Metalic rood spuiten, autolak?

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Lex Verkuijl, 13 aug 2018.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Ik ben bijna zover dat een 1:7 automodel in kleur gespoten kan worden. http://www.modelbouwforum.nl/threads/panther-watercar.251079/ Ik wil deze kersen- of robijn rood spuiten, liefst metalic. Nu ben ik wat huiverig voor spuitbussen met metalic verf, met een klein spuitpistool kun je overal beter bij. Ik wil dus bij de autohandel die verf laten mengen en dan spuiten.

    Heeft iemand daar ervaring mee, is dat aan beetje te doen? Zijn er tips en/of zaken om tekening mee te houden?

    En mogelijk is er een alternatief voor autolak? Ik heb naar de gebruikelijke airbrush verven gekeken, daar zitten wel geschikte kleuren tussen, maar dat droogt zo snel dat een groot oppervlak lastig wordt om mooi strak te krijgen. (denk ik)
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2018
  2. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Als je eerst alle moeilijke plekken nevelt, dus steeds een dun laagje aanbrengt, daarna het geheel dun opzet. 10 minuten drogen daarna weer eerst de moeilijke plekken en dan weer een dunne laag overall. Nogmaals herhalen en dan een paar dunne lagen steeds kruiselings opzet. laten drogen, beetje afhankelijk van merk half uur drogen en dan een paar laagjes glanslak. 24 uur laten drogen, dan met waterproof opschuren met 1000 en dan de laatste 2 lagen glanslak opzetten. Gaat over het algemeen perfect. Zorg voor stofvrije ruimte (gewoon even de vloer en zo effe natmaken)
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  3. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Je kunt ook lak in een busje laten maken.
    Zou geen spuitbus nemen.een kennis van mij maakt voor mij ook lak.die kan elke gewenste kleur maken.zelf spuiten is beter als de spuitbus.met activator kun je droogtijd wel rekken of verminderen.in een spuitbus krijg je dat niet(voor elkaar).grt Tom.ps mooi kleurtje lex.kan je wel een nummer geven van hem.komt het dik voor elkaar.metallic is een lastige kleur om netjes te spuiten.hou daar rekening mee.mijn maat heeft een eigen spuiterij.daar spuiten wij mijn bootjes ook.kan het altijd vragen voor je.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet wel even de spuitbus primer of spuitplamuur naar de verfmenger meenemen.
    Dan weet hij wel welke verf er overheen kan.
    Zo voorkom je dat de verf elkaar opvreet.
    Ik liet altijd verf mengen bij AJ coatings in de Klomp (Veenendaal).
    Die leveren kleine hoeveelheden 1K, 2K en waterbasis aan particulieren.
    Maar in Lelystad zitten denk ik ook genoeg bedrijven die dat doen.
    En dan het model eerst afnemen met een kleefdoekje en daarna dunne lagen nevelen.
    Afsluiten met een paar lagen blanke lak en na een week of 4 kan je het dan eventueel polijsten, dan is ie als een spiegel.

    GJ
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Heren,

    Dank voor alle tips! Ik heb inmiddels besloten wat het moet gaan worden. Ik ben bij mijn favoriete airbrushshop in Almere langs geweest en heb voor rood metalic 'pearl' lak van AutoAir gekozen. Met een sealer als grondlaag en afdekken met 2k blanke lak.

    Alles word dan met een grotere airbrush gespoten. Spuitbussen zie ik niet zo zitten ivm de vele verborgen hoeken aan de carrosserie. Met een airbrush kan ik die beter egaal meepakken dan met een spuitbus. Ook de 2k gaat zelf gemengd worden en dan eveneens met airbrush aangebracht.

    Ala eea zover is plaats ik nog wat foto's.
     

Deel Deze Pagina