Messerschmitt ME-262 V1 | Rubber Power

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
Bouwverslag van een rubber powered Messerschmitt ME-262 V1

De bouwtekening heb ik gedownload van Outerzone:

upload_2025-1-29_9-18-43.jpeg

Messerschmitt Me 262 V1
Design: Allan Schanzle
From MaxFax
April 1992
58.5cm / 23" spanwijdte

"Powered by a Junkers Jumo 210 G 12 cylinder piston engine and 2 x BMW 003 turbojets."

Origineel is dit model bedoeld voor CO2, maar volgens mij is deze eenvoudig om te bouwen voor rubber.
Zeker omdat het rubber in deze kist dan gemiddeld mooi in het CG komt.

De bouwtekening geplot en op de bouwplank opgespannen:

upload_2025-1-29_9-21-0.jpeg

upload_2025-1-29_9-21-8.jpeg

Tegelijkertijd ben ik bezig met een schaal 1/6.2 balsa/houtbouw RC Messerschmitt 262, weer een soort van thema bouw, maar dit keer eens geen de Havillands... ;)

upload_2025-1-29_9-21-14.jpeg

Klaar voor start van de bouw, zin in!

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Ik wist het toevallig, maar het is velen onbekend dat het prototype het eerst vloog met een Jumo 210 zuigermotor.

.
Ik wil eerst nog wat experimenteren en uitproberen voordat ik aan de modellen voor de IIFI2025 ga beginnen.
De Blohm & Voss BV-141 is zo`n testmodel alsook deze Messerschmitt ME-262 V1.

Voor de constructie van de Messerschmitt vleugel ga ik van tekening afwijken.
Ik wil deze keer eens een "cracked rib vleugel constructie" uitproberen.
De gehele vleugel wordt opgebouwd uit louter balsa 1.5mm latjes, geen enkele rib of spant.
Eerst de voor- en achterlijst en de hoofdligger gemaakt:

upload_2025-2-3_11-10-36.jpeg

Daaroverheen de cracked ribs gemaakt (staartvlakken ook gemaakt van 1.5mm balsa latjes).
Dit alles nog vlak op de bouwplank:

upload_2025-2-3_11-10-44.jpeg

Vleugel middenstuk gemaakt en de tippen onder een hoek gezet (v-stelling):

upload_2025-2-3_11-10-49.jpeg

Op de bovenzijde van de vleugel komen 1.5mm latjes in verschillende hoogtes om een vleugelprofiel te creëren:

upload_2025-2-3_11-10-55.jpeg

Op m`n eerste peanut Puss Moth, de Veron Auster en de vleugels van m`n West Wings Puss Moth had ik zilverkleurige tissue gebruikt... en dat ging steeds niet naar tevredenheid...
Alle andere tissues werkten fijn, maar de zilverkleurige wilde steeds niet.

Aangezien dit een testmodel is en ik nog flink wat zilverkleurige tissue heb liggen, toch nog een keer een poging gewaagd.
Eerst de onderzijde van de vleugel voorzien van de zilverkleurige tissue:

upload_2025-2-3_11-11-2.jpeg

So far so good:

upload_2025-2-3_11-11-8.jpeg

Na het bekleden van de bovenzijde van de vleugel en de staartvlakken deze natgespoten en gefixeerd laten drogen:

upload_2025-2-3_11-11-14.jpeg

Tot nu toe ging het goed :yes: .... en toen maakte ik een domme fout...

Ik had de tissue nogal heel erg nat gespoten.
Om het drogen wat te versnellen dacht ik met een keukenrol de tissue wel wat droog te kunnen deppen...
En daarmee beschadigde ik de tissue, er kwamen scheuren in.

Deze scheuren gerepareerd met strookjes tissue (nog nooit gevlogen en nu al patches..).
Na het drogen zag het er eigenlijk helemaal niet zo slecht uit:

upload_2025-2-3_11-11-23.jpeg

De vleugel en staartvlakken van de eerste laag spanlak voorzien, zo ligt alles nu te drogen:

upload_2025-2-3_11-11-29.jpeg

Groeten, Ramses
.

Ik was met dun tissue en onze fragiele constructies ook altijd erg voorzichtig met bevochtigen. Dunne nevel er overheen! Maar laatst heb ik het tissue van een vleugel van de Luciole eens goed nat gespoten, omdat ik ontevreden was over de rimpels die er na het drogen nog overbleven. Niet gedept, wel een paar druppels er af geschud. Het droogde strakker op dan eerder.

.
Afschudden was een stuk slimmer geweest inderdaad (of gewoon meer geduld hebben.. ;))

In verband met de start van twee andere FF projecten heb ik m`n bouwtafel opnieuw ingedeeld.
De twee ME-262`s op het lange blad, en de twee 'Chubby Fighters' op het dwarsblad:

upload_2025-2-6_11-2-11.jpeg

Komend weekend waarschijnlijk weer verder met de ME-262 V1 en start van de bouw van de twee "Chubby Fighters".

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Zoals in m`n andere huidige bouwverslagen te zien is, is de bouwtafel momenteel bezet met louter Free Flight projecten...
De RC Messerschmitt 262 is toch nog even terug naar de opslagkamer, daar ga ik eerdaags wel weer mee verder.
Ik heb nu veel ideëen en plannen voor FF modellen, wil nog veel uitproberen en testen en daar geniet ik nu even meer van dan RC bouwen.

De FF Messerschmitt 262 tussen de drie chubby fighters op de bouwplank:

upload_2025-2-24_14-50-11.jpeg

Rechtsonder op de foto ben ik bezig met het uitsnijden van de (vele!) spanten voor de romp en twee nacelles van de 262.
Binnenkort verder met de romp en nacelles.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Einde bouwverslag van deze ME-262 V1.

Na alle rompspanten te hebben uitgesneden was ik begonnen met het opbouwen van de romp.
De rompspanten klopten van geen kanten... de stringers golfde enorm, het zag er niet uit...

Enige oplossing was geheel opnieuw met de romp beginnen en dan alle rompspanten zelf maar uittekenen want die op de bouwtekening staan kloppen dus niet....
... en daar had ik eerlijk gezegd geen zin in.

Alles van de plank gehaald en weggegooid, verder met een volgend project!

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Back