Meten of een prop acceptabel is

corvl

verslagschrijvers
Hallo ,

Kan ik op de een of andere manier meten of een bepaalde propeller niet geschikt is voor de motor, ESC, accu?
Met een amperetang bijvoorbeeld , en waar moet ik dan op letten?

Bedankt ,
Cor

Hééél kort door de bocht: zolang met het door jouw gekozen aantal cellen, bij vol gas de stroom niet boven de max toegelaten waarde voor die motor komt, zou er niks aan de hand mogen zijn.

Dat wil niet zeggen dat dat ook een geschikte prop is voor de "flight envelope" van het toestel waar de boel op komt....

Kan ik op de een of andere manier meten of een bepaalde propeller niet geschikt is voor de motor, ESC, accu? ...
Ja :) Dat kan met een DC stroomtang. Maar er loopt nu een leuke opruiming van een goede watt-meter met de nodige mogelijkheden aan boord.
close out sale: Hyperion watt-meter II (optical tach, servo tester, remote logging)

... en waar moet ik dan op letten?
Altijd meten aan de accukant, niet aan de motorkant (want door zijn spanning en stroom minder netjes dan aan de accu-kant).
Wat nuttige stroomtang en watt/multi-meter gebruikstips door Dennis Vollrath, heeft bij een hoogspannings-lab of -fabrikant gewerkt
www.wattflyer.com/forums/attachment.php?attachmentid=117297

En over de keuze van de componenten ...
It is a good practice to have some headroom built in.
Lucien Miller (Scorpion USA) about derating motors, controllers, batteries, electronics in general:
  • Derating, starting at ... Then there is the 75% rule of thumb ...
    Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 928 - RCG
  • About de-rating controllers and motors, starting at for everyone else:
    Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RCG
  • Motorcurrent is proportional to voltage squared, and proportional to Kv cubed.
    A 10% change in battery voltage will give a 20% change in current, a 10% change in Kv will give a 30% increase. Not quite, because battery voltage will sag more due to higher current, but you'll get the idea.
  • extra current with one or two cells added, simple table
    A.k.a. "Why did my motor and/or controller and/or battery go up in smoke
    eek.gif
    ???
    ¨.
    In depth discussion
    www.theampeer.org/ampeer/ampnov15/ampnov15.htm#ADD

Laatst bewerkt:
Hééél kort door de bocht: zolang met het door jouw gekozen aantal cellen, bij vol gas de stroom niet boven de max toegelaten waarde voor die motor komt, zou er niks aan de hand mogen zijn.

Dat wil niet zeggen dat dat ook een geschikte prop is voor de "flight envelope" van het toestel waar de boel op komt....

Beetje te kort door de bocht Brutus. Ook bij electro is er wel wat techniek gemoeid ;-)

Niet alleen de motor, maar ook de regelaar en de lipo moeten de stroom kunnen verdragen.

Een regelaar heeft een maximum- en piekstroom. My rule of thumb zegt: neem altijd de regelaar 15 tot 20% boven de maximum stroom. Daar leven de componenten serieus langer van.
Dus max stroom bvb 40A? Regelaar van 50A.
Bij een motor hou ik ook iets qua marge in, maar iets minder dan bij een regelaar. Voorkom ten allen tijde echt dat je motor te heet loopt want dan gaan je magneten eraan, en de hele motor dus.
Tot slot de lipo's: die moeten de gevraagde stroom wel gemakkelijk kunnen leveren. Te kleine lipo's of met een te kleine C waarde krijgen dikwijls het water aan de lippen en gaan over het algemeen veel minder lang mee dan lipo's die gebruikt worden binnen hun comfortzone.

Wat ik eerst doe om een setup te bepalen: berekenen. Ik gebruik er eCalc voor maar er zijn er nog tal van andere.
Dat geeft me al een goede indicatie en ik ervaar dat eCalc altijd een beetje te pessimistisch rekent (als ze zeggen bvb max 45A stroom kom ik gemeten dikwijls uit op max 40A)

Misschien moeten we hier meer een rekenvoorbeeld geven en dus theoretisch je geschikte propellor bepalen.
Tenslotte is het soort toestel wel belangrijk, voor een 3D bak ben je meer met trekkracht en minder met snelheid, voor een vette warbird mag je wel wat snelheid onder je stick hebben ten koste van wat trekkracht (tenzij je wil hoveren met een spit...). Dus had Brutus toch een stukje gelijk met zijn flight envelope

Beetje te kort door de bocht Brutus. Ook bij electro is er wel wat techniek gemoeid ;-)

Ik zei al dat het héél kort door de bocht was....

Maar hoe dan ook, niet TE kort door de bocht, ook al had ik in plaats van alleen "motor", moeten schrijven: "motor accu en regelaar"...

Voor de rest is de warmteontwikkeling in de motor vrijwel volledig afhankelijk van de ampères, dus bij max toegelaten stroomsterkte mag je er van uitgaan dat dat goed gaat.
Stroomsterkte richt zich naar opgenomen vermogen, en dat richt zich (voor een gegeven prop) weer naar toerental. Toerental richt zich weer naar voltage, en zo is het kringetje rond.

Dus ik hou vol: met de accu die je van plan bent te gebruiken, de motor vol gas belasten met de prop die je voor ogen hebt, en dan geeft de amperemeter aan of het te zwaar is of niet....

Of het ook goed vliegt is punt twee, maar dat was de vraag niet....

En uiteraard kun je ook de boel min of meer berekenen (en dat doe ik dan nu even met de natte vinger):

Stel een 4S pakket van voldoende capaciteit, met een regelaar die 50 A mag hebben, een motor die 40 A mag hebben en een kV waarde van 1000.

Dan zegt mijn gezond verstand dat het maximum toerental zo rond de 16000 RPM ligt, en er maximaal 40 A x 16V ofwel ongeveer 640W opgenomen gaat worden
Negeer ik even de rendementen, dan zou volgens Pé Reivers Propcalc een APC 9 x 5 ongeveer in de buurt moeten zitten.
De motor zal die 640W aan de as niet halen, maar ook die 16000 toeren niet
Als de motor 550W zou halen bij 15000 toeren zit dat nog steeds in de lijn der verwachtingen....
10 x 3 (3D) of 8 x 8 (pylonracen) zouden ongeveer de uitersten van het spectrum zijn voor deze motor

Laatst bewerkt:
Het zal eerder rond de 12000 - 12500 toeren liggen.
4 x 3,7V x kv waarde x 0.80~0.85 (de 0.80~0.85 is een brute aanname/vuistregel verhouding tussen toerental onbelast en normaal belast)
Dan mag je gerust naar een 10x6 gaan. Heb hieronder even een heel brute aanname gemaakt met een motortje dat me zo voor de geest kwam :) Je natte vinger zat er dus idd niet zover naast.
Maar je hebt overschot van gelijk door te stellen dat de toepassing ook veel bepaald. Mijn Rasant vlieg ik met een 7x9 prop. Motortje kan een 9x5 aan, maar dan zou het geen Rasant meer zijn maar een mini multi, En ik wil eigenlijk alleen maar snelheid met dat toestel :)
Wat er ook gigantisch belangrijk is: de maximale propmaat die je op een toestel kwijt kunt. Op een Calmato hoogdekker bvb krijg je op de standaard wielen maximaal een 12" prop (en dan ga je al iets grasmaaien). En dat koppelt dan terug naar de kv waarde.

Blijft natuurlijk de vraag: wat heeft Cor voor ogen?

upload_2016-7-15_1-30-27.png

Zoveel reacties :)

Ik was ook wat kort door de bocht . 2 weken geleden is zo'n speelgoed ding van parkzone gecrashed , en ben hem wat aan het oplappen voordat die wordt weggesmeten. Er zat een 12,5x 9 prop voor electro op , maar op de motor staat niets ( ik ga zo nog een keertje kijken , zojuist m;n koffie op) ESC en accu , kan ik wel nakijken.

Nu , ik kan natuurlijk weer een zelfde prop bestellen , maar ik heb hier nog zoveel props liggen voor methanol motoren , die zijn ook om weg te smijten , want methanol zal ik niet meer vliegen.

Dus ik wil een prop erop zetten die ik hier op voorraad heb. Nu heb ik ze in alle kleuren en maten , ook 12,5x9 maar dat ziet er toch een stuk robuuster en zwaarder uit als de prop die er oorspronkelijk opzat.
Daarom zat ik te denken om er een 12x9 of 12x8 of 11x9 op te zetten en met de ampere tang te kijken of het enigszins OK is.

Ron,

Goede tip van die E Meter. Ga ik bestellen. Kun je aangeven wat het praktisch verschil is tussen een RDU, een MDU en een LDU?

groet,

Erik

Het is een leuk koopje. ACW heeft altijd veel interessante koopjes onder Clearance Sale.

Uit mijn blote hoofd:
LDU, local date unit, geen logging.
RDU, remote data unit, wel logging.
MDU, medium?, is kleine RDU.

Voor betere omschrijving, met maximale stromen en (selecteerbare) sampling rates moet je even ter plaatse en in de online handleiding kijken.

Bruno heeft er ook één gekocht, zie
watt-meter uitverkoop, Hyperion E-meter II

Laatst bewerkt:
Back