met de ontvanger motors servo's relais etc aansturen

hoi allemaal,

Ik heb sinds een kort een robbe futaba 4 rc pakket.

Nu dacht ik dat ik met zo'n pakket dingen kon besturen/aansturen. Dat blijkt niet zo makkelijk, ik kom al snel dingen tegen als snelheids regelaars van 40 euro...!!!

Nu vraag ik mij, ik wil een electromotor aansturen. deze moet aan en uit kunnen. wat heb ik dan nodig?

verder als ik diezelfde electromotor wil aansturen, maar nu op een paar standen en uit. wat heb ik dan nodig.

en verder stel nou dat ik zoiets simpels als een relais wilt aansturen, wat heb ik dan nodig?

bvd

Joeri de Man

irritant dat die dingen zo duur zijn hè!
Een vrij simpele goeie regelaar is een mechanische snelheidsregelaar aangestuurt door een servo (kan gewoon standaard goedkoopste zijn). Die dingen zijn niet zo duur. Een paar-standen-schakelaar kan ook (nog goedkoper). Volgens mij heb je alleen wel bij alle goedkope oplossingen een servo nodig, maar misschien weet iemand anders nog iets. Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk!.

trouwens, wat ga je bouwen?

ik vraag dat me eigenlijk ook af of je zonder servo toch een relais kan aansturen

Ik zou dus eigenlijk een heel stel goedkope servo's te pakken moet krijgen en dan kan ik van alles aansturen, potmeters schakelaars. beetje omslachtig maar goed, ik ga zoeken :D

Rechtsreeks vanuit de ontvanger kan je een heleboel aansturen als je er de juiste schakelingen voor hebt. Er zijn snelheidsregelaars te koop of zelf te bouwen. Schema's hiervoor zijn op het internet ruimschoots te vinden.
Ook relais kan je schakelen met de juiste schakelingen ervoor. Deze zijn te koop bij o.a. Conrad. Ze zijn niet duur en makkelijk na te bouwen. Als je handig bent met elektronica zal dat weinig problemen opleveren.
Verder zijn er op het internet allerhande schema's te vinden voor vele toepassingen. Het zoeken daarna kan soms lastig zijn omdat er zo veel zijn.
Het meest simpel en goedkope is een servo gebruiken die doormiddel van microschakelaartjes van alles aan en uit kan schakelen. Standaard servo's zijn goedkoop (ze zijn soms al voor €10 per stuk te koop) en ook microschakelaartjes kosten niet veel.

Back