Messerschmitt 262 Schwalbe

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door SRS, 5 aug 2011.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Voor de mensen die mij niet kennen, ik ben actief in de duikbotenhoek en sinds dit jaar met zwevers in de weer. En nu ga ik een ME 262 bouwen van EPP met 55mm EDF's. Hoe ik hierop kom?

    Zoals ik al schreef begin dit jaar begonnen met vliegen, eerst op de sim en daarna for real. Dat gaat aardig, en voordat ik begon met vliegen wat EDF's vliegtuigen laten komen. een A 10 en een Alpha jet, waar Davy nu zijn rondjes mee vliegt.

    De A 10 van de week maar eens klaar gemaakt, en dat vliegt toch wel leuk. 3 maanden eerder probeerde ik dit ook, met een wat minder resultaat. De A 10 ziet er niet meer uit, maar vliegt nog wel na wat aanpassingen aan de vleugel. (lees V-stelling)

    Toevallig heb ik nog een setje 55 mm EDF's liggen waar ik iets mee wil doen. Na wat zoeken ben ik op de ME 262 uitgekomen, gewoon omdat ie mooi is.

    Het plan heb ik hier vandaan http://www.parkjets.com/me-262/

    Een bouwdraadje via RC groups loopt hier ook, betere voorbeelden kan ik niet wensen. Of ik de lat hoog leg voor mijzelf? Ja..... Onmogelijk voor mij? dat laat ik in dit draadje zien...

    [​IMG]

    En dan komt mijn eerste vraag. Ik wil de PDF tekeningen uitprinten op mijn eigen printer, en dat doet-ie-niet.... De tekening is verdeelt over een 6 a8 tal A4tjes en dat slikt mijn programma niet. Iemand een idee?

    En wat geniet de voorkeur, depron of EPP?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Rebun

    Rebun

    Lid geworden:
    16 okt 2008
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Hamont BE
    EPP = crashbestendiger
    Depron = makkelijker te verven
    dit van het verven is mijn mening
    ook is EPP meestal een stuk duurder
     
  3. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    EPP is heel flexibel/taaier maar dus ook slapper als depron. EPP kan ook niet met heel veel lijmen geplakt worden. depron trouwens ook niet maar wel met goedkope hobbylijm.

    Ik kies voor depron omdat het stevig is, goedkoop en makkelijk te lijmen met goedkope lijm.
    epp kun je dan weer verven met de spuitbus en depron met de kwast en acrylverf maar nog veel meer mogelijkheden.

    tekeningen uitprinten in foxit reader of adobe reader. De pagina's op a4 en niet letter zoals veel amerikaanse tekeningen zijn.
     
  4. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    ik zie nu net de tekening maar die moet je inderdaad nog omzetten naar losse a4tjes.
    dat is een behoorlijk gedoe vind ik altijd want je hebt een progamma nodig en die is een trail volgens mij.
    HIER UITLEG:


    Guide to making tiled plans

    You will need Adobe Acrobat Professional (ver 6.0 or higher)


    1 Load the document you want tiled
    2 Go to the “print” function
    3 In the new window choose printer “Adobe PDF”
    4 In “properties for printer” tur off “do not send fonts to Adobe PDF” or you will get an error message.
    5 In “page scaling” choose “tile all pages”. In “tile scale” choose size in %
    6 Click OK
    7 Name your “file out”. Remember this as you may have to search for this file later.
    8 Acrobat is now processing a post-script file with the name you just gave saving it on your hard-drive.
    9 Open the “Acrobat Distiller” program.
    10 In “file” – retrive the file you just saved. (You may have to use windows “search-function as there is not always a clear indication as to where it was saved)
    11 The distiller will now convert this to a valid PDF-file.



    Ik zou het inwendige (spanten etc) met 6mm depron doen en de ronde delen van de romp met 2 of 3mm epp want dat ronde is heel lastig met depron. Ik heb het eens geprobeerd met een mig 15 en dan de depron in de oven op ongeveer 140 graden maar dat is een heel gedoe ook weer.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2011
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Helder verhaal, en bedankt voor de toelichting. Een EPP adres heb ik, alleen dat het wat slapper is baart mij wat zorgen. Ik wil 'm goed bouwen, en dacht het goed te kunnen met volledig EPP... Mag ik ff op zoek naar en adres voor Depron. Zo ook naar een Adobe Acrobat Professional, want ik heb (zoals zoveel) alleen de trail versie.

    Of iemand zou dit lezen en even wat losse PDF files kunnen sturen....

    Edit:

    Inmiddels EPP én Depron (althans, het lijkt op Depron) in huis. De Gamma had een heel pak (blauw isofast) die ik niet kon laten liggen.

    Nu de tekening nog zien aan te passen naar A4 formaat....
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2011
  6. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ja,

    Dat blauwe spul van de Gamma moet je dus niet gebruiken, dat is bagger, als je het probeert te buigen dan breekt het.
    Je moet echt het witte depron hebben. Ik heb net een Spitfire gebouwd in 3 mm depron (rompspanten en vleugelribben van 6 mm depron, 2 x 3 mm op elkaar gelijmd). Zie dit bouwdraadje:

    lightweight-spitfire-3mm-depron-v2-nu-met-pdf-bouwplan

    Ik heb afgelopen maandag de eerste 5 vluchten gemaakt en er zit geen krasje op. In het bouwdraadje kun je lezen hoe ik het depron steviger heb gemaakt.

    Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Paul,

    Jouw draadje was mij al opgevallen, bijzonder mooi model heb je daar gebouwd! Ik ga het draadje even doorspitten.

    Dat Gamma spul heb ik gisteren naar alle kanten gebogen, net zoals Depron is het naar 1 richting flexibel en het buigen gaat meer dan prima. (zelf extreem naar mijn mening) Ik voorzie geen problemen met bouwen, blauw gaat het worden......

    Mijn A10 heb ik gisteren gewrecked, alle electronica onderdelen worden gebruikt voor de ME 262.
    Straks maar eens de trail versie van Adobe Acrobat Professional downloaden.

    Klopt, maar reader versie 9 heeft deze functie niet, en laat ik nou net die hebben.....
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2011
  8. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Kijk hier eens: Govert's Tools - PDF Tiler

    Een prima tool om eenvoudig b.v. een A3 of A0 formaat PDF keurig op te delen in A4 PDFjes. Maakt snijlijnen zodat je makkelijk kunt snijden of knippen.

    Je moet alleen wel even experimenteren met de positie van de snijlijnen.

    Succes,

    Jan-Willem
     
  9. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Oke, blijkbaar is er iets veranderd aan de kwaliteit van het Gamma-depron. Ik kreeg eind vorig jaar een stukje van een kennis die dit gekocht had als ondervloer voor zijn laminaatvloer. Dit brak toen erg snel bij buigen, maar hij had het al wel 2 jaar thuis liggen....

    Ik zou het dan maar gewoon doen met die blauwe depron. Succes met de bouw!

    Paul
     
  10. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dat blauwe spul is juist veel te flexibel, ik zou er geen kisten uit bouwen.

    Gewoon even een paar platen echte depron halen, dat is echt het best.
     
  11. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Misschien verouderd het dus wel snel, is het eerst erg flexibel en na een tijd wordt het breekbaar.........

    Paul
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Van de week zal ik wel een foto maken van het blauwe spul. Dan kan ik ook laten zien tot hoever je het kan buigen. Het lijkt dezelfde eigenschappen te hebben als het witte Depron.

    @ Henri, (en ook de rest)

    Dat blauwe spul is naar 1 kan flexibel. Ik heb alleen 3mm dikte, en wil naar 6 mm gaan door 2 stukken op elkaar te lijmen. Rekening houdend met de (buig) richting, zodat je een stevige constructie krijgt. Neemt niet weg dat ik jouw advies wel degelijk serieus neem, alleen wil ik nu wel weten of je kan bouwen mét het blauwe spul van de Gamma...

    Als dat echt niet kan is dat weer een weetje voor dit forum. ;)
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2011
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Dank je, het werkt perfect!!! Printer is nu bezig met 17 pagina's uit te spugen van de Messerschmitt 262...
     
  14. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    ik heb ook wel eens blauw schuim van de gamma in handen gehad maar dat was met kleine gaatjes er in en ongeveer 2mm dik waarschijnlijk wel iets anders als jij hebt dus. depron is wit en kan alle kanten op buigen maar 1 kant op kun je het dubbel vouwen zonder dat het scheurt.
     
  15. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Dit blauwe schuim heeft géén gaatjes, kan je ook alle kanten opbuigen en ook naar 1 kant is dit dubbel te vouwen zonder dat het scheurt. 1 kant is wat matter, en 1 kant glimt. Zoals ik het kan lezen heeft het dezelfde eigenschapen als Depron. Als ik het vouw met de glimmende kant naar binnen gaat het goed, een keurige ronde als resultaat. Andersom gaat het idd scheuren.

    Neemt niet weg dat ik niet beweer dat blauwe Gamma spul Depron is, of net zo sterk is dan witte Depron.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2011
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Vanmiddag even op mijn werk met de tekening bezig geweest, en op deze manier wordt het wel heel eenvoudig. Inmiddels staat het e.e.a. op het blauwe goedje, van de week maar eens gaan beginnen met snijden.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Hier een 3 tal foto's van het blauwe Gamma spul waarvan de ME 262 gemaakt gaat worden.

    Het aan 1 kan buigzaam zonder te breken. Met de glimmende kan naar binnen geeft het beste resultaat.

    [​IMG]

    Met de glimmende kan naar buiten geeft vouwen, en géen mooie rondingen.

    [​IMG]

    Duidelijk te zien dat het een glimmende kant heeft, en het kleine stukje met de doffere kant naar boven.

    [​IMG]

    Nog even voor de duidelijkheid, ik beweer niet dat dit blauwe spul net zo goed is dan Depron, maar vergelijkbare eigenschappen heeft. Depron zal ongetwijfelt beter zijn. Neemt niet weg dat de Messerschmitt gebouwd gaat worden uit de blauwe platen van de gamma.......
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    lijkt inderdaad sterk op depron. maar er zit zelfs verschil in soorten depron want het echte "depron" is redelijk grof. Ik heb ook wel schuim dat veel compacter is en dat is nog moeilijker kapot te vouwen, die kan je praktisch alle kanten op knikken.

    maar dat blauwe lijkt me prima. Ik ga ook eens een kijkje nemen bij de gamma want een paar maanden terug hadden ze het niet in zwolle
     
  19. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    En ondertussen bouwen we vrolijk verder. Alle delen vanaf tekening op de blauwe platen gezet, en uitgesneden. Alle spanten voer ik dubbel uit, wat het bouwen wat eenvoudiger maakt en ik meer lijmoppervlakte heb. Komt te stevigheid ten goed.

    Ik ga deze vliegen met 55 mm EDF's in tegenstelling tot 50 mm waarvoor dit ontwerp gemaakt is. Deze 55 mm EDF's geven behoorlijk wat power, waardoor ik het e.e.a steviger wil uitvoeren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanvond maar eens de boel gaan passen en lijmen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    aurectar vindt dit leuk.
  20. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    122
    Heeft er iemand hier nog de bouwtekeningen van? Ik kan ze nergens vinden en de parkjets site download werkt niet..
     

Deel Deze Pagina