Mercedes Benz SK

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 2 sep 2021.

  1. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Kerel da hedde mooi gemaakt.

    Nog bedankt voor de tip en de link van dat interieur. Me zwager even aan de printer gezet.

    20210918_173251.jpg
     
    ozy, Hans2020, Ro-tje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Nog lang niet klaar maar we zijn op weg. Dat interieur is denk ik de volgende klus. Kijken hoe we dat gaan oplossen.
     
    ArjanN en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  3. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Prachtige truck geworden ! :thumbsup: :thumbsup::thumbsup:

    Groetjes, Charlotte :bye:
     
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Geworden? Ha ha, is nog niet klaar maar motiveert wel..... :)
     
    Catwoman vindt dit leuk.
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    En weer verder. Toch even niets mee gebeurd en het interieur zeker nog niet. Kies voor een iets andere volgorde zeg maar.....

    [​IMG]

    Deze is wel binnen in ieder geval. Ik ga nu alles passend maken met de oude cabine. De spatborden zitten met secondenlijm even provisorisch vast.

    Een van de dingen die bij het testrijden opviel was aankoppelen. Dat ging moeizaam op afstand. De hoogte van de schotel week af van de MAN maar ik dacht dat het meer aan de trailers lag.

    Zoals in ander draadje gezien heb ik dat aangepast. Op het schap zag ik echter dat de schotelhoogte wel erg afweek van de MAN. Meten is weten en het was 4 mm zelfs. Dat lijkt weinig maar in dit geval het verschil tussen wel en niet!

    [​IMG]

    [​IMG]

    De schotel op de SK is ook veel dikker dan die op de MAN. Daar zit het verschil. Ik vind de schotel erg mooi maar ik vind de stand van de SK qua rijhoogte, spatborden en vering nog veel mooier. Het chassis verlagen oid is dus zeker geen optie. Dus de oude schotel er weer op en ziedaar.....Weer net zo hoog als de MAN.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus weer wat getackeld.

    Dan de cabine met interieur. Het interieur is ontworpen om op het chassis te zetten met de spatborden aan het chassis. Er zijn wat hindernissen voor mij. De Tamiya bodemplaat waar het interieur op moet passen heb ik wel maar niet de gaatjes in het chassis. Dus de positie daarvan bepalen is heel lastig.

    Als de cabine kantelend is dan kom ik in de problemen met mijn cabinesteun voor de D sub stekker. Die raakt de achterwand. Tot slot maak ik eigenlijk geen kantelende cabines......

    Dus we gaan een andere weg bewandelen. De cabine steekbaar maken en dan kijken of het interieur in de cabine gemaakt kan worden.......
    Dus mogelijk voor niets de oude cabine gesloopt of juist alleen om wijzer te worden??? Tja.

    Eerst maar eens de cabine steekbaar maken.

    [​IMG]

    De steun aan de cabine zelf. Rechts met scharnier en links met alu hoekprofiel.

    [​IMG]

    Links dus in de cabine en rechts dezelfde profiel op het chassis.

    [​IMG]

    Zet je de cabine er dan op dan liggen de hoekjes op elkaar.

    [​IMG]

    Lastig te fotograferen maar idee is duidelijk denk ik?

    [​IMG]

    In het chassis gedeelte dan gaatjes van nu nog 3 mm.

    [​IMG]

    In de cabinsteuntjes M3 draad getapt en boutjes gedraaid.

    [​IMG]

    En een keer goed gemeten en recht geboord en hoppa.

    [​IMG]

    en met grill..... de chassis steuntjes worden nog wat kleiner gemaakt om de bumper te kunnen monteren. Ze raken de binnenzijde van de lampenunit.
    Verder zal ik de bevestiging nog even doordenken. Heb nog wat rubbertjes etc liggen. Kijken of er iets passend is om tussen te voegen. Bij definitieve bevestiging kan ik van onderen een moertje als borging op de boutjes draaien.

    Nu kan ik eerst met het interieur aan de gang.
     
    ozy, Marker, bvdh en 8 anderen vinden dit leuk.
  6. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Lekker bezich Rolf
     
    marcelinets vindt dit leuk.
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    We doen ons best....

    Nu dus klaar om het interieur te bekijken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op zich kan het mooi. Ik denk dat het interieur in de cabine inderdaad de beste oplossing is. Hij kan dan vastgezet worden. Wel zo dat het demontabel blijft dus zonder lijm.

    Wel moet het dan lekker zitten. Voor komt het mooi onder het dashboard en is dan op de juiste hoogte. De uitstulpingen waar de spatborden in moeten vallen zijn echter veel groter dan de uitstulpingen zelf.

    [​IMG]

    Het interieur aanpassen en opnieuw printen gaat me te ver. Je ziet er dadelijk niets meer van.... Styreen zat!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat past. Nu nog voor een hoekje monteren zodat hij achter de grill, onder het dashboard, ook vast zit. En aangezien het interieur best zwaar is en de chauffeur weer uit Jannie's hobbyhoek komt.... moet het wel vast zitten. Achter de tussenwand en onder de vloer is er dan ruimte voor de techniek!

    We schieten op maar heb nu wel een beetje keuzestress....

    [​IMG]

    Er zal ook nog een kleur op moeten komen. Weet nog niet precies wat de uitstraling moet gaan worden. Working man hero of mag het wat glimmender en chiquer. 1 kleur of meer kleuren. Het chassis zal zwart of heel donker grijs ofzo worden.....Of dan toch wijnrood en oranje, gele of vaalgroene cabine?

    Weet nog niet......Nog maar een beetje foto's kijken!
     
    bvdh, luchard, ozy en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Wat is precies de bedoeling, ga je nu de nieuwe cabine gebruiken en wordt de blauwe 2e hands cabine afgedankt, of ............ komen er 2 MB SK trucks.

    Je twijfelt over de kleur ?

    Maar moet de MB SK niet dezelfde bedrijfskleur hebben als de MAN ?
     
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Inderdaad. De blauwe is nu alleen nog voor pas maken en mocking up. Zodra alles klaar is zal de witte klaargemaakt worden. Herstellen van de blauwe is me teveel werk nu. Had me het een en ander kunnen besparen maar ach ja...... Dus gewoon 1 truck.

    Tja dat is met die kleuren is zo'n dingetje. Heb wel eens gedacht gewoon alles in 1 kleur te spuiten als bedrijfskleuren en dan ook zo te stickeren.....Maar eigenlijk is dat ook best saai toch? Weet niet. Wil ook liever kleuren die ik nog niet heb gehad en dat is al wel best veel.....

    Dus nog even over denken!
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Saai ?
    Wel nee, door één bedrijfskleur te hanteren, onderscheid jij je in de markt en weet men wie SBV is.
    Door meerdere kleuren te gebruiken voor je bedrijfstrucks, zaai je paniek onder je cliënten, die denken, wie komt daar nu weer aan ?
    Smiley Lachen.01.jpg

    Maar jij bepaalt wat jij mooi vindt, het is jou MB SK truck.


    P.S.
    Je zou ook kunnen kiezen voor de bedrijfsauto's, die uit meerde frisse kleuren bestaan.
    Ik vond de MAN truck in de vorige kleuren er mooi fris uitzien.

    Nogmaals het is jou truck hé.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Zeker is het mijn truck ;) maar input vind ik altijd welkom hoor. Het is een twijfelgeval. Het is ook allemaal heel persoonlijk natuurlijk. Ik vind mijn MAN veel mooier dan de vorige versie maar hoor vaak dat de witte mooier was. Ik vind soms bij kleurstellingen ook dat het bij de ene truck wel staat en bij de ander niet. Ik vind een old skool Scania wel mooi maar een FH16 toch echt minder in old skool of deense looks. Op zicht vind ik koeievangers op de meeste trucks verschrikkelijke ontsierende dingen maar op een Finse of Australische roadtrain hoort ie gewoon. Sommige ouderwetse kleuren passen niet op een moderne nieuwe truck en een hoogglans flip flop SK working class hero.... Maar dat is allemaal mijn persoonlijke mening en gelukkig kan iedereen daar vrij in kiezen. Dat maakt het ook zo leuk toch uiteindelijk!

    De kleur staat dus nog even in het midden.....

    De cabine moet verder en wel het interieur.

    [​IMG]

    Het moet vastzitten maar ook uiteindelijk demontabel worden. Dus een hoekje alu en 3 boutjes die dadelijk onder het dashboard zitten.

    [​IMG]

    In de frontplaat van Tamiya zitten standaard al 2 gaatjes dus....

    [​IMG]

    Hij zit al vast. Het interieur rust daarbij in gemonteerde toestand op de houders van de schokbrekers en kan dus niet wegzakken en hangt niet in de voorste bevestiging.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier dus van onderen en een blik naar binnen.

    De achterwand van het interieur zit dus in de cabine en is niet geschikt om de techniek aan op te hangen. Er moet dus nog een schaduwwand komen.

    [​IMG]

    Dat is een kwestie van veel meten daar ik maar 1 timmermansoog heb. Maar uiteindelijk het volgende gefabriekt met de voorhanden materialen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De wand zit dus op het chassis en de bij Tamiya gebruikte bodemplaat die je meestal hebt blijft achterwege. Zo heb ik op de motor/servo een ruimte onder het interieur. Ik denk dat daar dan de regelaar komt. Deze is wat groter en lomper en heeft daar een mooi plekkie.
    De speaker die ik heb vormt een beetje weer een probleem. De Beier USM, BEC en ontvanger kunnen op de tussenwand. De accu gaat in de tank.

    Volgens mij ben ik er wel bijna. De speaker moeten we nog oplossen.

    Zou die voor Dortmund klaar kunnen zijn?
     
    Leon1965, Catwoman, bvdh en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Helemaal eens met het bovenstaande van jou :

    Ikzelf hou persoonlijk niet van al die toeters en bellen.
    Op de Volvo FH 16 700 waar ik regelmatig mee rij, als invalchauffeur, zit alles op en aan wat noodzakelijk en functioneel is, geen toeters en bellen.

    Een 1:1 truck moet functioneel zijn, geen koeienvangers, geen overdaad aan schijnwerpers en lampjes op Europese trucks, die horen thuis op de trucks in de VS en Australië en New Zeeland, enzovoort, waar dit een beetje standaard is.

    Ik vind Airbrush mooi om te zien op 1:1 trucks en modeltrucks, maar ik zal dit zelf nooit doen, ik vind het te druk.
    Mijn trucks worden allemaal in de zelfde bedrijfskleur gespoten, wel een beetje rekening houden met het bouwjaar van de 1:1 trucks : Oldtimers, Jungtimers en Trucks uit jaren 2000 tot heden.
    En zo zie je maar weer, ieder heeft zo zijn eigen mening en ideeën.

    Het wordt vast weer een mooie MB SK truck.
    Enne, niet weer stiekem verkopen hé !
    SMILEY KNIPOOG - kopie.jpg

    Succes met de (af)bouw van de MB SK.
     
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    We gaan het proberen Pieter maar geef geen garanties. Ben met dat verkopen ook wel beetje klaar maar aan de andere kant als ik budget wil hebben dan blijft het lastig.

    Airbrush kan ik nog niet goed genoeg en zal het ook wel niet leren om dat op een van mijn trucks te doen. Daar heb ik nog een viskraam voor staan......

    Eerst maar verder met de mock up.

    Cabine is het nog steeds. De regelaar komt onder het interieur. Dat ding is door koelelement een beetje lomp. Als er ooit nog ruimte is dan komt er nog een "Modellbauregler" in. Ik heb de aan/uit schakelaar er vanaf gehaald en de draadjes doorverbonden. Er komt een centrale schakelaar.

    [​IMG]

    Dan de draden van de motor op maat en in mijn favoriete "blokjes" gestoken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Door de achterwand de nodige kabels naar achteren voeren en de cabine kan er mooi op.

    Volgende dingetje was de speaker. De ruimte achter de wand is beperkt. Er is geen ruimte in een tank of onder de truck ergens. Vooral omdat de cabine erover moet en de spatborden en de D sub stekker de diepte beperken was de voorhanden speaker te dik.

    [​IMG]

    Hier het verschil. Bij de linker speaker had ik een ander kastje kunnen maken maar dan nog is de magneet te dik.

    [​IMG]

    [​IMG]

    dus deze maar besteld. Deze bouw ik in de achterwand met de speaker naar voren. In de cabine valt deze nauwelijks op.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier bouw ik dan een klankkastje omheen.

    [​IMG]

    Recht van voren is ie niet te zien.

    [​IMG]

    Onder een nog lagere hoek wel. Bij definitieve montage snijd ik nog een stukje uit de achterwand. Het geheel zal dan ook nog een camouflage krijgen!

    [​IMG]

    Dan nog even checken of de rest er wel op past. Dat moet kunnen.....

    USM RC 2 met AKL10
    BEC
    ontvanger
    2 wago klemmen

    check!
     
    ozy, Marker, bvdh en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Het wordt een mooie MB SK.
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg

    Jammer dat je de blauwe MB SK cabine niet kan gebruiken.
    Je schiet al mooi op, ik ben benieuwd naar het eindresultaat
     
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Waarom jammer? Die is niet zo oksel fris hoor.... Heb een nieuwe dus waarom die oude nog gebruiken? Begrijp je opmerking niet helemaal of gaat het jou om de kleur?
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    :(
    Hallo Rolf,

    Nee. het gaat mij niet om de kleur.
    De kleur is onbelangrijk in dit geval.
    Het ging mij er om dat je de cabine 2e hands hebt gekocht en door een ongelukje de spatschermen/borden er afgebroken zijn en eigenlijk niet netjes gerepareerd kan worden.
    Dat vond/vind ik jammer, een soort van kapitaalvernietiging.:(
     
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Tja, inderdaad maar ben ik overheen hoor. Shit happens.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  18. huenenbedden

    huenenbedden

    Lid geworden:
    9 sep 2017
    Berichten:
    142
    Locatie:
    zetten
    Mooi Rolf.
    Die nekkermannen reden stiekem erg fijn. Waren sterke machines.
    Speaker zit mooi zo. Wordt een mooi project. :thumbsup::thumbsup:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo, tijd hier ook eens wat af te sluiten. De Mock up fase. Het geheel zat me al een tijdje niet lekker. Vooral das gehannes met die omgedraaide aanbouwdelen. Als je het dan weet en er op gaat letten overal dan ga je je ook steeds meer ergeren. Ach al met al een paar uurtjes werk

    [​IMG]

    Het reservewiel kon zo naar de andere kant. Die zit vast met een schroef van de chassis dwarsbalk.
    De accu bak is de volgende. Beetje zagen, stukje styreen, gaatjes, passen en wat meten met 1 timmermansoog...

    [​IMG]

    Tankjes iets naar elkaar toe.

    [​IMG]

    Ik zeg hatseflats!

    [​IMG]

    Niets meer aan doen.

    Dan de andere kant, de tank. Deze heb ik toch vervangen door een groter exemplaar dat ik nog had liggen. Hier past een grotere accu in die ik ook al in de Arocs gebruik. Das handiger.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bestaande luchttankjes iets anders op de beugel gemaakt en ook deze kon ik weer hergebruiken. Blijven er 2 gaatjes open in het chassis die ik nu "over" heb. Daar doe ik dan wel een blinde in.

    [​IMG]

    Dan zijn we wel klaar. Hier is de tank nog iets gezakt. Moet nog een beetje. Komt bij de opbouw in orde. De uitlaat is naar de achterkant van de cabine
    gegaan.

    [​IMG]

    Slangenrek erop

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kleinere details als de slangen zelf, uitlaathouders en eindstuk, zwaailichten en spatlappen komen bij de afbouw er verder op. Nu demonteren, afwerken en spuiten!
     
    ozy, huenenbedden, Hans2020 en 7 anderen vinden dit leuk.
  20. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Altijd heerlijk jouw bouwverslagen te volgen....prachtig gefreubel met de details !!!
     

Deel Deze Pagina