Hallo,
Nou ben het niet helemaal met Piet eens, Aluminium is qua bewerking met de hand of draai freesbank makkelijk te verwerken.
Maar zeker niet met een vlammetje en die speciale staafjes, dat werkt voor geen meter, alles trekt zo krom als een hoepel.
En het lassen met MIG/TIG dat wordt een hele dure aangelegenheid, lees onderstaande maar eens.
TIG apparatuur is er in vele soorten en maten. In de meest eenvoudige vorm bestaat een TIG lasinstallatie uit een inverter (een electronische spanningsomzetter), een gasfles en een speciale toorts zoals in bovenstaande schematische weergave. Een dergelijke startset is te koop voor net onder de duizend euro. Dat ligt dus al ruim boven de prijs van een goede MIG/MAG installatie. In deze opzet mist men echter nog een aantal van de specifieke mogelijkheden die het TIG lassen biedt.
Voor een 'echte' TIG inverter moeten we toch een flink stuk dieper in de buidel tasten. We krijgen dan faciliteiten zoals HF onsteking en een regelbare post-flow plus up- en down-slope. De gastoevoer loopt nu via de inverter. Een complete set kost dan al gauw tussen de twee en twee en half duizend euro. We hebben dan een set waarmee men diverse soorten staal kan lassen met een maximum stroomsterkte van cicra 160 Ampere (gelijkstroom).
Voor het TIG lassen van materialen als aluminium heeft men echter een inverter nodig die ook wisselstroom kan leveren. Dan komt er nog eens zo'n duizend euro bij en zitten we dus al boven de drieduizend euro. Willen we met grotere stroomsterktes lassen dan vervallen we in apparaten die met krachtstroom gevoed moeten worden en komen we met de prijzen al gauw rond of boven de vijfduizend euro terecht. Daarmee zitten we in een prijsklasse die voor het hobbywerk toch wat te hoog ligt.
Hallo Arno,
Ik wil even reageren !
Ik denk dat je mijn verhaaltje niet goed hebt gelezen of begrepen !!!
Dus even een toelichting !
Ik wilde alleen maar even aangeven dat met messing werken niet voor iedereen is weg gelegd, maar dat is voor staal en aluminium natuurlijk ook zo !
Het ging over bewerken van div. materialen.
MIG/TIG lassen is voor een amateur en een modelbouwer niet interssant, veel te duur !
Ik heb alleen aangegeven waar je het mee kan lassen !
Aluminium lassen is toch best wel lastig, ook als je het MIG/TIG last, want als je niet uitkijkt valt er zo een groot gat in.
En aluminium met die speciale staafjes lassen is inderdaad echt niks, ik heb het ook geprobeerd, dun alu. lassen lukt van geen kant, er vallen direct gaten in, of het hecht niet.
Dik alu. trekt inderdaad heel erg krom !
Kortom geen succes !!
Ik kan wel aluminium lassen, maar ik ben er geen ster in, ik krijg niet echt een mooie lasnaad.
Staal, RVS MIG/TIGl assen gaat mij wel redelijk goed af, maar dat is voor mijn hobby ook veel te duur, dus las ik met elektrische vlamboog met elektroden.
Dit gaat mij heel goed af !
Alleen wil ik dus nog een autogenische lasset hebben voor hele dunne materialen te lassen en hard te solderen van dikke materialen.
Machinaal is aluminium en messing goed te verwerken.
Met de hand is aluminium en messing ook goed te verwerken.
Maar ook staal en RVS is goed machinaal te verwerken.
Met de hand is staal en RVS wat moeilijker te verwerken.