Messerschmitt BF 109

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Johaver, 3 nov 2011.

  1. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Ramses.

    Dat is inderdaad het plan.
    Schaal moet ik nog bekijken, wat heet groot of klein bij dit toestel.
    Maar zoals je zelf aanhaalt, eerst de Me.
    Hoe staat het met die van Jou?


    Johan.
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Eerst de Tiger Moth en Chipmunk voor komend vliegseizoen afmaken en dan begin ik aan de Bf-109G

    Groeten, Ramses
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmmm.... sparen voor retracts... als je weet welke... dannnnnn kan je daar de voorzieningen voor treffen, alles naar maatvoering... in de tussentijd met een fixed onderstel al testvluchtjes maken.
    Het houdertje voor de fixed pootjes geef je dezelfde afmeting als het retractkastje, zet je vast op dezelfde wijze, met vier schroeven... starten en landen... alsof het de gewoonste zaak is :p

    Gr Bas
     
  4. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Bas.

    Daar zit wel enig probleem, een vast landingsgestel plaatsen voor de tussentijd vergt alweer een aanpassing, de op het oog hebbende retracts vragen maar een kleine aanpassing met die ik nu heb geplaatst.
    Daarom wacht ik liever even, de motor moet ook nog aangekocht worden, krijgen als geschenk gaat door omstandigheden jammer niet meer.
    Maar ga hierop toch bezuinigen, het zal waarschijnlijk een motor van Nittro Planes worden, scheeld de helft als de oorspronkelijk geplande motor.
    Maar het komt wel voor elkaar, alleen zijn de omstandigheden nu een beetje anders als in de 80ér jaren.

    Johan.
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ach beter rustig wachten en goed voorelkaar ,dat is belangrijker .
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het berkentriplex kastje dat ik je terug toonde met de Giezendanner EZFW, is uiteindelijk zonder retract de vleugel in gegaan. Ik kreeg de wieltjes niet netjes in de vleugel geklapt. Verder stonden de kastje te ver naar achter, met kans op neuslastige landingen. Niet fijn voor de Saito. De wielkasten heb ik na wikken en wegen dan maar dicht gemaakt. Echter... de kastjes had al stevig ingelijmd.
    Het is echter geen beletsel om er draadpootjes met houder in te schroeven (die zo gebogen zijn dat de twee wieltjes verder naar voren kunnen worden gebogen met het buigapparaat. [5mm draadstaal])

    De constructie is vergelijkbaar met de nieuwe Top Flite ARF P40 Warhawks.
    Daar kan je kiezen met of zonder inbouw van retracts. Zonder... dan wordt er een kunststof plaatje ingeschroefd met montagepunt voor het draadstaal. Je kan altijd nog weer ombouwen tot retracts uitgevoerde. Tenzij men dat alles vast verlijmd... wat niet de bedoeling is.
    Vandaar die suggestie die ik opperde... :p

    Wat voor e-motor ga je kiezen? Ofwel set-up?
     
  7. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    De bouw gaat verder.

    Vandaag de carbonstaaf ingebracht bij bijde vleugels.
    Had een beetje misboord voor de V stelling, vandaar een extra steunplaatje tegen de rib gelijmt.

    http://[​IMG]
    Als ge dan al zover bent hoort passen er ook wel eens bij.

    http://[​IMG]

    http://[​IMG]
    Kunnen we weeral verder, de V van de vleugel is goed.

    Johan.
     
  8. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ziet er al prachtig uit!!!

    Mvg Pascal.
     
  9. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Komt helemaal goed Johan ! Je bent het duidelijk helemaal niet verleert !
     
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Dit word super gaaf johan !!!!!

    Mvg,

    Bart
     
  11. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Net het hele draadje maar eens doorgeworsteld. Hulde voor de wijze van bouw en volhardendheid, mooi project, benieuwd naar de uitkomst.

    (En voortaan niet meer van die zielige hond verhalen plaatsen, keel kreeg een brokje erin (vergelijkbaar iets meegemaakt met onze hond) die met een grote slok koffie doorgespoeld moest worden).
     
  12. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    Lekker,lekker bezig !
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Wordt mooi Johan! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
     
  14. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Bas.

    Had je vraag van setup over het hoofd gezien.

    Was normaal van plan om de Pichler Boost 50 aan te kopen.
    Dit zijn gegevens van de Pichler:
    Maten: 50 x 45 mm.
    Gewicht: 295 g.
    Asdikte: 6 mm.
    Lipo/ni-xx: 4-6/12-18
    Kv: 600 rpm.
    Max.belasting: (30 sek.) 55 A
    ESC: 70 A
    Aanbevolen akku: Lemonrc. 4500 mAh.

    De nieuwe voorziene motor:
    Net Weight (g)292.29Watts1850diameter (mm)49.5length(mm)65Stator(mm)40.6*20No of cells (lipo)4max efficiency (%)88%max efficiency current (A) 35-65Ano load current (A)2.2current capacity (A/s)180A/60SInternal Resistance (mohm)13Max Voltage22.2VShaft Diameter (mm)6Shaft Length (mm)65Class (SIZE)RocketKV (RPM/VOLT)660Turns (for cars)Poles6Wire Size0.28*25Bullet ConnectorsMaleBullet Connector Size4*19.5

    http://[​IMG]
    Een preisverschil zonder verzending van 100€.

    Johan.
     
  15. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    Aaaggg waarom electro als ik vrage mag......
     
  16. scaleflyer

    scaleflyer

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Nieuwrode (Belgie)
    Motor

    Hey Johan

    even ivm de aanschaf van de motor.
    Heb ook enkele toestellen die voor brandstof voorzien zijn, omgebouwd naar elektro. Vb Top flite B25 en Hangar 9 spitfire 60
    Heb de vraag gesteld aan Patrik van 3d Extra Time en die heeft mij de Perfecte setup telkens gegeven dit kwa vermogen en vliegtijd.
    misschien ok even daar eens horen.

    Grtz
    Jonathan (The Flying Moths)

     
  17. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hey Jonathan.

    Bedankt voor jouw tip.
    Dat ik dat zelf niet bedacht heb.
    Ga het daar volgende maand met Patrik eens over hebben, heb hier zelfs nog een tegoedbon van 20€ liggen van Patrik zijn zaak.
    Maar eerst maar eens de retracts bestellen volgende week.

    Ps. Zie ik je ook op 28 April in Dessel?
    Kom er op de middag vliegen met de P38 tijdens het voorprograma van de Warbirds.
    Of misschien eerder op de club.

    Groetjes.
    Johan.
     
  18. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Juweeltje.

    De reden dat ik voor electro kies is niet uit oogpunt van goedkoper.
    Maar vind het gewoon veel fraaier om het toestel te zien zonder dat daar een demper zomaar onortodoks het uitzicht van de neus veranderd.
    Heb je ook nog dat je makelijk bij de regelnaald moet kunnen.
    Maar ik houd nog altijd van het geluid en de geur van zulks een motor.
    Misschien ooit nog wel eens als ik mij echt niet meer kan inhouden.

    Johan.
     
  19. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    het gebruiksgemak is natuurlijk de hoofdreden,
    electro heeft het grote voordeel, je haalt die uit je auto, effe vliegen en klaar is kees.
    terwijl benzine kisten moeten afgekuist worden, bijtanken, een nadeel dus.
    maar toch een WWII met electro, hmmmm ik ben er zo niet voor; maar ik begrijp je best !
    we volgen verder….
     
  20. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Het gaat hem niet om het gebruiks gemak maar om het uitzicht.

    Ook heb ik geen enkel probleem om mijn toestel van de olie te ontdoen.
    Toen ik stopte stond electro nog in de kinderschoenen en werd het enkel bij zwevers toegepast.
    Ben opgegroeid met diesel en glowplug motoren.
    Maar beschik niet in mijn woning over een garage om mijn toestellen te stallen.
    En ik kan toch niet telkens met febrese aan de slag om geurhinder weg te nemen.:D

    Johan.
     

Deel Deze Pagina