Meribel 2500 - ervaringen

Hallo,

Omdat mijn vriendin geinteresseerd is geraakt in het modelzweven - maar niet in starts met een lijn - heb ik een Meribel 2500 ARTF e-zwever gekocht. De bedoeling is er mee te vliegen op rustige avonden. Ze heeft al aardig wat vluchtjes met een Dalmation Lady achter de rug.

Voor mij is het de eerste ARTF - maar je moet het ijzer smeden als het heet is, en ik ben zelf al bezig met een schaalzwever van tekening.

De doos:
Kunststof romp met ingebouwde 550 en klapprop, gemonteerd richtingsroer, 2 vleugelhelften, stabilo en en een paar schroefjes, 'montageaanwijzing'.
Vleugel moet wel even bijgewerkt worden met een strijkboutje.

Montage
Kost wat meer moeite dan verwacht, lijkt me voor een beginner nog vrij lastig. De vleugelpen 5 (of 6) mm staal is te dik/ruw en past niet in de vleugel. In de boormachine en met schuurpapier bewerkt. Uiteindelijk passend. De motor rammelt, zit niet goed vast. Spinner verwijderd en goed gemonteerd. Besturing: de standaard z-bends zijn vrij dik, gaatjes op servo en ruderhorns moeten wat geruimd worden. Roertjes zitten erg strak en worden enigszins in beweging beperkt. Accupack bevestiging gewijzigd in zelfklevend klitteband, de standaard bevestiging laat het vrij verschuiven van de accu toe! Tegenvallend vind ik de bevestiging van het hoogteroer, stomp met 2 minieme schroefjes op de bovenkant van het richtingsroer, koud in de balsa.. ga ik snel veranderen. De opstaande vleugeltips heb ik conform het advies in een andere thread niet geplaatst.

Zwaartepunt
De (enkele) vleugelpen valt precies op het zp. Draadje erom. Accu mag iets naar voren. Eén vleugelhelft heeft 30 gram lood nodig.

Vliegen
Gisteravond waaide het vrij vlagerig. Niet ideaal, maar kon me niet bedwingen. Verse accu (8.4v 1700SCR) erin, zp nog een keer gecontroleerd, glijvlucht uit de hand, reikwijdtetest.. en dan is er niet meer om het moment mee uit te kunnen stellen.

Trim voor de zekerheid iets down. Motor aan, een zetje, en weg. Stijgt snel, enigzins overtrokken. Met grote cirkels omhoog. Vrij gevoelig op het hoogteroer, weinig rectie op het richtingsroer. Motor uit, glijvlucht naar beneden en landing. Door de stevige/vlagerige wind moeilijk uit te trimmen. Leg het zp nog iets naar voren, nu gaat de stijgvlucht rustiger.

Conlusie:
  • - Motor misschien wat meer domping geven.
    - Richtingsroer uitslag moet groter (hoewel deze niet klein lijkt), gaat moeilijk de bocht om.
    - Voldoende power.
Op een rustige avond nog eens proberen, en dan goed uittrimmen. Richtingroer uitslag vergroten en bevestiging van stabilo veranderen, zit nu al los(sig)!

Iemand anders ervaringen met de Meribel?

Arthur
 
Je moet vooral langzaam vliegen, als je te snel vliegt lijkt het alsof ie niet de bocht om wil. Ja, veel roer uitlag meer als 3 cm beide kanten op.

De meribel kan echt heel langzaam vliegen....

zwaartepunt op hoofdligger is ok.

wat betreft moeilijk te trimmen, mijn hoogteroer kwam niet altijd terug op neutraal, van down naar neutraal was anders dan van up naar neutraal
heb een beetje pur in romp gespoten om stuurhulzen vast te zetten.

een klein springveertje aan roer laten trekken wil ook wel eens helpen.


Johan
 
hoi,

Ik heb de meribel als trainers kist gehad, vliegt goed.
maar je hebt redelijk wat uitslag nodig wil je de bocht door komen.

klapprop= 3 keer niks, ik heb er een carbonnen (aeronaut of Cam Folding)klap prop opgezet, en heb tevens er een speed 600 BBSP ingeknutseld voor toch iets extra verticaal vermogen.

groetjes Robbin....
 
Back
Top