Metalen "schil" rond de e-motor en ontstoringscond

Heren experts.
Ik ga nu weer een nieuwe motor inbouwen en stoot weer tegen een ding aan waar ik eigenlijk niets van begrijp.
Om de -600 motor heen zit een metalen "schil" ofwel een soort "clip", die je er makkelijk af kan schuiven. Bij een enkele andere motor heb ik hem inderdaad gewoon weggelaten, was geen probleem.
Wat is de funktie van deze klem, heeft het iets met de bevestiging te maken of iets anders?

Kun je hem ongestraft weglaten?

Welke ontstoringscondensator moet ik bij deze -600 toepassen? Ik ga er drie aansluiten.

Dit is een ring om het magneetveld wat te versterken.
Het magnetische krachtveld moet namelijk ook van de "achterkant" van de ene magneet naar de "achterkant" van de andere magneet kunnen.
Het motorhuis neemt deze functie voor zijn rekening, maar kan wel wat hulp gebruiken in de vorm van deze "opschuifring"

Het effect moet zijn dat je wat meer motorkoppel krijgt en dat het onbelaste toerental daalt.
Het werkt wel, maar de verschillen zijn meestal niet erg groot.

Tussen de individuele magneten moet het meeste ijzer zitten. Het doel van het ijzer is de magnetische weerstand Rm te verlagen en daarmee de flux te verhogen, of populair gezegd, de veldlijnen te 'vangen', het ijzer is voor hen de makkelijkste weg, makkelijker dan lucht. De gevolgen hiervan zijn hierboven al door Gert-Jan beschreven: Kv gaat omlaag en Kt stijgt.

Een hele ring is niet nodig. Als gewicht kritisch is, kun je de schil in stroken zagen, iets groter dan de ruimte tussen de magneten. Lijm (dun) deze aan de buitenkant, ter hoogte van de openingen tussen de magneten, op de behuizing. Beetje overlap met de magneten aan de binnenzijde is goed.

Hier zie je, bij een lrk zelfbouwmotor, waar de meeste veldlijnen lopen en waar het dus zinvol kan zijn om meer ijzer te hebben:

Feld_0_Grad.gif

Dit is een beetje oud topic dat weet ik maar ik kon geen andere vinden waarin de vraag gesteld is.
De nut van een flux ring die zie ik in als de magneten tegen het buitenhuis van een motor aan zitten. Maar heb je ook een fluxring nodig als je een binnenloper borstelloze motor hebt (een ijzerloze, omdat je niet gemakkelijk aan weekijzer komt) , dan heb je namelijk de spoelen aan de buitenkant zitten.

Heeft een flux ring bij een borstelloze binnenloop motor zin??

Alvast bedankt,
Groeten Maarten.

Fluxring heeft niets met magneten te maken maar met de flux veroorzaakt door de magneten. Vergelijk het met een weerstand in een elektrisch circuit, waar die weerstand zich bevindt, bij de accu of ver weg, maakt niets uit voor de stroom.

Dus bij een borstelloze binnenloper kan het zin hebben. Echter, borstelloze motoren zijn doorgaans van hogere kwaliteit, de ontwerpers hebben er over nagedacht waar welke hoeveelheid ijzer zou moeten zitten. Blijft een paperclip niet buiten aan de behuizing hangen dan is genoeg ijzer gebruikt en heeft een fluxring geen zin, de flux zal niet toenemen.

Hallo,

Bij mijn Keller 50/24 SE zitte zelf 2 van die genoemde flux-ringen. De motor is bijna gelijk aan de Keller 50/24, alleen het motorhuis is 2 mm dunner. Het effect van het toevoegen van zo'n ring is bij de Keller goed meetbaar: bij gelijke propeller en gelijk cellental dalen toerental en stroomverbruik, het rendement stijgt. Het is dan mogelijk met een grotere propeller op het eerste stroomverbruik te komen met een lager toerental, een hoger rendement en een hoger koppel.
De meetgegevens die ik daarvan had (20 jaar oud) heb ik niet meer bij de hand.

Groeten,

Teus

Bij de 50/24 SL werd het weghalen van ijzer gebruikt in een poging om de motor universeler te maken. Zonder ringen een stuk lichter en geschikt voor minder cellen was de gedachte.

Met minder cellen is het maximale rendement een stuk lager. Bovendien is dat ook weer bij een lagere stroom.
Een 50/24 SL met ringen heeft met 24 cellen en 20A een rendement boven 70%.
Dezelfde motor heeft bij 10 cellen en 20A net iets boven 50% rendement (met of zonder ringen).

Afgezien van een lager gewicht heeft het weglaten van ringen geen voordeel. het is beter om een kleinere motor te ontwerpen met wel weer de juiste verhoudingen.

Tegenwoordig gebeurt het allemaal wel aardig. Je hebt goede motoren (borstels of borsteloos) die alleen in lengte varieren. Als het groter of kleiner moet, dan krijg je weer een nieuwe maat met de juiste verhoudingen van anker, magneten en ijzer.

Back