Metalen tracks behandelen of niet ?

• Topicstarter Topicstarter Nivo
  • Startdatum Startdatum
N

Nivo

Guest
Hoi
Een vraagje, metalen tracks moeten die behandeld worden om er roestig uit te zien, of kun je die van nature laten roesten, door ze eventueel een tijdje buiten te laten liggen
Tankgroeten Ivan

Hoi Ivan,

De metalen tracks die je bij me besteld hebt ga je niet aan het roesten krijgen :wink:
Die bevatten veel meer nikkel dan de Kenny Kong tracks, ook die krijg je niet aan het roesten maar die gaan na een poosje wel iets uitslaan en donkerder worden door het zinkgehalte wat in die legering is verwerkt.

Op den duur gaan de tracks die je besteld hebt wel ietsje donkerder worden en wat minder glimmen als dat ze nieuw uit de doos komen.
Ikzelf heb ze matzwart gespoten, wat Nato bruin (dat is roodachtig) voor een beetje roesteffect en daaroverheen een paar laagjes mat blanke lak.
Je kunt ze beter eerst in de primer spuiten en daarna met verf aan de gang, dan blijft het iets beter zitten, de mat blanke lak (dezelfde die over mijn Tiger zelf is gegaan) zorgt voor een iets metalige glans want echte tracks zijn ook niet echt mat.
Je kunt eventueel in plaats van matzwart ook zijdeglans gebruiken om hetzelfde effect te verkrijgen als mat blanke lak over matzwart.
Op de loopvlakken die de grond raken en aan de binnenkant waar de wielen overheen lopen ben je de verf vrij snel weer kwijt maar doordat er ook vuil en dergelijke op gaat zitten glimt het toch niet zo erg.
Je kunt op mijn site zien hoe de tracks er voor en na het spuiten uit zien.
Nu na een aantal ritten in alle soorten terrein is de verf er uiteraard hier en daar weer af maar dat vind ik persoonlijk niet storend.

Groeten,
Hugo

Bedankt Hugo, misschien ga ik ze laten zoals ze zijn, maar ik ga eens zien op je site, en het verschil eens bekijken
Groet Ivan

Tracks die roesten vind je alleen terug op een voertuig wat een tijd heeft stilgestaan. (of in een museum)
Een halfuurtje rondrossen in de zandbak (wij noemen het 'oefenterrein') en alle roest is verdwenen als sneeuw voor de zon...

Het zogenoemde "zandstraal effect" :wink:

'Tis meer de kleur van de tracks denk ik, de 1/16's zijn van blank metaal terwijl echte vrijwel altijd zwart zijn.......maar roest op WWII tracks was volgens mij wat meer voorkomend dan op modern materieel ?

Groeten en aanverwante verwensingen,
Hugo

Inderdaad na een rit in het zand verdwijnt roest wel als sneeuw voor de zon, maar dat zal de verf waarschijnlijk ook doen, en ik denk dat de binnenkant van de rupsen toch wel wat roestig blijft, heb lange tijd met een graafmachine op rupsen gewerkt, wel geen tank maar toch
Groeten

Het blijft een rupsvoertuig.....alleen geen kanonnetje :wink:

Groeten,
Hugo

Tja, of je metalen tracks wel of niet behandeld is een keuze die je zelf moet maken :wink:

Deze foto heb ik gemaakt tijdens Bridgehead in Bussum, deze Sherman had die dag heel wat kilometers afgelegd, onderweg bijtanken en weer verder rijden.
Stukje over de snelweg ivm te klein bruggetje :roll:
En best nog roestig :wink:
Osherman07.jpg

En deze foto's zijn van mijn Tiger,
Lekker roestig, behalve waar de verf er vanzelf weer afslijt :wink:
IMG_7895.jpg

Deze Tiger heeft trouwens kunststof tracks :wink:

Dit zijn de metalen tracks van mijn andere Tigertje, hier nog ongebruikt :!:
IMG_6327.jpg

FF er omheen leggen :?
IMG_7886.jpg

En nog nog flink gaan crossen in 't terrein :lol: for extra slijtage, en als 't teveel wordt ff met de airbrush aan de gang en ze zijn weer roestig zoals ik ze graag zie :wink:
IMG_7890.jpg

Groeten Theo
theo.gif

Mooi werk Theo, maar welke verf heb je gebruikt Tamiya? en welke kleur?
Groeten Ivan

Hoi Ivan,

Ik heb Tamiya verf gebruikt.
Eerst een primer laagje aangebracht (had dit nog staan)
Daarna meerdere laagjes XF 64 aangebracht dit is dus rood bruin, geeft die roestige kleur
Maar dit wordt dan te veel roest, dus een aantal dunne neveltjes Gun Metall eroverheen, hoe meer neveltjes hoe minder roest, net wat je mooi vind
Hierna de loopvlakken met een droge gewreven kwast Gun Metall behandeld, dit was dus weer nieuw voor mij, ff wennen
Hierdoor krijgt 't loopvlak een metaal achtige glans, deze krijg je eigenlijk automatisch als ik veel gereden heb
Dan gaat de verf er van zelf wel af
Hierna de tanden van de tracks zilver kleurig gemaakt, dit is dus in 't echt ook 1 van de grotere slijtage plekken

Dus:
XF 64 rood bruin
X 10 gun metal
en flat alluminium omdat ik dit nog had staan zilver kan bijvb. ook of metall grey

Groeten Theo
theo.gif

Thanks Theo voor de informatie, als de rupsen binnen zijn, (zijn in bestelling) ga ik je werkwijze en de kleuren toepassen, rupsen zien er goed (natuurlijk) uit
Groet Ivan

Hoi Ivan,

Of ze er echt natuurlijk uitzien weet ik uiteraard niet :lol:
Maar dit is mijn persoonlijke keuze, wat ik dus mooi vind.
Ik heb die van Hugo van dichtbij gezien, en ook die zien er mooi uit.

Gewoon lekker experimenteren en is 't niet naar je zin, gewoon de airbrush er opnieuw overheen halen.
En opnieuw beginnen :lol:

Groeten Theo

Back