Frank, ik had je al een tijdje aan de telefoon.
Zoals ik al zei ligt het aan wat factoren waarbij de temperatuur de belangrijkste is.
Ik heb mijn nieuwe pakketten op kamertemperatuur geladen en de interne weerstand genoteerd.
Mijn Schulze lader leest dat uit.
Als de accu warmer wordt dan wordt de weerstand lager, wat logisch is.
Met een multimeter is het niet te meten, je zit in het milli ohm gebied.
Als je een vettig contactje hebt dan zit je er al naast plus dat je een geeikte meter zou moeten hebben.
Mijn Fluke meter is geëikt, die klopt redelijk met de Schulze maar als ik mijn vingers er op houdt dan beinvloed de weerstand van mijn lichaam de meting.
Eerlijk gezegd weet ik niet waarom je de weerstand wilt weten.
Ik doe het omdat ik wel eens wil weten wat er met een pakket gebeurd na een tijdje.
Maar onder normale omstandigheden hoef je helemaal niet te meten.
Als je je loggings gewoon uitleest dan zie je veel meer.
Ik zie aan de loggings dat mijn pakket perfect is, elke keer dezelfde stromen, spanningen dus hetzelfde vermogen en de bijbehorende toerentallen en temperaturen.
Ik zal de komende wedstrijd wel eens wat loggings publiceren, dan kan je het zien.
Ik heb in de start een kort piekje van 4900 watt en zakt dan fors.
De hoge piek ligt waarschijnlijk aan de motor, het is een 5:1 vertraging ipv 7:1, zelfs met ramping is de eerste piek hoog.
In de stijgvluchten blijft de spanning vrijwel gelijk tot aan de laatste stijgvlucht.
Gemiddeld zit ik rond 3500 watt, ik heb 30-31 seconden motorloop
Dit soort gegevens zijn veel belangrijker dan de interne weerstand, als die te hoog wordt zal je zien dat je spanning in gaat zakken en ook je vermogen en toerental afneemt.
GJ