MERCEDES BENZ Sprinter Zwaar Transport Begeleidingsvoertuig BF4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 16 okt 2021.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Allemaal,

    Nieuw topic aangemaakt op : 19-12-2022

    Bouwverslag van :
    MERCEDES BENZ Sprinter Zwaar Transport Begeleidingsvoertuig BF4


    Hallo Allemaal,

    Update : 001

    Een leuk cadeautje gekregen van mijn kleindochter.
    Een Bruder Mercedes Benz Sprinter bus met de nieuwe grille en voorfrontje.
    Tegenwoordig voorzien van zachte rubber bandjes, (een hele verbetering) helaas nog wel opengewerkt aan de achterzijde, maar dit is vrij simpel dicht te maken
    Het is de bedoeling om deze DHL bus om te bouwen naar een BF4 Transportbegeleidingsvoertuig, zodat zij er mee kan rijden/begeleiden als straks de Goldhofer 5 bij 3 dieplader klaar is.
    Ze rijdt nu regelmatig bij mij thuis met de Volvo F 16 4 assige Zwaar transportrekker en met de Volvo F 12 bakwagen met aanhangwagen.
    Dit gaat heel goed, ze heeft gevoel voor het rijden met een RC voertuig.

    Ik zeg tegen mijn kleindochter : Tja, je weet toch dat het verplicht is om twee begeleidingsvoertuigen rijden, één aan de voorkant en één aan de achterkant van Goldhofer dieplader, als deze geladen is met een zware brede machine.
    Zegt ze : Weet je wel wat de MB bus kost, bovendien kan ik maar met één begeleidingsvoertuig rijden en niet met twee te gelijk.
    Ik zei : Je hebt gelijk hoor, Opa is heel blij met de MB Sprinter bus, heel erg bedankt.

    Het is de bedoeling om deze MB Sprinter om te bouwen naar een RC Zwaar Transport Begeleidingsvoertuig BF4
    De achterruiten en de zijruit in de schuifdeur moeten wel geblindeerd worden.
    Bovendien moet er boven op het dak een neerklapbaar matrix pijlbord gemonteerd worden.
    Maar eens kijken op het internet, er zijn volgens mij genoeg ombouwsetjes te koop.
    Daarna de MB bus opnieuw spuiten, want die ziet er nu wel heel erg plastic-achtig uit.
    De MB Sprinter is best goed gedetailleerd, al moeten er hier en daar wel wat aanpassingen verricht worden.
    Zoals de achterlichten wijzigen.
    Lelijke (Bruder) trekhaak verwijderen en een nieuwe trekhaak monteren.
    Ramen in de voorportieren maken.
    Buitenspiegels voorzien van spiegelglas en richtingaanwijzers.
    Aan de binnenkant de wanden bekleden en een bed plaatsen,
    Magnetron, koelkastje en T.V. monteren.
    Opklap tafeltje monteren.
    Klein Keukenblokje monteren.
    Een zwaailichtenbalk monteren.
    Voorzien van striping.
    Beier verlichting met geluidmodule set monteren, enzovoort.
    IMG_4488.jpg

    IMG_4507.jpg

    De nieuwe grille met het nieuwe voorfront.
    IMG_4511.jpg

    De schuifdeur aan de rechter zijkant kan open, dit ziet er realistisch uit, gelijk aan de 1:1 MB Sprinter bus.
    IMG_4519.jpg

    De achterdeuren kunnen ook vrij ver open.
    IMG_4492.jpg

    Zie de deurbekleding aan de binnenkant van de deuren.
    Ook de binnenkant van de zij schuifdeur is bekleed.
    IMG_4490.jpg

    De voorportieren kunnen ook open, het interieur is vrij goed gedetailleerd.
    IMG_4495.jpg

    IMG_4496.jpg

    IMG_4524.jpg
    Helaas kan de motorkap niet open.

    Al met al best een leuke MB Sprinter bus om te verbouwen naar een Zwaar Transport Begeleidingsvoertuig.

    Met dank aan mijn kleindochter.


    P.S.
    Vraagje :
    Hoe kan ik de DHL plakstickers het beste verwijderen, zonder dat de carrosserie beschadigd.
    Warm maken met de föhn lijkt me niet verstandig op een kunststof ondergrond.
     
  2. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Pieter

    voor de stickers: het geheel in een mild zeepsopje laten weken gedurende 12 uur.....doet wonderen

    Verder wordt dit weer een leuk project welke ik zeker op de voet zal volgen
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Hallo Pieter, das een leuk kado!

    De sticker even met de haarfohn warm maken. Eventueel lijmresten met remmenreiniger verwijderen. Werkte bij de oude Bruderstickers altijd prima.
    In Duitsland is Modellbau Niepelt vaak snel met toebehoren voor (nieuwe) Brudermodellen.

    Sven Grundmann van 3D parts heeft al assen ervoor. Ook een demontage video op You tube. Er zijn ook die WPL assen eronder maken. Helaas vind veel van dit soort spul voor al via Facebook zijn weg naar buiten en nog maar zelden via een forum.

    Ik heb zelf ook bestanden om eenvoudige assenset te printen voor de oude sprinter. Die wil ik nog wel een keer maken en kijken wat ik ermee kan. Nog niet getest dus.

    Succes ermee, ben benieuwd wat je ervan maakt.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  4. huenenbedden

    huenenbedden

    Lid geworden:
    9 sep 2017
    Berichten:
    142
    Locatie:
    zetten
    Mooi kado.
    Inderdaad ff voorzichtig met een haarföhn erop. resten met remmenreiniger of terpentine gaat ook vaak wel.
    Nieuwe stickers erop en het span kan veilig opweg. haha.
    Je maakt er vast iets moois van ja. Succes.

    Groeten Peter.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,
    Hallo Peter,
    Hallo Rolf,

    Bedankt voor de tip(s) voor het verwijderen van de stickers.

    Rolf bedankt voor de de tips, betreffende de leveranciers voor de onderdelen en de demontage van de MB Sprinter.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

    Het zal voor mij wel even wennen zijn om met kunststof te gaan werken.

    Inderdaad een leuk cadeau van mijn kleindochter gekregen.
     
    Leon1965 en huenenbedden vinden dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Allemaal,


    Weer thuis, morgen, donderdag 21-10-2021 ben ik vrij, hopelijk kan ik weer wat aan de modelbouw prutsen.
    Tegenwoordig s'avonds redelijk vroeg weer thuis, tussen 18:30 uur en 19:30 uur, (1 rit per dag) iedere donderdag vrij.

    Even Off Topic :
    Even rondgekeken op het internet naar ombouwsetjes voor de aandrijving en besturing van de MB Sprinter bij diverse leveranciers, onder andere bij : RC Bruder.de en bij 3 D parts.de.
    Het is mij niet meegevallen met de losse motoren in de achteras en de voorwiel aandrijving en besturing van de vooras, ook met losse motoren in de vooras.
    Excuses : Ik vindt het helemaal drie keer niks.
    SMILEY VERDRIETIG.jpg

    Deze aandrijfsystemen ga ik niet toepassen, het ziet er niet echt realistisch en natuurgetrouw uit.

    Ik ga eens even rondkijken/zoeken op het internet naar kleine differentieels voor de vooras en de achteras.
    Ik graag de MB sprinter uitvoeren in de 4 x 4.
    Als er geen klein differentieel met besturing voor handen is voor de vooras, dan ga ik alleen achteraandrijving toepassen.
    Misschien zijn er differentieels voor handen van vrachtauto's in de schaal 1:25 of 1:32

    P.S.
    Bij 3 D Parts.de kan je een omgebouwde MB Sprinter kopen in de 4 x 4 uitvoering, compleet met stuurservo
    Exclusief velgen en banden, exclusief verlichting.
    Prijs : 219,=
    Voor sommige modelbouwers is dit misschien een oplossing om snel een MB sprinter verder af te bouwen en daarna direct kunnen gaan rijden.
     
  8. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Assen van een wpl ( Chinees 1:16 wagentjeseen optie


    Al dan niet in de aluminium uitvoering
     
  9. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
  10. Jan in de Zon

    Jan in de Zon

    Lid geworden:
    17 dec 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Torrevieja Spanje
    Zoek eens bij Orlandoo Hunter. Make it RC op youtube gebruikt dat materiaal ook. En ik heb op you tube ook een duitser (vermoed ik) gezien met een omgebouwde italeri scania met 3 assige oplegger. Ben van plan om na de winter ook een 1724 rc truck te bouwen met italeri onderdelen. Die duitser heet HajCo op You tube. En Make it RC verkoopt ook losse onderdelen. Succes verder meesterbouwer
     
  11. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wiliam,

    Bedankt voor het linkje :

    AVF is bij mij bekend, ik heb ook gekeken naar de differentieels voor de MB sprinter.
    Volgens mij zijn dit starre differentieels (sper) dit rijdt niet echt prettig in (korte) bochten.
    De prijs is inderdaad behoorlijk hoog, maar dat is niet het ergste, want ook 3 D Parts en RC Bruder zijn niet goedkoop.
    Ik heb een e-mail gestuurd met de vraag of het starre (sper) differentieels zijn.
    Even afwachten dus.
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Arjan,

    Bedankt voor de tip :

    Ik zat hier ook aan te denken om een Chinese 4 x 4 legertruckje (lijkt een beetje op een REO legertruck) te kopen met de aluminium differentieels.
    Ik had de vraag willen stellen of er modelbouwers zijn die hier ervaring mee hebben, of het wat is, of dat het "speelgoed" is.
    Het kost weinig, rond de 60,= Euro. exclusief verzendkosten, maar het moet wel degelijk zijn.
    Er staan filmpjes op het internet (YouTube) waar ze met dit soort legertruckjes door het water rijden.

    Zijn er modelbouwers, die ervaring hebben met deze 4 x 4 legertruckjes ??
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Jan,

    Bedankt voor de tip, ik zal even kijken bij Make it RC
    Ik zal eens even kijken naar deze Duitse mijnheer HajCo.

    Ik kom hier nog op terug.
     
  15. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ow star is inderdaad minder fijn rijden, hooguit in zachte grond. Ben benieuwd naar het antwoord. Het differentieel moet natuurlijk ook klein zijn, dat maakt het lastig. Volgens mij worden die Sprinter assen van AFV gemaakt in samenwerking met Bamatech, een fijnmechanische leverancier die wel meer modelbouwspul maken.

    Je zal toch snel in de kleine modul 0,5 tandwielen uitkomen hier, anders ligt de as bijna op de grond.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik

    Dan zou ik alleen voor de alu wpl assen gaan. En daar een n20 motor op zetten.



    Van die reo gan je niks gebruiken dan alleen de plastic wiebelassen
     
  17. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Piet,

    Lees mijn bouwverslag van de Iveco franse bosbrandweer. Daar heb ik de wpl 4x4 assen gebruikt. Je kunt de starre as aandrijving vervangen door een differentieel uitvoering.
    Oja en de spoorstang zit voor de stuuras, mocht jij daar een goede oplossing voor hebben houd ik me aanbevolen.
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Jan,

    Ik heb gekeken bij Orlando Hunter.
    die hebben mooie aluminium differentieels, maar deze differentieels zijn ook star/sper.
    (geen satellietwiel aanwezig)
    Ze hebben ombouwsetjes om de differentieels om te bouwen, zodat in de bochten aan de binnenkant het wiel langzamer draait dan het wiel aan buitenkant
    Gezocht naar het ombouwsetje en gevonden, met satellietwiel, maar niet meer leverbaar, uitverkocht.
    Dus helaas gaat dit ook niet lukken,
    Maar weer verder zoeken.
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Arjan,

    Bedankt.

    Volgens de beschrijving zijn de differentieels van aluminium.
    Maar ik kan deze differentieels toch niet gebruiken, ze zijn helaas te groot, dan hou ik geen bodemvrijheid over.

    Ik heb gekeken bij WPL, hier staan op de website ook een soort REO achtige trucks op.
    Deze WPL differentieels zijn te groot, ik hou dan geen bodemvrijheid over onder de MB Sprinter
    Dus is dit ook geen optie.
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Fred,

    Bedankt.
    Ik zal even kijken in jou bouwverslag/topic.

    Deze WPL differentieels zijn helaas te groot, ik hou dan geen bodemvrijheid over onder de MB Sprinter
    Dus is dit ook geen optie.

    Ik weet in het verleden dat jij ook kleine differentieels gebruikte voor kleine voertuigen,volgens mij schreef jij toen dat dit starre differentieels waren.
    Volgens was jou was dit geen bezwaar en had het nauwelijks invloed op het rijgedrag.
     

Deel Deze Pagina