidsritten, zoals de Mille Miglia, de Carrera Panamericana en de andere ritten, waarin men met de wagen grote successen bereikte. De wagen was voorzien van de M 198-motor, die de 1179 kilo wegende wagen in 9 seconden naar de 100 km/h bracht. Deze 3-liter 6-cilinder lijnmotor was voorzien van een Bosch direct-inspuitsysteem, waardoor een vermogen van 175 pk kon worden opgewekt, 60 pk meer dan bij de standaardmotor van de 300. De topsnelheid bedroeg 225 km/h. Toen bleek dat deze wagen zeer aansprak bij liefhebbers van dit soort sportwagens, werden in de periode 1954-1957 1400 exemplaren gebouwd van de 300SL Coupé. Deze motor kreeg in de loop van de tijd meer wijzigingen, waardoor het vermogen tot 215 pk was opgelopen en de topsnelheid, afhankelijk van het type achterasoverbrenging, varieerde tussen de 235 en 269 km/h. Ook werden mogelijkheden voor motoraanpassingen en comfortverhoging aangeboden. Van dit type kon de carrosserie ook in aluminium worden uitgevoerd om een gewichtsbesparing van 158 kg te bereiken. Er is een gelimiteerde oplage van 29 exemplaren van geproduceerd. Deze gaan op veilingen weg voor meer dan 1.000.000 Euro. Het gewicht van een gewone 300SL bedroeg 1310 kg.
Chassis rijvaardig gemaakt, verlichting met smd led gemaakt nu weer op naar de volgende stap. Wordt trouwens een echte snelheidsmonster.... maar ja mag ook wel want orgineel is het niet anders
https://www.facebook.com/groups/140729389937981/permalink/1113778095966434/ Hier is hij rijdend te zien
Tja Swen...... het filmpje is niet echt youtube waardig. Tijdelijke filmpjes op youtube zetten, om het hier op forums te laten zien is ook niet je van het. Moet je nog even geduld hebben dan komt hij op youtube met filmpje als de bovenkant er op zit.
Nog vandaag wat bezig geweest met de mercedes 300SL verlichting is aangesloten kan nu definitief gemaakt worden. De rijregelaar heeft kuren dus nog verder nakijken. Maar al met al toch tevreden met het resultaat. Toch nog even kort filmpje
Ik zou met dit model al dik tevreden zijn Leon. Weet wat verzekeren van een 1:1 kost? Nee dan rijd ik 1:1 wel een 2 jaar oude S ofzo
Verzekeren van een oldtimer valt mee hoor, is in elk geval een stuk voordeliger dan een 'normale' auto. Ik betaal ongeveer 1,8% voor all-risks op basis van taxatiewaarde Cor
Is maar € 45.000 dan...... Waarde gemiddeld € 2,500.000,00 met uitschieters naar € 6.000.000,00 Maar dit is off topic