Merit International 1/200 IJN Mikasa - werfregister

De Mikasa is een slagschip van de Japanse Keizerlijke Marine. Het schip werd in 1898 besteld bij de Britse scheepswerf van Vickers in Barrow-in-Furness. In 1902 kwam het in dienst.

Tijdens de Russisch-Japanse Oorlog was de Mikasa het vlaggenschip van admiraal Heihachiro Togo. Het schip nam actief deel aan de strijd en nam deel aan de Slag bij Tsushima in 1905. Kort na de oorlog kwam door een ongeluk een munitiekamer tot ontploffing en zonk. Het duurde twee jaar voor het schip gerepareerd was. Het deed daarna vooral dienst bij de kustverdediging tijdens de Eerste Wereldoorlog en nam deel aan de Japanse expeditie in Siberië tijdens de Russische Burgeroorlog.

Zoals overeengekomen in het Verdrag van Washington werd het schip in 1923 uit dienst genomen. Het werd als museumschip gehandhaafd vanwege de belangrijke rol die het heeft gespeeld in 1905. Na een grote opknapbeurt ligt het schip in Mikasapark in Yokosuka en is te bezoeken. Het is het enige bewaard gebleven pre-Dreadnought slagschip ter wereld.
Bron: Wikipedia

Scope: oefenen met uitgebreide photo-etch add-on voor ik aan Bismarck 2 begin.

Het model is zoals de titel aangeeft van Merit International, maar ook uitgebracht onder Wave Corporation, HobbyBoss en I Love Kit, duidelijk allemaal spinn-offs van Trumpeter, eventueel bedoeld voor een andere markt.
Het wordt aangevuld met de detail-up-set van PONTOS 23008F1, met allemaal messing lopen, diverse resin onderdelen en zowat 2500 photo-etch onderdelen op 11 frets, en niet te vergeten, een houten dek.

IMGP5835.JPG
IMGP5838.JPG

Ik wens mezelf en jullie veel modelbouwplezier

Daar ik ook heel benieuwd naar de bouw ben, ga ik dit ook volgen. Veel succes met de bouw, maar dat komt wel goed als ik zie wat u al gebouwd heeft.

Vriendelijke groet,

Jaap

Bedankt alvast voor de belangstelling. Na een kleine restauratie aan mijn Osebergschip hoop ik weer regelmatig de voortgang van dit project te kunnen delen.

Alle plastic onderdelen gewassen in een sopje van lauw water met een scheut detergent om de loswax van het gietproces te verwijderen.

upload_2023-8-27_20-41-47.jpeg

Na spoelen met koud water liggen de frets te drogen tussen huishoudpapier.

Veel modelbouwplezier,

Laatst bewerkt:
Alle 119 patrijspoorten in de romp uitgeboord met 1,5 mm en een traag draaiende boormachine.
IMGP5852.JPG

Het ziet er misschien als speelgoed uit, maar “it does the job real nice”. Het is trouwens een bouwpakketje van Tamiya.

De voorste patrijspoort aan bakboord is groter dan de rest, maar er zijn geen grotere patrijspoort ringen voorzien. Op een foto van het schip is ook niet echt een maatverschil met andere patrijspoorten vast te stellen.
IMG_5235.jpg

Daarom heb ik deze uitgeboord en vervolgens opgevuld met plamuur. Na grondig drogen kan deze dan van de binnenzijde terug uitgeboord worden.
IMGP5853.JPG

Veel modelbouwplezier,

Herman, Op de foto van het echte schip ontbreekt de poort onder het kluisgat. De poort die jij hebt dicht gemaakt zit lager dan die op de foto. Zal in de loop der jaren best wel het één en ander aan zijn veranderd. Meestal lag dat soort schepen meer aan de werf dan dat ze operationeel waren. Maar jij zult er best iets moois van maken! Gr. Klaas.

Het was niet mijn bedoeling aan de hand van beschikbare foto's alle afwijkingen vast te stellen tussen model en het schip zoals het er nu bij ligt, maar door de oplettendheid van @k-k heb ik toch eens naar de patrijspoorten in de romp gekeken.
Een andere bouwer bemerkte dat die ene grotere patrijspoort boven het kluisgat te groot was, maar blijkbaar zit die ook niet helemaal op de juiste plaats. De patrijspoort onder het kluisgat hoort er niet, en er ontbreken ook nog 4 patrijspoorten . 3 achteraan de bovenste rij aan bakboord, en 1 aan stuurboord.

Verkeerd gepositioneerd voorste patrijspoort opgevuld met restjes van gietraam en die er onder ook, want op een recente foto is daar geen te zien.
IMGP5859.JPG

Na drogen van de lijm werden deze afgeknipt en gelijk geschaafd met de romp, en 4 bijkomende patrijspoorten geboord in het voorschip, 1 aan stuurboord en 3 aan bakboord.
IMGP5860.JPG

Een foto van het nieuw geboorde gaatje voor de voorste patrijspoort volgt in een volgende update.

Veel modelbouwplezier,

Sorry dat ik je aan extra werk help Herman! Het waren een paar afwijkingen die me zomaar opvielen. Altijd moeilijk te kiezen welke details je wilt toepassen. En dan moet je nog de goede informatie hebben ook. Succes verder! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Pontostemplate over de 2 kluisgaten aan stuurboord geplakt met tape en de 0,4 mm gaatjes geboord met de B&D schroevendraaier met bit dat dergelijk kleine boortjes kan houden. Een succes, geen enkele boorbraak.

IMGP5861.JPG
IMGP5862.JPG

Veel modelbouwplezier,

Je kunt zo in de leer voor tandarts Herman! Soms biets ik daar wat afgedankte boortjes of freesjes. Gr. Klaas.

Heb ik al gedaan Klaas, schitterende freesjes, heb ik trouwens gebruikt bij de Bismarck als ik de ramen van de brug opengewerkt heb. :)

Pontostemplate over het kluisgat aan stuurboord geplakt met tape en de 0,4 mm gaatjes geboord, alsook de beide zijden achteraan.

20230912_110943.jpg
20230912_112503.jpg
20230912_113909.jpg

Dit is, denk ik, het laatste materiaal dat van de romp moet verwijderd worden. Nu kan ik beginnen met plastic en foto-ets onderdelen toevoegen.

Veel modelbouwplezier

Messingplaten in de uitsparingen voor de ankers gelijmd met roze Zap.

Zoals ze uit de frets komen:
20230912_164802.jpg

Na opkuisen met een glasvezelpen:
20230912_164742.jpg

Voor het lossnijden uit de frets gebruik ik een oude CD, hard genoeg dat het messing niet verbuigt, maar zacht genoeg zodat het halfronde x-acto-mes niet te snel zijn scherpte verliest.
IMGP5864.JPG

Veel modelbouwplezier,

2 steuntjes tegen de verticale ribben gelijmd en 20 D-links bevestigd op de ankerbevestigingsplaten.
Ik heb de foto op originele grootte gelaten, dus als je er op klikt kunnen jullie eens proberen of je ze alle 20 vindt. :)

IMGP5868.JPG

Veel modelbouwplezier,

Back