Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 22 jan 2019.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Na gisteren in Ede op de baan van MBVP en vanochtend nog even hier bij ons lokale cluppie gereden te hebben toch even een kleine tussenconclusie.

    Hij staat lekker en zelfverzekerd naast zijn collega.

    [​IMG]

    Kiepen is geen probleem technisch. Wel kiept ie kort achter de wagen. Zo komt er dus ook potgrond op de bumper en op de vangmuilkoppeling.
    Dat is jammer en geeft ook een zootje op de baan. Ik ga hier toch een keer mee aan het experimenteren.

    Rijden met de SFR-1 van Beier. Gewoon heel goed!. Ook met de cruisecontrol veel gereden en ik moet zeggen dat ik daar zo aan gewend was. Bij omschakelen naar andere voertuigen van mij ook geen probleem verder. Er zijn geen ongelukken gebeurd. Het rijdt heel rustig. Je kunt ook heel geleidelijk optrekken en er zit een noodrem op dus kan geen kwaad. Wel even wennen dat wanneer je achteruit hebt gereden (en de pieper dus aan was) je bij stilstand even vooruit moet schakelen omdat dan de achteruit pieper blijft gaan. Volgens mij ben ik ook niet negatief opgevallen ;)

    Wat mij betreft wil ik wel zo'n SFR-1 in mijn MAN. Het is dat ik daar al de USM-RC-2 in heb zitten en een goede regelaar.

    De motor van Wetronic deed onopvallend zijn werk en dat hoort zo!

    Wel moet ik nog wat instellingen in de SFR-1 aanpassen. Een daarvan vind ik minder. Ik ben een beetje teleurgesteld in de lichtplatines achter van RC Lab.
    Buiten het feit dat er maar op eentje een achteruit rij lamp zit is ook het verschil tussen rem en achterlicht in lichtsterkte nul komma niks. Ik heb dit al in de SFR-1 aangepast. Het dimlicht voor is nu echter bijna te zwak terwijl het verschil tussen de remlichten en achterlichten zo goed als niet zichtbaar is. Ga me wat dat betreft toch eens die van Veroma bekijken.... Wel behoorlijk veel duurder maar dit stoort mij teveel op dit moment.

    [​IMG]
    Ook nog even bij Wish geweest voor een afleverbeurtje.

    Verder de lak. Ik had het in het bouwverslag nog niet verder vermeld. Ik ben eigenlijk ook ontevreden over de lak. Niet zo zeer mijn spuitkwaliteiten of de lak zelf maar meer de hechting en uitwerking op de cabine.
    Op de kiepbak is het verder geen probleem. Die is ook van een ander soort kunststof lijkt het. Op de cabine echter is de hechting niet goed en is de lak eigenlijk veel te dof. In het dak zitten allerlei schaduwplekjes en de spatborden heb ik na 3 keer opnieuw, de luchtgeleiders na 4 keer opnieuw, enigszins naar wens. Ook hier zaten schaduwen en het leek wel flinterdunne scheurtjes/draadjes in de lak die bij een bepaalde lichtinval erg goed zichtbaar waren. Op de cabine is bij de belettering op 2 plaatsen de lak meegegaan met de transferfolie. Gelukkig heb ik dat nog kunnen repareren.

    Nu sprak ik in Ede ook al 2 personen die dit bij hun Tamiya truck hadden ervaren recent. Zou het dan toch aan het kunststof liggen?

    Ten tijde van het spuiten waren volgens mij de omstandigheden wat temperatuur en luchtvochtigheid goed en zeker niet slechter dan bij andere spuitklussen. De kiepbak heb ik zelfs op een veel koelere en meer vochtige dag gespoten.

    Ik wil toch nog een keer een los dak kopen van de zomer en eens gaan experimenteren. Het dak stoort me echt het meeste.

    Zo, weer veel te lang verhaal. Toch ben ik blij met mijn kiepertje!
     
    Goofyray, JamesDavis, jimmy en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Zo te lezen gebruik je voor de dimlichten voor en achter eenzelfde uitgang.
    Als je geen extra uitgang meer vrij hebt, dan is een extra weerstand naar je achterlichten de simpelste optie.
    Hoeveel die exact moeten zijn, dat is lastig te zeggen. (zal iets tussen de 270 ohm tot 680 ohm zijn)
    Zijn de huidige waardes van de weerstanden bekend, of met een multimeter te meten ?
    (moet mijn RC-Lab setje voor een MB Actros nog uitpakken, anders had ik het wel even gemeten)

    Mocht je wel nog een extra uitgang vrij hebben, dan kun je twee uitgangen gebruiken voor je dag/dimlicht functie en de intensity van je achterlichten naar wens aanpassen.
     
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Hallo Marten, bedankt voor het meedenken. Op zich heb ik nog zat uitgangen over. Heb daar zelf ook al wel aan gedacht. Echter ik zou het logisch vinden dat er bij de productie van de printen al rekening mee gehouden zou worden. Servonaut doet dit ook. Je neemt juist van die printen om van al het losse spul af te zijn....Ik ga bij gelegenheid de achterlichten loskoppelen en deze dan apart dimmen.
     
  4. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Dat is ook wel weer waar, een voordeel is wel, dat je het nu op eigen inzicht kunt dimmen.
    Ieder heeft daar een eigen smaak voor.
     
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ben net even bezig geweest met de Arocs. Moest ook de eindschakelaar nog iets lager zetten. Cabine was eraf dus meteen het licht ook geregeld.
    Achterlichten aparte uitgang en deze naar 10% gedimd. Dan pas een duidelijk verschil met de remlichten. Voor ook een wijziging. Ik had dim en grootlicht omgedraaid. De grotere reflectoren zijn de dimlichten en de kleine schijnwerpers de grootlicht reflectoren. Ook hier is dus de led bezetting van RC Lab niet goed. In de grootlichtreflektoren zitten de zwakste ledjes. Ik ga hier even een melding van maken bij Jeroen met wat foto's. Vind dit toch niet goed zo.

    Mogelijk kan hij met deze feedback zijn product verder verbeteren.
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Opbouwende feedback is altijd goed. :thumbsup:

    Wellicht een foutje in de batch, die jij hebt aangeschaft.
    Ik zal het bij mijn setje ook wel merken, heb een complete set voor een Actros.
    Wel ga ik opzoek naar andere ver-straal led's, vind die van RC Lab te lomp, i.v.m. de bijbehorende pcb.
    Hopelijk zit de fout van de truck verlichting in de keuze van de weerstand waarde(s) en is dat zelf nog te herstellen.
    Vooralsnog ga ik een USM-RC2 gebruiken, dit i.v.m. een brushless motor opstelling.
    Hierdoor vervalt de keuze naar een SFR-1, daar deze alleen voor een borstel-motor te gebruiken is..
     
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    De feedback naar Jeroen/RC Lab gemaild inmiddels. Helaas nog geen reactie verder maar goed. Dat is ook geen noodzaak.

    Ik heb een stukkie terug ook een begin gemaakt met de trailer voor achter de Arocs. Omdat deze toch voorlopig alleen voor de Arocs is maak ik geen nieuw topic hiervoor. Even de opfris foto!

    [​IMG]

    Ik was er al wat verder mee en in Ede heb ik er ook mee gereden. Echter geen foto gemaakt. Bij het kijken van een You Tube filmpje van een ander zag ik echter wat anders voorbij komen. Geen dieplader maar een aanhanger. Die intrigeerde mij. Die dieplader is leuk maar ook lang. Bovendien is het achteruit rijden best een dingetje. De dolly is ook niet gelagerd. Bovendien heb ik met de Goldhofer al een dieplader voor de grote spullen.
    Eens op inter net aan het struinen geweest en toen kwam ik dit tegen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Trailers van Amerikaanse afkomst. 16 tot 27 tons en 2 tot 3 assen. Dit leek me wel wat voor achter mijn Arocs. Ik kon geen echte Europese voorbeelden vinden maar iemand moet de eerste zijn toch? Ik heb Nooteboom bereid gevonden mee te werken aan dit prototype ;)

    Dus we gaan weer een Bruder verzagen. Eerst nog gedacht om een nieuwe dieplader te nemen. Echter op deze zat eigenlijk verder alles al. Ik ga nu eerst deze zover klaar maken. Als het rijden en gebruiken dan goed bevalt kan ik of deze verkopen en een hele nieuwe maken met verbeteringen of de verbeteringen op deze alsnog toepassen en opnieuw spuiten. Dan meteen in de kleuren van Sterre BV.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo was die dus op de werkbank net voor de slacht.....

    [​IMG]

    De japanse zaag. Echt, als je die bij de Aldi, Lidl of Action een keer ziet liggen kopen!!!!! Wat een fijn apparaat om plastics mee te zagen.

    [​IMG]

    Dit is de onbehandelde zaagsnede!

    [​IMG]

    Nog een stukkie eraf.

    [​IMG]

    En dan moet het ook weer aan elkaar. Hiervoor heb ik 2 K epoxy gebruikt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En styreen natuurlijk. Geeft een goede verbinding in combinatie met Bruder plastics.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier het resultaat. Dit gaan we natuurlijk nog wel een beetje bijwerken.

    [​IMG]

    Natuurlijk weer veel te veel foto's zoals Pieter ook altijd zegt maar er zijn maar weinig Bruder verbouwers hier. Dat zouden er best meer mogen zijn... ;)
    Dan een ronde door mijn bakjes. Hebben jullie die ook? Van die mooie bakjes en laatjes met van alles?!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus dan maken we daarvan een dissel.

    [​IMG]

    En die dekken we ook weer netjes af.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan vinden we ook nog een uitdraaipoot voor de nodige parkeerondersteuning. Mooi he die bakjes!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    En het voordeel van RAL kleuren met lakstift dat het ook voor tijdelijk weer netjes gemaakt kan worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het kistje er ook weer even tijdelijk op. Kan de techniek nog enigszins uit het zicht. De deksel is nu net te klein. Ik twijfel nog of ik de techniek hier laat staan of dat deze onder de trailer gaat verdwijnen. De dissel moet nog een beetje meer body krijgen zoals bij de gele voorbeeldtrailer.

    Ook hier geld weer eerst even proef mee draaien. Kijken hoe die verder erachter loopt. Moeten de wielen nog worden aangepast? Lengte dissel?
    We gaan het zien. Zondag met Modelbouwclub Cargo nog even rijden en eind van de maand in Hengelo.
     
    bvdh, arm1948, Helicor en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. DAF power

    DAF power

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    72
  9. marcelinets

    marcelinets Guest

    Bedankt voor de tip Rolf van de Japanse zaag, ga ook eens kijken voor zo,n zaag.
     
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Die Maxtrailers ook nog eens goed bekijken..... Bedankt voor de tip.

    Vandaag weer even gereden en de aanhanger is akkoord bevonden. Deze gaan we verder opbouwen/uitbouwen/verbouwen.

    [​IMG]

    Effe tanken.....

    [​IMG]

    En natuurlijk ook nog even vullen en kiepen.

    [​IMG]
     
    Catwoman, VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  11. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Mooi trailertje zo
     
  12. DAF power

    DAF power

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    72
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Hier ook nog wat gebeurd de afgelopen dagen. Ik had nog wat wensen en volgend weekend moet ie ook nog presteren in Urmitz op het Roadworker parcours. Daarvoor ook nog een keer alle bevestigingen van de aandrijving, spindel en dergelijke nagelopen.

    Allereerst de klepvergrendeling. Het kwam regelmatig voor dat de vergrendelings armpjes de klep al wilden pakken terwijl deze net te ver weg stond. De truck stond dan net niet vlak ofzo. Gevolg is dat de boel klem komt te zitten en de draaipunten van de armpjes uit de bevestiging schieten.

    Na een kleine studie besloten de boel wat aan te passen. De armpjes, het deel dat de klep "grijpt" afgezaagd.

    [​IMG]

    Niet geheel natuurlijk. Boven de originele en daaronder de afgezaagde. uiteindelijk zijn ze nog iets korter geworden. De werking is verder niet anders maar in laboratoriumtest hiero geen klemmen meer. Als de truck erg scheef staat pakt ie gewoon niet meer. Theoretisch is er natuurlijk 1 hellingshoek waar die wel klem loopt.......

    [​IMG]

    Daarnaast wilde ik de vangmuilkoppeling nog voorzien van een servo. Met mijn dikke vingers is het aan en afkoppelen van het aanhangertje nogal een dingetje en ik moet nog op de knieën ook.

    [​IMG]

    De vangmuil....en ja, hij zit op de kop! Geheel bewust. Zo kon ik er met mijn vingers een beetje bij. Ook hoefde ik dan niets uit de bak te dremelen.
    De werking is verder goed. Dus daar verander ik niets aan. Als ik hem nu omdraai dan is de bediening met een servo ook veel moeilijker te realiseren.

    [​IMG]

    De mini servo. Per 10 bij Ali goedkoper!

    [​IMG]

    Hiervoor een houdertje gefabriekt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uit de eindstukken van het subframe een sleufje gevijld waar het alustripje in valt.

    [​IMG]

    Beetje verf eraan.

    [​IMG]

    En vanonderen een mooie rechtlijnige aandrijving met voldoende ruimte/speling dat de servo niet steeds "aangedrukt" word.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En je ziet er nauwelijks wat van. Werkt verder prima. De kabel verlengen en uiteindelijk in de cabine krijgen was misschien nog wel het meeste werk ;)

    Ook moest er nog wat aan de personalisering gebeuren. Daar mijn positieve gevoelens voor NL nogal onder druk staan dacht ik wat te moeten doen aan onze regiogevoelens hier. Doar heb ik meer met! Dus we'j goat wat doen an Achterhook promotie!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Good goan!!
     
    modelbouwer, Catwoman, JamesDavis en 9 anderen vinden dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    En hier de film van de Arocs in mijn "Build" reeks op You Tube

     
    modelbouwer, PDMNX, ozy en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    The story goes on......

    Mijn kleinkinderen (wat mis ik die toch nu....van de week wel even stiekum geknuffeld) hebben en houden natuurlijk hun eigen bedrijven maar gaan in deze tijden wel hoofdzakelijk voor het bedrijf van Opa werken. Hier dus de Arocs van Sterre gestickerd....

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Goed dat de kleinkinderen een hele goede Opa hebben, die hun bedrijven in de lucht houden, anders gaan ze misschien ook te ziele, zoals De Graaf ter ziele is gegaan.
    SMILEY  DUIM OMHOOG - kopie (3).jpg
     
    Helicor en trialrolf vinden dit leuk.
  17. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Hallo Rolf, ook deze ziet er schitterend uit
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  18. Erik H

    Erik H

    Lid geworden:
    11 dec 2016
    Berichten:
    82
    Locatie:
    België
    Het is een mooie Arocs geworden Rolf. Komt hier nog een kipper aanhangwagen bij?

    Mvg Erik
     
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank je Erik en de andere heren ook. Nee, geen kiepaanhanger. Vind ik niet zo mooi. Zie je in Nederland ook niet zo vaak. Ik heb er nu een diepladertje achter.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat was eerst deze maar die is inmiddels verbouwd naar deze.

    [​IMG]
     
  20. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Hey Rolf, ik heb je project helemaal zit lezen.
    Ontzettend mooi en boeiend.

    Ik heb een vraag, waar heb jij de zijmarkeringslampjes (oranje) vandaan.
     

Deel Deze Pagina