Messerschmitt BF-109 PYM PSS

Nadat ik van PYM al eerder een Yak-3 als PSS model had gebouwd wilde ik mijn ervaringen verwerken in een tweede model van deze serie waarbij de keuze is gevallen op een BF-109.

Het gaat hierbij dus om een niet gemotoriseerde warbird die als hellingzwever wordt gebruikt. Deze categorie is ook wel bekend als PSS oftewel Power Scale Soaring.

In Frankrijk en Engeland is dit een populaire categorie onder modelbouwers, in Nederland ben ik nog niet eerder iemand tegengekomen die met dergelijke kisten vliegt. Wellicht kan ik anderen enthousiast maken met dit draadje :mrgreen::mrgreen:.

Mijn ervaring met de Yak-3 is dat deze zeer goed vliegt en door de EPP constructie die is bespannen met glasvezeltape vrijwel onverwoestbaar is. Dit soort modellen overleeft crashes als geen ander :D

De ontwerper van dit model is Pierre-Yves Monfroy, zijn website is: Vol de pente et Combat de PSS sur Lyon zijn ontwerpen worden als bouwdoos verkocht door Miniplumes. Nadat de bestelling werd gedaan werd één en ander binnen een week bezorgd. Inhoud van de doos:

full

Mooi gesneden EPP vleugels en romp. Stabilo en Kielvlak zijn van Coroplast.

Laatst bewerkt door een moderator:
Enkele gegevens: spanwijdte 1,20 meter en gewicht circa 800 g.

Eerst maar begonnen met de romp in de gewenste vorm te schuren. Met korrel 100 gaat dat prima, een groffere korrel geeft gaten in het schuim:

full

full

Zo begin het de contouren van het gewenste resultaat te krijgen

Om het zwaartepunt op de gewenste plek te krijgen zonder te veel lood in de neus toe te voegen komen de servo's vrij ver naar voren in de romp.
De besturing verloopt via rolroeren en hoogteroer, geen rudder dus.
Omdat de romp precies even breed is als twee standaard servo's heb ik deze tegen elkaar geplaast in een bekisting om een stevige inbouw te garanderen.

full

In de romp ziet de inbouw van de rolroer servo's er dan als volgt uit:

full

De servo voor het hoogteroer zit direct voor de linker rolroerservo.
Het kanaal voor de bowdenkabel is met een soldeerbout gemaakt.
Voor de hechting de romp eerst ingespoten met contactlijm spray. Daarna ingepakt met glasvezeltape. Overigens zit de ontvanger accu en de ontvanger aan de andere zijde van de de romp. De kanalen voor de bedrading zijn ook hier met een soldeerbout gemaakt.
Na het inpakken van de romp ziet dat er dan als volgt uit:

full

Als alles klaar is wordt het afgewerkt met oracover.

Eerst maar eens verder met de vleugel

Het profiel van de vleugel is een Selig 3021. Prima voor op de helling met beperkte mogelijkheden voor rugvlucht

full

De foto geeft een indruk van de goede kwaliteit van het snijwerk. De ruimte voor de carbon ligger is reeds aanwezig.

Nadat de beide vleugelhelften zijn verlijmd met PU lijm wordt de verbinding van de liggers gezekerd met een stuk carbon weefsel / epoxy

full

Dit ziet er dan zo uit en geeft een sterke verbinding

full

De vleugel wordt vervolgens ingepakt in glasvezeltape, beginnen aan de achterlijst en met overlap naar voren werken

full

De nadat de vleugel is ingepakt met glasvezeltape kan de ruimte voor de rolroeren worden uitgesneden. Dit lukt alleen met een nieuw en scherp mes anders krijg je geen scherpe snijrand.
De snijrand is afgewerkt met een laagje 2,5 mm balsa om een mooie overgang naar de rolroeren te krijgen:

full

Nadat de vleugel is bekleed met Oracover ziet deze er als volgt uit:

full

De afwerking wilde ik in deze kleuren gaan maken waarbij alle decals van Oracover worden gesneden tenzij iemand een alternatief voor de decals weet?

full

Mooi zeg! Leuk ook dat je als gewicht iets hebt gekozen met de tekst van Aarde tot Zwaartekracht.......

Mooi kleurenschema, alleen dat hartje is een beetje apart, vraag mij af wat het verhaal erachter is, ze kwamen liefde brengen of zo?????

Lijkt me lastig om dit met Oracover mooi te krijgen, wellicht gemakkelijker met Orastick of wat stickers laten plotten door Johan (Plotterwelt).

Succes verder!

Ja de tekst op het boek is goed hè, leuk dat je die opmerkte :mrgreen::mrgreen:

Met betrekking tot het groene hart kan ik daar het volgende over melden:

Das Grünherz, ein grünes Herz mit weißer Umrandung, war das Wappen des Jagdgeschwader 54 der Luftwaffe der Wehrmacht und später der 1. Staffel des Jagdbombergeschwader 34 der Luftwaffe der Bundeswehr in Memmingerberg.
Johannes Trautloft gab dem JG 54 dieses Wappen als eine Hommage an einen gestorbenen Freund Peter Freiherr Grünhertz, der auch ein Luftwaffenoffizier war, und weil beide aus Thüringen stammen, das durch seinen Reichtum an Wäldern auch als das Grüne Herz Deutschlands bekannt war.

Overigens vraag ik mijn af wat er gebruikelijk is met betrekking tot het wel of niet aanbrengen van een swastika op de staart. Ik zie modellen met en zonder. Aangezien het om een semischaal model gaat is het niet echt belangrijk en ik wil ook geen mensen voor het hoofd stoten. Wellicht hebben anderen daar een idee over.

Groeten, Maarten

Na de feestdagen weer aan de slag met de Messerschmitt.
Nadat de Coroplast stabilo en kielvlak zijn bevestigd met PU lijm de romp in de Oracover gezet. De decals ga ik snijden van Orastick/ Oracover. Het idee van het eerder vermelde kleurenschema begint duidelijk te worden.

full

full

De "spinner" laat ik naturel omdat bekleden met folie bij het vliegen daar snel loslaat danwel lelijk wordt.

Het schiet aardig op zo!!

De vleugel zit erop. Deze is vast verlijmd met PU lijm. Wel eerst de glasvezel tape schuren tot de vezels voor een goede hechting. Alles goed uitgelijnd van vleugeltip naar de staart en neus. Om verdraaien tijdens het drogen te voorkomen zit de vleugel improvisorisch vastgeschroefd met spaanplaatschroeven. Deze gaan er na het uitharden van de lijm uit. Er worden dan vier gaten van 8mm rond geboord door de onderkant van de vleugel in de romp. Daarin komen houten pennen die ook met PU lijm worden gemonteerd. Dit geeft een zeer vaste verbinding van de vleugel op de romp. Op de romp zitten alvast de kruizen (witte oracover en zwarte orastick)

full

en dan het vooraanzicht:

full

Zo, de balsa roelroeren zitten erop en de aansturing van hoogte -, en rolroeren zijn gemonteerd. Voor een spelingvrije aansluiting heb ik metalen kwiklinks gebruikt. Gewicht besparing is hier minder belangrijk :mrgreen:.
Verder zit weer een deel van de decals erop.

Ook is de bevestiging van de vleugel versterkt: vier gaten via de onderzijde van de vleugel in de romp geboord, PU lijm erin en houten meubelpennen met een diameter van 8 mm erin.

Nu alleen de staart nog schilderen, de laatste decals erop en uitwegen.
De Franse ontwerper raadde mij aan om de coroplast licht te schuren en dan acryl verf erop. Ik ga het met Tamiya acrylverf proberen hoewel coroplast in wezen inert is (het is immers polypropyleen).

Dan moet de wind nog even naar Noordwest draaien voor een maidenop LVS.

Groeten, Maarten

full

Klaar!! Op de onderkant zit het ludieke "landingsgestel" Dit ziet er in de lucht wel grappig uit. De kleur zilververf op de staart past mooi bij de oracover:

full

full

Nu maar wachten op een dag met een stevige noordwester! Foto's en eventueel filmpje in de lucht volgen nog

Hee Maarten,

Mooi projectje man!
Gaat dat een beetje dat folieen over het glasvezeltape?
Je moet hem zeker niet te heet zetten dat de lijm van het tape smelt :confused:

Zie dat je 2 aileronservo's hebt die het langs de romp aansturen, aansturing voor het hoogteroer gaat via een kabel door de romp?

Ben wel benieuwd naar het vliegbeeld :D
Mail maar eens als je naar Langevelderslag gaat
Kost zo'n kitje nou? :rolleyes:

Groeten, Ralf

Dag Ralf,

Voor dat je over CW tape gaat foliën moet je de tape wel schuren voor een betere hechting. De glasvezels komen dan deels bloot te liggen. Vóór het foliën zet ik er met een kwast een dunne laag Heissiegelkleber van Oracover over. Dat is normaal gesproken bedoeld om een betere hechting van Oracover op hout te verkrijgen, mijn ervaring is dat het op CW tape ook goed hecht.

Wat ik nog niet had vermeld is dat er bij het aanbrengen van de tape op het EPP GEEN SPANNING op te tape moet worden gezet ( tenzij je een krom kistje wilt :D)

De positie voor de servo's is om het zwaartepunt goed te krijgen. Voor het hoogteroer is met een soldeerbout een kanaaltje getrokken in de romp, dan tape erover.

Gelet op het hogere smeltpunt van EPP in combinatie met de (vrij dikke) tape kan je foliën tot circa 140 graden. Daarmee trek je ook de hardnekkige rimpels eruit.

Een "kit complet" kost 59 euries. Zie http://miniplumes.dixkey.com/

Dat lijkt heel wat maar je hebt dan een echt vrijwel onverwoestbaar model. Ik heb mijn Yak-3 wel eens vanuit rugvlucht fullspeed in de grond gevlogen, gewoon oppakken en doorvliegen.

Een "chrunchy" kist kan dan direct in de kliko.

Overigen zijn er voor jou nog geen WW1 kisten van deze ontwerper maar je zou een suggestie kunnen doen :mrgreen::mrgreen:

Voor mijn volgende overweeg ik de piper cub, lijkt mij ook leuk voor op de helling.

Voor zover ik weet zijn er (nog ) weinigen die hiermee vliegen. In Nederland ben ik nog niemand tegengekomen. Het is naar mijn idee een leuke en goedkope vorm van vliegen en je kan met wat extra moeite zo'n kistje aardig scale maken, kijk maar eens naar deze Tucano:
Vol de pente et Combat de PSS sur Lyon

Groeten, Maarten

Op YouTube kwam ik [URL="
PSS zwevertje[/URL] tegen, wilde je hem niet onthouden. Is van een iets andere orde dan je Messerschmitt...

Jacob

Back