meribel 2500

Ik heb een meribel 2500 aangeschaft.
na enkele jaren te hebben gevlogen met een focus 180
leek me deze 2,5 m zwever een leuke opvolger.
( de focus is ook nog steeds heel overigens)

Nu zitten er aan de vleugeltippen opstaande blikken randen.
Ik vraag me af waarvoor is dit?

meribel2500_bmi02.gif


Johan
 
Hallo Johan,

Dat zijn winglets, deze worden toegepast op zwevers om de weerstand te verminderen. Deze winglets verminderen de 'lek' om de vleugeltippen, de hogere druk onder de vluegel wil namerlijk naar de lagere druk boven de vleugel en de winglets verminderen deze werking wat de prestaties ten goede komt. Bij echte zwevers dan.

Ik hoop dat ik hiermee het een en ander heb duidelijk gemaakt.

Groeten Halmar.
 
Zou het bij een model enig merkbaar verschil opleveren?
de winglets zijn namelijk van aluminium en nogal scherp.
(kans op transport schade).

Als het niet echt merkbaar is, vlieg ik liever zonder.

Johan
 
Beste Johan,

Een winglet geeft wel dergelijk een groot verschil.

Vooral tijdens het thermieken wil je een zo langzaam mogelijke snelheid vliegen met zo weinig mogelijk weerstand. Er werd al aan gegeven dat weerstand rond de tip veranderd.

Bij hogere snelheden (het steken naar een wolk) dan geeft deze winglet weer meer weerstand dan rendement. Ik zou geen vliegtuig willen zonder winglets. Ik doe zelf ook aan zweefvliegen in het groot en daar heb ik in verschillende vliegtuigen mogen vliegen en je kan wel het verschil merken.

Ik zou die blikken winglets weg smijten en er een paar van balsa maken.

Elke nieuw prestatie toestel heeft wel een winglet of een optie voor winglets.

Een mooie goeie winglet is die van de Discus 2b of de LS-8
Kijk maar eens op zweefvliegen.pagina.nl bij rolladen schneider of albert schleicher.

Mocht je nog wat willen weten dan hoor ik het wel.

Groeten,

Arie2c (kan iemand mij vertellen hoe ik foto's moet inladen?)[/img]
 
Het vervangen van alu winglets door balsa is een goed idee, denk dat ik dat ook maar ga doen.

Maak ik gelijk 4 van die dingen krijgt de protech focus ook nog
een paar.

Kan ik het verschil mischien ook beter merken....
T0319K.jpg

[/url]
 
Test vlucht gemaakt, toestel vloog "redelijk" had alleen moeite met bochten, moest zeer ruime bochten nemen.

Zelfs nadat ik max uitslag op het roer had gegegeven, wou ie slecht om de bocht..

Heb de winglets in een hoek van 45 graden gebogen, stonden eerst rechtop. Dit maakt nogal een verschil.

Nu vliegt ie ok.

zwaartepunt op 6cm van de voorlijst.
is op 33% van de vleugel.
zoals aangegeven in de assemblage beschrijving.

In de beschrijving staat overigens, dat het accupack aan de
servo's moeten worden doorgeschoven om dit te
bereiken. Dit was in mijn geval niet zo.


Johan
 
Als je een computerzender heb dan kun er een differentieelbesturing in mixen. Als je dan ook nog 30% rudder instelt bij je rolroeren als mixer vliegt ie denk nog een stukje beter.

Groeten,

Arie
 
Ja, klopt zonder vliegt ie beter, winglets zijn inmiddels
permanent verwijderd.
Het lijkt wel alsof ze als richtingsroertjes werken aan het
eind van een vleugel.
bochten bleven eningzins ruim ( ook na het verbuigen).
buigen bracht wel verbetering.

Maar zoals gezegd nog beter zonder......


Johan
 
Back
Top