messing plaat verlijmen om copieen te maken

Ik ben van plan een WW1 tank te bouwen vanuit messing. Hierbij heb ik telkens twee copien van een onderdeel nodig. Mijn idee was om twee platen met elkaar te verlijmen en de individuele onderdelen te zagen, boren etc en daarna de lijm laag op te lossen. Heeft iemand een idee welke lijm te gebruiken en hoe deze weer los komt?

De platen op elkaar solderen met tin en na het bewerken weer verwarmen zodat ze weer los komen. Om metaal te lijmen heb je 2kompnenten lijm nodig zoals UHU endfest300, maa 2k lijm kun je niet oplossen.

lijmen zal moeilijk worden daar de meeste lijmen loslaten door verhitting. het zagen geeft hitte. op elkaar klemmen met instrumentmakers klemmetjes kan of het solderen

c.detheije,

Ik kan de onderdelen ook voor je CNC frezen. Dan heb je in ieder geval exact gelijke onderdelen.
Het is niet gratis, maar ook niet duur. Stuur me maar een pb. Heb je de onderdelen in een DXF?

Jan

c.detheije,

Ik kan de onderdelen ook voor je CNC frezen. Dan heb je in ieder geval exact gelijke onderdelen.
Het is niet gratis, maar ook niet duur. Stuur me maar een pb. Heb je de onderdelen in een DXF?

Jan

beste Jan,

Ik heb zelf een CNC machine staan, maar mis de kennis om de tekeningen te maken en hem te laten werken. Aangezien ik toch verder wil met modelbouw, zal het maar op de oude manier moeten. Laten frezen is een optie, maar dan moet ik wel op de juiste manier de tekeningen maken, je ziet dan weer mijn probleem.

Chiel

solderen

De platen op elkaar solderen met tin en na het bewerken weer verwarmen zodat ze weer los komen. Om metaal te lijmen heb je 2kompnenten lijm nodig zoals UHU endfest300, maa 2k lijm kun je niet oplossen.

Ik heb ook gedacht aan solderen, grootste probleem daarbij is dat je dan de tin weer eraf moet zien te krijgen, dus een hoop schuurwerk. Ik weet dat ze bij cnc freezen wel eens een lijm gebruiken om de plaat op een ondergrond vast te maken, misschien is dat nog een optie.

Als er toch geboord moet worden: eerst (een paar) gaatjes boren, dan de platen met schroefjes/boutjes op elkaar bevestigen en dan de overige bewerkingen uitvoeren?

welk formaat tekeningen heb je?

een goede PDF (oorspronkelijk in acad gemaakt) kun je heel simpel omzetten naar dwg of dxf. een gescande tekening zal lastiger gaan.
deze dxf is voldoende om te frezen.
welke machine heb je zelf staan en wat maak je ermee. een beetje leren omgaan met de machine is vaak relatief simpel maar het resultaat enorm.

welk formaat tekeningen heb je?

een goede PDF (oorspronkelijk in acad gemaakt) kun je heel simpel omzetten naar dwg of dxf. een gescande tekening zal lastiger gaan.
deze dxf is voldoende om te frezen.
welke machine heb je zelf staan en wat maak je ermee. een beetje leren omgaan met de machine is vaak relatief simpel maar het resultaat enorm.

Mijn machine is gestuurd via USBCNC enheb tot nu toe tekeningen gemaakt in solidworks. Wellicht is er een gemakkelijker software pakket voor 2D tekeningen die ik rechtstreeks naar de USBCNC software kan sturen. iemand een idee.

Voor het snelle werk gebruik ik acad(is dacht ik momenteel ook gratis online te gebruiken) en sheetcam Downloads.
autocad maakt dxf die in bijna alle cam software in te lezen is.
wel in voldoende lagen tekenen sheetcam voert een type bewerking uit per laag.

Mijn machine is gestuurd via USBCNC enheb tot nu toe tekeningen gemaakt in solidworks. Wellicht is er een gemakkelijker software pakket voor 2D tekeningen die ik rechtstreeks naar de USBCNC software kan sturen. iemand een idee.

In Solidworks kan je je tekeningen exporteren als DXF.
DXF kan je vervolgens in een CAM programma (bijvoorbeeld CamBam) inlezen. CAM genereert de Gcode voor USBCNC.

Je kan evt je mal wel naar me opsturen, kan ik hem wel voor je intekeningen, krijg je gewoon de DXF file en dan kan je het haast overal laten frezen...;)

Back