Messerschmitt Me163B KOMET scale 1:32

Messerschmitt Me163B Komet

003.jpg

Heb al een tijdje dit model staan, waar ik af en toe met bezig ben. Het is een Messerschmitt Me163B Komet met een schaal van 1:32. Het model is al tot zover in elkaar dat het geverfd kan worden. Het is een vliegtuig wat mij erg aanspreekt uit de tweedewereldoorlog samen met de Ho-229. Hier volgt wat info over de inhoud van de doos en wat foto's van het model.

004~0.jpg

002.jpg

normal_005.jpg

Foto's van het model zoals deze er nu bij staat.

normal_015.JPG

normal_016.JPG

normal_018.JPG

Link naar de Me-163 komet site: Me 163B Komet

Mvg.;)

Laatst bewerkt:
Een toestel dat we niet alle dagen zien.

Die Komet is waarlijk een buitenbeentje en zo te zien is dit model een typisch Hasegawa uitgave met prachtige details.

Ik kijk al uit naar het vervolg.

Droop

Me-163b

Hallo Droopy'ke,

Nog niet een vervolg maar wat meer foto's, om het wachten wat te verzachten.........;)
Details in de cockpit moet ik nog verfen. Zoals riemen, hendels enz...

normal_014.JPG

normal_IMG_0354.jpg

normal_IMG_0350.jpg

normal_IMG_0346.jpg

En zo iets moet het worden met de kleur wit.

normal_me163-011.jpg

Mvg.

Laatst bewerkt:
Het is alweer een tijdje geleden, maar hier komen dan wat foto's.

Het staart gedeelte alvast gespoten en beplakt daarna nog behandeld met parketlak.

IMG_0367.jpg

IMG_0360.jpg
IMG_0361.jpg

IMG_0363.jpg
IMG_0364.jpg

De rest van de romp zal spoedig volgen.

IMG_0369.jpg
IMG_0371.jpg

De raketmotor in de parketlak, geeft wel een mooie glans.

IMG_0375.jpg

Mvg.

Laatst bewerkt:
Mooi hoor, dat staartstuk.

Blijkbaar is Hasegawa nog een van de weinige fabrikanten die bij z'n Duitse modellen toch nog een swastika durft te steken. :rolleyes:

Droop

Inderdaad nu jij het zegt Droop, maar in sommige bouwdozen zijn ze gewoon weg geknipt las ik ergens.

Hier>Me 163 kits and accessories
The Hasegawa decal sheet, kindly supplied by Claus Gustafsen from Danmark. In many European countries the Swastikas are cut out.

Hier nog wat foto's van hoe het er ongeveer uit komt te zien.

IMG_0404.jpg

IMG_0397.jpg
IMG_0401.jpg

IMG_0408.jpg

Mvg.

Laatst bewerkt:
Ben er een tijdje tussen uit geweest, maar waarom gebruik je parketlak? Ik weet wel dat sommige blanke lakken, wat voornamelijk te zien is bij een licht gekleurde onderlaag, op den duur geel verkleuren.

Hallo Rob,

Ben er een tijdje tussen uit geweest, maar waarom gebruik je parketlak?

De lak had ik nog liggen en het heeft beetje een glazige waas. Het is een lak op waterbasis overgebleven van proeven bij mij op het werk.
Ik dacht ik probeer het eens.

Mvg.

Ik gebruikte vroeger gewoon de kleurloze verg van Revell zelf.Is dan wel een dikkere laag met blinken doet het als geen ander

Hallo Wezze,

Ik gebruikte vroeger gewoon de kleurloze verg van Revell zelf.Is dan wel een dikkere laag met blinken doet het als geen ander

Ik had deze lak nog liggen, dus vandaar.

-------------------------------------------------------------------------------------

IMG_0431.jpg

IMG_0445.jpg

IMG_0432-1.jpg

Mvg.

Laatst bewerkt:
Fraai werkstuk!

Ik heb naast een origineel exemplaar gestaan van de Shuttleworth Collection, Old Warden. Ik verbaasde me er over dat het ding van hout is. De cockpit is net een kuip van een zeilboot.

Me 163B Komet

Laatst bewerkt:
Fraai werkstuk!

Ik heb naast een origineel exemplaar gestaan van de Shuttleworth Collection, Old Warden. Ik verbaasde me er over dat het ding van hout is. De cockpit is net een kuip van een zeilboot.

Hallo Henri,

Was dat geen replica dan?

Me 163B at Duxford < Hier in onderdelen. Lijkt mij dat er bij het orgineel niet zoveel hout werd gebruikt.

The Shuttleworth Collection at Old Warden owns a Walter rocket engine. In order to present that engine in a proper setting, a Komet replica is being built around it. Its accuracy is rather limited though.

Hier deel 2:

IMG_0438.jpg

IMG_0423.jpg
IMG_0428.jpg

IMG_0436.jpg
IMG_0440.jpg

IMG_0429.jpg

Mvg.

Laatst bewerkt:
Aha ... wist niet dat het een replica was waar ik tegenaan stond te kijken. Ik dacht dat 'ie van hout was vanwege het grote tekort aan grondstoffen waar de Duitse industrie tegen het eind van de oorlog mee te kampen had. Nou ja ... heb ook meer verstand van civiele vliegtuigen eigenlijk.

weet iemand waarvoor dat kleine proppellortje vooraan diende? voor de snelheid te meten?

Aha ... wist niet dat het een replica was waar ik tegenaan stond te kijken. Ik dacht dat 'ie van hout was vanwege het grote tekort aan grondstoffen waar de Duitse industrie tegen het eind van de oorlog mee te kampen had. Nou ja ... heb ook meer verstand van civiele vliegtuigen eigenlijk.

Geeft niets Henri, maar je hebt wel gelijk sommige vliegtuigen werden grotendeels in hout uitgevoerd door een grondstoffen te kort.

weet iemand waarvoor dat kleine proppellortje vooraan diende? voor de snelheid te meten?

Volgens mij dreef die kleine propeller een electriciteitsgenerator aan.

Inderdaad.

lippisch_me_163b_cutaway_big.jpg

Zo hier de laatste foto's. Het model is dan ook wel klaar zo. Ik heb wel wat andere kleuren aangehouden dan het orgineel. Dit omdat ik deze kleuren nog had liggen. Heb het model wat een vies uiterlijk mee gegeven net of staat ie al jaren op de plank naast de asbak...............;)

Het bouwpaket was goed te maken, ben weinig problemen tegen gekomen.

IMG_0420.jpg
IMG_0422.jpg

IMG_0424.jpg
IMG_0426.jpg

IMG_0434.jpg
IMG_0435.jpg

IMG_0437.jpg
IMG_0449.jpg

IMG_0452.jpg
IMG_0453.jpg

Mvg.

Laatst bewerkt: