Mercedes Benz SK

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 2 sep 2021.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Die is gek..... Yep! gestoord! Lunatic! geef het maar een naam, bespreek het op de komende familieverjaardag.....

    Nog een nieuwe dus met oude spullen oid......

    Tijdje terug wilde ik een Scania erbij bouwen van eerdere opbrengsten van verkopen.....Geld verdampt in de modelbouw echter sneller dan je kunt zien en soms valt er ook nog wel wat modelbouwgeld in de kas algemene middelen.

    De Scania werd niet bereikbaar zoals ik hem in gedachten had. Wel had ik al wat spulletjes verzameld via Ali, Marktplaats en uit eigen voorraden. In deze eigen voorraden zaten ook best nog wel veel MB SK spullen uit de tijd van mijn bergingstruck.

    [​IMG]

    Deze rijdt nog altijd zo goed als onveranderd rond in Engeland.

    Omdat het wat betreft de Volvo FH16 (zie ander topic) allemaal nog niet duidelijk is en ik in ieder geval graag een 2e trekker wilde hebben en wat te bouwen heb ik besloten de SK te gaan bouwen.

    Dit gaat een vrij eenvoudige bouw worden met voorhanden zaken en gewoon Tamiya. Dus geen kopie van een 1:1 en geen plaatwerkaanpassingen of dat soort zaken. Beetje een working class hero sfeer zeg maar.

    [​IMG]

    Zoiets zit dan niet zo mooi in een doos maar meer op een presenteerblaadje...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik had een 2e hands chassis met wat losse onderdelen gekocht via Marktplaats. Ik had echter niet zo goed naar de foto's gekeken want het chassis was met zeker het dubbele aantal gaten als normaal een zwitserse kaas gelijkend......

    [​IMG]

    Dus 2 profielen genomen en de eerste gaten erop "gekopieeerd"

    [​IMG]

    Dat ging eigenlijk best lekker met mijn kolomboortje van Proxxon dus...

    [​IMG]

    In de tussentijd rammelde de 3D printer ook op de eerste onderdelen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Achter komt het luchtvering setje eronder dat ik voor de Scania had gekocht. Heb even een klein google onderzoek gedaan maar ook de SK werd al met luchtvering geleverd....Het moet wel een klein beetje historisch correct zijn natuurlijk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    en eigenlijk met een avondje heb je een rollend chassis. De banden komen weer van de MAN af die nieuwe heeft. De velgen zullen vermoedelijk wel tamiya blijven maar dan zonder chroom. Mogelijk gespoten of iets printen. Ik heb ook aan 3D geprinte trilex gedacht zoals op de Globe Liner. Maar dat vond ik met de luchtvering dan weer niet zo treffend geziccht.

    De 3D printer had trouwens ook wat uitgespuugd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op de stuuruitslag was nog een heel klein beetje winst te behalen.

    [​IMG]

    De mogelijk al om bekende truuk nog maar een keertje.....Even vijlen!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Iets meer ruimte voor de fusee en de band raakt nu de vering. Dit stel ik dan met de zender zo in dat dadelijk onder belasting de maximale stuuruitslag gehaald kan worden en de band de fusee niet meer raakt natuurlijk.

    Zo, we zijn weer aan de gang!
     
    ozy, Marker, Hans2020 en 9 anderen vinden dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Nou, dat is nou weer jammer, was ik net zo blij dat je een Volvo FH 16 had gekocht, gaat het nu al weer mis.

    Smiley Dit meen je niet.jpg Smiley verdrietig Klein.png

    Succes met de bouw van de MB SK.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  3. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Rolf,

    jij weet ook niet van ophouden!! weer goe bezig
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Wat gaat er mis Pieter? Zal toch ook een Mercedes moeten houden in mijn stal.....Wie sleept anders de Volvo als die weer stuk is? :goal

    Zo, aangezien ik nog nooit een vrachtwagen gereden heb en 2x als tiener een keer een dagje ben mee geweest met een trucker in een DAF 1500 geloof ik en een kleinere Scania bakwagen hindert mij geen enkele kennis of ervaring en kan ik mij tot de modellen beperken ;)

    Ik heb voor deze bouw ook eens kritisch gekeken naar de schroeven. Meestal verving ik alles door inbus daar ik de tamiya kruiskoppen niet zo mooi vind. Bij deze heb ik natuurlijk geen schroeven/bouten set uit de kit. Ik ga bij de afbouw de zichtbare boutjes wel vervangen maar voor de rest gebruik ik voorraden.

    [​IMG]

    En ik heb hier nog meer van....

    [​IMG]

    [​IMG]

    De servo zit er ook in. Schrik niet van de kleurtjes dat komt in orde. Het is een 10 kg servo. Dat moet voor dit truckie goed zijn.

    Er komt ook geen 3 bak van Tamiya in en zeker niet de originele tamiya motor. Ik had dit setje al thuis liggen en de combi ook al eerder in de Globe Liner gebruikt naar tevredenheid.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een 55T brushed crawler motor zal de job gaan doen. Ik heb ook een 45T onderweg uit China. De Globe Liner was op zich prima te rijden maar zeker in Hengelo zijn de afstanden best groot op de baan en dan is een tussensprint misschien zo verkeerd niet. Zodra de 45T motor er is ga ik die en een 35T motor testen. Dit is dan ook meteen een test voor de Volvo die dezelfde gearbox krijgt.

    [​IMG]

    Planetair heet dat geloof ik.....Wel droge planeten dus van wat vet voorzien en de boel in elkaar gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De motorsteun zit er ook bij en is ook verstelbaar. Het past prima om het tamiya chassis heen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gaatjes boren en draadje tappen en vast zit de boel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een crawler cardan ertussen en het zit....Rijdend chassis dus. En eentje met een leukigheidje..... De achteras lijkt een standaard Tamiya as maar niets is minder waar. Hij is van binnen namelijk van Magom HRC en heeft dus een zelfsperrend differentieel. KABAAAM!

    [​IMG]

    Even proefrijden en goedgekeurd. Er komt vooralsnog een eenvoudige crawler regelaar in met een hillbrake. Daarnaast een Beier USM RC2 voor licht en geluid.

    Volgende is de cabine passend maken. Hiervan heb ik niet alle hardware dus daar zal ik het een en ander moeten fabrieken en uitzoeken.
     
    vGenLheftruck_Maarten, ozy, Marker en 9 anderen vinden dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Een Volvo Stuk ??
    SMILEY ECHT NIET.jpg

    Je weet toch wel wat de naam Volvo betekent : "Ik rol"
    Of zoals sommige zeggen : "Volop Onderdelen Liggen Verder Op"


    Misschien is dit voor jou tijd :
    Weet je wel hoe ze vroeger, ja vroeger, een Mercedes Benz noemden : een "Neckermann"
    Die bestelde je via het Postorderbedrijf.
    SMILEY LACHEN.01 (2) - kopie.jpg

    Je gaat weer als de Brandweer, wat heb je een "moordend" bouw tempo zeg !
    Zo heb je een berg losse onderdelen en zo staat er al weer een compleet chassis die ook al weer een proefrit heeft gereden.

    (Volvo petje) af, voor jou bouwkunsten : van niets iets maken.

    VOLVO PET.02.jpg
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  6. Bas van Hees

    Bas van Hees

    Lid geworden:
    15 aug 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Hulten
    Ziet er al weer keurig uit hoor.
    Altijd leuk zo'n sk.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  7. Jan in de Zon

    Jan in de Zon

    Lid geworden:
    17 dec 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Torrevieja Spanje
    Volvo kan ook betekenen Voor ons lomp volk ontworpen. Klopt in mijn geval wel een beetje
     
    vGenLheftruck_Maarten en trialrolf vinden dit leuk.
  8. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Beter een ster in je voorruit dan op de grill van je truck....:p:p:p:p:p
     
    Roelof_l vindt dit leuk.
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    :koud:;)Zo kan ie wel weer.....
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,


    Hé zover wilde ik weer niet gaan, want dit ligt heeeeeeeeeeel gevoelig bij Rolf.
    SMILEY TAND (2).png

    Zo, nu weer On topic.
     
  11. JamesDavis

    JamesDavis

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Doetinchem
    Mooi verslag Rolf! Leuk te lezen hoe je met “restjes” een eigen model weet neer te zetten!
     
  12. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Sorry Rolf...was niet gemeen bedoeld...zo zijn er nog meer:

    - Alleen een MAF rijdt in DAF..
    - SCANIA: So Crap And No Interest Available of Sommige Chauffeurs Accepteren Niet Iedere Auto
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Weer een mooi bouwverslag om te volgen...wordt weer genieten...en dit is serieus!!!!
     
  14. Jan in de Zon

    Jan in de Zon

    Lid geworden:
    17 dec 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Torrevieja Spanje
    Roest en narigheid achtervolgen u lange tijd= Renault Duwen anders Fietsen=DAF
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  15. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Ik ben benieuwd hoe de cabine er uit komt zien, maar jou kennende wordt het weer een plaatje.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Tja, dan roep ik zelf maar ON TOPIC KINDEREN:banana: Kan wel wat hebben hoor en gevoelig? ikke? Nah....

    Tja die cabine......Ach, eigenlijk veranderd er niet zo veel.

    [​IMG]

    De mock up van de berger.....

    [​IMG]

    De mock up nu..... Ik had eigenlijk best veel spul nog liggen. Zelfs de hele kantelbevestiging voor inclusief het chassis blokje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De cabine sluiting van de SK origineel vind ik niet mooi. Heb echter nog wel de scalepart sluiting liggen van de MAN en die maken we ook gewoon pas. Moet ik wel even het luchtfilter aanpassen.

    Als ik het nu zo zie dan hoef ik de cabine niet te spuiten. Ga hem goed schoonmaken en stickeren. Het chassis zal wel worden gespoten.
    Voor de velgen heb ik ook nog wat gevonden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Even verder met aanbouwdelen. De schotel zoals hij was.

    [​IMG]

    Wat onderdelen die er waren.

    [​IMG]

    De schotel zoals hij gaat worden. Daar kan de servo mooi onder. Die moet namelijk wel erin!
    Je ziet hier ook de spatborden van een Herculestrailer die ik nog had liggen....liggen nog los hoor!

    Ik kan nu niet boren want de kleinkinderen slapen weer hier. Vakanties voorbij en opa en oma hebben weer dienst.
     
    vGenLheftruck_Maarten, ozy, Marker en 8 anderen vinden dit leuk.
  17. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Wat mis je nog maat heb nog sk delen over...



    Ga je wel ff appe
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Was gezellig weer Arjan ;) Bedankt voor het meedenken!

    En weer een beetje verder. Beetje ongewoon warm op de hobbykamer en de ventilator stond alweer 3 weken op zolder......

    Even de plek van de schotel bepalen met de trailer...

    [​IMG]

    Normaal houd ik van lekker kort erop maar ik neem een beetje een slag om de arm. Ook omdat wij met ons groepje trailers willen kunnen uitwisselen. Bovendien weet ik ook niet precies wat er allemaal nog achter gaat komen van mijzelf. Dus lekker kort erop + 2,5 cm ongeveer.

    Ik wil er een open truck van maken. Dus geen zijspoilers/schilden of hoe die dingen heten en geen helemaal gesloten bovenkant achterop.

    Dan moeten er wat spullen aangebouwd worden. Laten we beginnen met peut/diesel/bolkstoff tank.

    [​IMG]

    Deze komt van de MAN af. Ik heb een grotere maar die is net te...... Nu houd ik wel een gat over. Heb wel wat bruder spul liggen maar is denk ik iets te modern....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het hoeft ook niet perse dicht..... Een kist gewoon misschien? Volgens mij hadden deze trucks toch gewoon een uitlaat PIJP?
    Weet iemand van jullie of deze uitlaat ook altijd links zat aan de kant van de tank?

    Aan de andere kant wel wat meer mogelijkheden.

    [​IMG]

    Een reservewielhouder van een trailer.....Wie wat bewaard...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beetje rommelen en freubelen.... Moet ook nog iets voor de wielkeggen maken.

    [​IMG]

    En dus ook de accubak met luchttanks van de MAN.

    [​IMG]

    En het luchtfilter past ook weer......

    Misschien zien jullie het al wel aan de truck. Ik ga hem toch spuiten. Schoonmaken was niet helemaal een optie. Ik moet wel wat rommelen want bijvoorbeeld de spatborden zitten zo goed vast aan de cabine dat ik ze niet durf los te breken. Afplakken dus of alles 1 kleur. Welke ?

    Dat vraagt nog wat studie. Maar moet dus nu eerst alles afmaken en dan spuitklaar. Op dit moment ook nog wachten op wat basis dingen voor de Volvo FH16 en de Arocs nog niet verkocht dus tijd voor het Neckermenneke.
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Bij de Mercedes Benz SK zit die "Auspuff" de Uitlaatpijp altijd standaard links.
    Ook de accubak zit standaard links.

    Het begint er weer op te lijken, Top !
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg
     
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Nu ja, de accu bak is dan een foutje? Tank dus rechts? Zag de foto's van de oldtimer dag in Clinge en daar hadden de meeste oude wagens de tank links......
     
    Ein Trucker vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina