Mercedes Actros 1851 GigaSpace Black Edition - nieuwkomer

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door mbvandenberg, 23 jan 2021.

  1. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    #009 Truck puntjes op de i [28-03-2021]

    Deze week heb ik de accessoires voor de truck, die ik heb besteld bij RCbrmin.com binnen gekregen. Een pret pakketje om uit te pakken.

    [​IMG]

    Afgelopen vrijdag had ik tijd om de onderdelen te monteren. De meesten waren eenvoudig om te doen. Voor sommige moest ik wel wat meer loshalen, zoals voor de cover van de versnellingsbak. Maar al met al niet al te ingewikkeld.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Alleen de spatlappen aan de achterzijde was even puzzelen. Uiteindelijk heb ik besloten ze aan de binnenzijde te plaatsen, zonder aanpassingen te doen aan de spatborden. Hierdoor is het MB logo niet te zien, maar de tekst wel. Voor nu vind ik het prima zo.

    [​IMG]

    Met de nieuwe onderdelen ziet de truck er wat mij betreft er een stuk realistischer uit. De kwaliteit van de onderdelen vind ik heel goed. De pasvorm was niet altijd wat ik er van verwachte. Zo past de air tank niet, omdat de gaten in de tank niet overeenkomen met die van het origineel. Daarnaast heeft de tank een grotere diameter en past hierdoor niet op de tussenbalk. Dit onderdeel heb ik dus nog niet geplaatst.

    [​IMG]

    De brandblusser ziet er goed uit maar er zit geen bevestigingsmateriaal bij. ‘Kaal’ op de achterkant van de cabine plaatsen vind ik ook een beetje vreemd staan dus moet even nadenken wat ik hier mee ga doen.

    Verder heb ik de 3D geprinte deurpanelen aan de binnenzijde afgemaakt. De panelen heb ik in 3 kleuren geverfd, matchend met de rest van het interieur.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik had nog wat openstaande puntjes staan bij de cabine dus heb deze uit elkaar gehaald en mijn lijstje netjes afgevinkt. Zo heb ik de bekabeling vastgezet, de chauffeuse (besteld via Ali, na een week in huis!) op de bestuurdersstoel gezet, een interieurlampje geplaatst en het dashboard op enkele puntjes bij getipt met verf.

    Aan de buitenzijde heb ik de ruitenwissers geplaatst, de handgrepen aan de voorzijde van de cabine, de extra spiegels aan de rechter zijde, de hoorns op het dak en de twee antennes die ik bij RCbrmin.com had besteld.

    Als laatste heb ik alle bekabeling, de ontvanger en de lichtunit vastgemaakt (tot op heden zat dat altijd los onder cabine gepropt).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor mij is de truck nu af. Zoals gezegd zou ik nog graag een keer de air tank en brandblusser plaatsen maar dit komt vast nog wel een keer. Ik heb nog wel een wensenlijstje maar richt mij nu liever op de trailer. Ik verwacht dat deze aankomende week thuis bezorgd wordt.


    Tot de volgende update.
    Maurice
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2021
    Leo Broers, huenenbedden, ozy en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. marcelinets

    marcelinets Guest

    Ziet er netjes uit hoor.
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Maurice,

    Top MB Actros truck geworden !
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  4. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank je wel Marceline! ‘Netjes’ is ook hoe ik er naar kijk. Er zijn heel veel punten die beter en mooier kunnen maar voor mijn 1e truck en het budget wat ik niet wilde overschrijden ben ik best tevreden :) Ontzettend leuk en leerzaam om te bouwen!
     
  5. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank je wel Pieter! Heel leuk om te horen van iemand die zelf zulke mooie trucks bouwt.

    Opbouwende kritiek is overigens ook van harte welkom! Mijn posts zijn echt niet bedoeld om alleen maar duimpjes te krijgen. Dus als je/jullie nog dingen zien houd ik mij aanbevolen :)
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Maurice,

    Graag gedaan.

    Voor je eerste truck : Dikke duim hoor.
    DUIM OMHOOG 1.jpg

    Hier mag je best trots op zijn.
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  7. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi geworden ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

    Groetjes, Charlotte:bye:
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  8. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank je wel Pieter!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Thanks Charlotte. Toch wel erg leuk om complimenten te krijgen van de meester bouwers!
     
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    ha ha.....zal ik nu nog wel wat zeggen Maurice? Je hebt mijn feedback al binnen he ;)

    Goed gedaan Jochie ;)
     
    mbvandenberg en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  11. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi Rolf! Dank voor je leuke reactie en ja ik heb je feedback al binnen ;-) Zelf denk ik dat het leuk is dat mede-lezers weten wat je hebt aangegeven.
    Je gaf o.a. aan dat de regelaar in het zicht geen porum is ;-) , dus bijvoorbeeld onder de cabine. En in ieder geval het advies de draden ervan zwart te maken. Heb je groot gelijk in, maar laat de positie van de regelaar voor nu even zitten.
    Ik heb er aan gedacht om de achter spatborden in te korten maar ik vind de spatlappen wel netjes ogen zoals ze nu zijn. Heb ik nog puntjes gemist?
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    ;) Nee hoor, is wel goed zo. Voor de andere lezers hier....Maurice heeft een hotline ingekocht bij mij voor 18 uur bouwadvies per dag ha ha.

    We hebben de afgelopen bouw tijd wat ge appt over details en ditjes en datjes en ik had dus al een preview gehad van Maurice!
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  13. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Haha! Een hotline kan je het zeker noemen en ben je daar ook heel dankbaar voor! Voordeel is dat je eerder dan de rest de voortgang ziet ;-)
     
    bvdh en trialrolf vinden dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik klaag zeker niet;)
     
    bvdh vindt dit leuk.
  15. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    #010 Bouw Hercules trailer [09-04-2021]

    Vorige week kon ik mijn pakketje van AsiaTees met hierin de Hercules Hobby trailer ophalen. Moest nog wel even EUR 30,- import kosten betalen bij het oppikken maar dit mocht de pret niet drukken. Thuis direct het pakket uitgepakt en alle onderdelen bekeken. Moet zeggen dat ik onder de indruk ben van het geheel. De onderdelen zien er netjes uit (Tamiya-achtig zou ik zeggen) en de handleidingen zijn helder. De bijgeleverde stickers zijn ook strak en leuk dat de Maersk stickers voor de container erbij zitten.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb voor een 2-assige trailer met 20foot container gekozen omdat ik thuis geen ruimte heb voor een lange 3-assige trailer of dieplader. Wat er in de container komt weet ik nog niet, als er überhaupt wat in komt. Als je rijdt zie je er niets van.

    De volgende avond begonnen met de bouw van de trailer. Allemaal goed te doen en binnen no-time staat er iets rijdbaars. Ondanks dat hij nog niet af was, kon ik het niet laten hem direct even aan de Actros te koppelen en een stukje te rijden. Geweldig leuke ervaring, zoveel leuker dan alleen met een trekker rijden.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De rest van de week vond ik in de avond nog wat uurtjes en ben ik verder gegaan met het afbouwen van de trailer. Wel goed om te vermelden is dat er geen gereedschap, lijm, en dergelijke bij het bouwpakket zit. Hercules gaat er blijkbaar vanuit dat je een (Tamiya) truck hebt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De trailer is zo goed als af. Het chassis zelf is zwart en daar hoeft niets meer aan te gebeuren. Sommige plastic onderdelen zijn wit gekleurd, zoals aan de bovenzijde van de achterbumper, en deze wil ik nog spuiten (kleur n.t.b.).

    Overal ben ik heel blij met de trailer. De achterbumper + verlichting is niet helemaal mijn stijl (Amerikaans?) dus ik twijfel eraan om een Europese bumper te plaatsen, bijvoorbeeld die van Carson.

    Als ik besluit dit niet te doen ga ik de bumperdelen zwart spuiten zodat het wat minder opvalt.

    [​IMG]

    Verder moet de container nog gebouwd worden. Aan de handleiding (los van de trailer) te zien is dit ook nog een behoorlijke klus (veel losse onderdeeltjes). Uiteindelijk wordt het een Maersk trailer, in de kleur grijs en inclusief de bekende stickers.

    Voor de trailer zelf heb ik geen ambities om verlichting e.d. te plaatsen. Dus als de container af is het project wel klaar.

    Houd jullie op de hoogte van de voortgang.

    Groeten,
    Maurice
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2021
    Marker, huenenbedden, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Geen gereedschap? Het is geen Ikea :koud: Je zult er echt een keer aan moeten als je verder gaat met de hobby! Kom maar eens een keertje hier koffie drinken zal ik je een basis setje laten zien:banana:

    Leuk trailertje man. En ja, met trailer is veel leuker ook op de baan.....En je kunt overal parkeren en de krappe bochten pakken ;)

    Succes met de container. Denk eraan met spuiten super goed ontvetten. De stickers plakken is ivm de "golven" ook een geduld klusje. Met modelbouw afplakband een lijn uitzetten wil helpen.
     
    Hans2020 en mbvandenberg vinden dit leuk.
  17. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi Rolf. Dank voor je reactie! Over het gereedschap, dit was meer bedoeld zodat mensen weten wat er wel en niet in het bouwpakket zit. Heb voor de trekker de standaard Tamiya tools liggen en daarnaast ook nog een basis gereedschap setje gekocht. Daar kom ik gelukkig al een heel eind mee :) Maar ben uiteraard benieuwd hoe de werkplaats van een ervaren bouwer eruit ziet!

    Dank voor de tips voor het ontvetten en de stickers. Over het spuiten heb ik enkele vragen: Spuit je de lexaan kappen van binnen of buiten? Bij mijn 1/10 brandstof auto heb ik namelijk de body van binnen gespoten.
    En kan je de frames van de container, die bestaan uit plastic en aluminium onderdelen, in 1x spuiten als ze al in elkaar zitten of beter niet? Dan worden de schroefjes dus ook mee gespoten :)

    Ben benieuwd.

    Groeten,
    Maurice
     
    htenbrinke vindt dit leuk.
  18. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Beste modelbouwers,

    Heb een vraag over de Europese trailer achterbumpers van Carson. Ik kom drie verschillende versies tegen en ik vraag mij af welke het beste past bij mijn 2-assige Hercules container trailer.

    De bumpers die ik tegen kom zijn:
    - Semi-trailer (onderdeelnummer: 907074)
    [​IMG]

    - T-reefer (onderdeelnummer: 907075)
    [​IMG]

    - Tank-trailer (onderdeelnummer: 907083)
    [​IMG]

    Weten jullie verder of deze bumper redelijk eenvoudig op de Hercules trailer te plaatsen is? Als ik naar de Tamiya trailers kijk, waaronder de 40 foot container versie, heeft deze standaard een Amerikaanse achterbumper en deze lijkt op dezelfde manier gemonteerd als bij mijn trailer. Volgens mij is het de bedoeling dat de Carson parts redelijk makkelijk uitwisselbaar moeten zijn met de Tamiya bouwkits.

    Als jullie verder betere of mooiere alternatieven hebben voor de Carson bumpers hoor ik dit ook graag.

    Groeten, Maurice
     
    Hans2020 vindt dit leuk.
  19. marcelinets

    marcelinets Guest

    Ik vind de eerste mooier bij je trailer passen, de andere twee ken ik niet. Of even bij ali express kijken.
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  20. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Persoonlijk vind ik de 2e bumper beter bij de trailer passen.
    Komt meer europees over, en ben niet weg van die schuine zijden.
    Dit zie je bij de echte trailers ook vrijwel nooit.

    Gr.
    Raymond
     
    mbvandenberg en raoul00123 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina