Met welke lijm abs lijmen

• Topicstarter Topicstarter flat_45
  • Startdatum Startdatum
F

flat_45

Guest
Ik heb gisteren een cessna 177 gekocht die bestaat uit abs.
Nu moeten de vleugels verlijmt worden,maar met welke lijm moet dit?
Ik vind het nogal belangrijk om de juiste lijm te gebruiken.
Zou niet graag de cesna zijn vluigels zien verliezen in de lucht.
In de handlijding spreken ze van epoxy,maar dit is voor mij niet duidelijk genoeg.

Epoxy is een twee-komponenten (TC) lijmen. Deze lijm is te koop in de snel drogende kwaliteit (bij kamertemperatuur ca. 5 minuten) of als langzaamdrogende partner die afhankelijk van de soort verharder ongeveer 4 tot 24 uur nodig heeft. Epoxy lijm heeft een goed penetrerend vermogen, smeuige konsistentie en maakt een sterke, enigszins veerkrachtige lijmverbinding. Het lijmt bijna al de in de modelbouw voorkomende materialen en is uitermate geschikt voor het vastzetten van b.v. zwaar belaste hout/hout - hout kunststofverbindingen. Het nadeel van enkele merken is dat ze niet brandstof bestendig zijn, dus oplossen als ze langer met alcohol in aanraking komen. Om dit euvel tegen te gaan moet men de lijmplaatsen die eventueel met brandstof in aanraking kunnen komen lakken met spanlak. Epoxy is ook de enige TC- lijm waarmee styropor gelijmd kan worden. Door het verwarmen van de lijm zal deze dunner worden en sneller drogen. Doordat de lijm dan beter uitvloeit kan men er zuiniger mee werken, terwijl de "hardheid" toeneemt. Enige namen: Multipoxy, Hobbypoxy, Bison 5 minuten epoxy en UHU- Epoxy (De Bison, UHU en Greven epoxy) zitten in een handige dubbelspuit, waarmee het erg makkelijk is de juiste mengverhouding de doseren. De 5 minuten epoxy is handig voor kleine reparaties terwijl men voor bijvoorbeeld het lijmen van vleugelhelften of andere zwaarbelaste onderdelen 24 uurs epoxy gebruikt. Deze geeft in combinatie met glasweefsel of mat een ijzersterke verbinding.

Gr

Let op wat je zegt want ABS is kl*respul om te verlijmen en bijna niets houd er echt goed op.

Een quote van Theo in dit draadje: Stabiliet Express is voor dit klusje denk ik de beste oplossing. Dit is bij mijn weten een van de weinige lijmsoorten die "pakt" op ABS.

Lees dat draadje eens even door, er staan een aantal ervaringen in van mensen die ABS gelijmd hebben met div. soorten lijm.
Epoxy gaat denk ik absoluut niet werken, want ja, epoxy heeft een goed penetrerend vermogen (de dunne varianten althans en dat is al snel 24 uurs epoxy) maar ABS is niet of bijnaniet poreus dus dat heeft bijna geen effect.

Groetjes, Jesse.

Kleine ABS delen kun je met aceton 'lijmen', het lost ABS een beetje op.
Voor een vleugel is deze methode zeker niet toepasbaar.

Back