Meten voltage naar BL motor

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
I

Igwe Aneke

Guest
Misschien een beetje een simpele vraag...maar hoe meet je eigenlijk het voltage wat naar een brushless motor gaat? Voor het meten van het amperage sluit je de (multi)meter gewoon serieel aan tussen accu en esc, en voor voltage parallel tussen accu en esc. Maar dan krijg je dus alleen het voltage van de accu (voltage-drop zo je wilt) en niet het voltage wat naar de motor gaat. :?

Of is dit ook hoe 'iedereen' dit doet? Alleen de voltage-drop meten en niet het aantal volts wat naar de motor gaat?

voltage drop is geen optie. Op de ingang van de controller staat gelijkspanning (met een rimpel) terwijl op de uitgang/motor wissselspanning staat. Je moet tussen twee fases meten, met je multimeter op AC. Verbindt hier niet al te grote conclusies aan, je meter gaat er van uit dat hij een nette sinusoïdale wisselspanning meet terwijl dat niet het geval is. De spanning op de uitgang is een benadering van een sinus, trapeziumvormig. Deze meting is hoogstens te gebruiken als vergelijking tussen twee situaties. Hier zie je het soort spanning dat op de uitgang van een borstelloze regelaar staat:
http://www.torcman.de/peterslrk/SPEEDY-BL_eng.html#Anker1591256 (Engels)

Ik had dus ergens gelezen dat het onverstandig was tussen motor en regelaar te meten aangezien dit de signalen van de regelaar kon verstoren.
Maar hoe doet een wattmeter dat dan? En in de prestatie-grafieken die je altijd ziet, gebruiken ze hier ook gewoon het voltage dat de accu geeft, of wat door de regelaar naar de motor gaat?

Het is ook nuttiger te meten voor de regelaar. Als je rendement wil berekenen heb je dan ineens het rendement van de motor-regelaarcombinatie. Dit is toch het enige wat telt.

Ik denk niet dat als je over 1 fase de spanning meet dat je de juiste waarde meet. Met een scope op 1 fase meet ik pieken tot +-24 volt waar de aangelegde spanning maar 11 volt is. No way dat een multimeter dit correct berekent. Ook inductiespanning meten van een motor op de Kv te berekenen (motor aandrijven met boormachine) werkt bij mij niet correct. Het is trouwens niet de RMS voltage die je nodig hebt, maar 95% van de hoogste piekjes. Zelfs een true rms meter kan het niet nauwkeurig veronderstel ik. Een scope is de enige manier :?

Niels

Igwe, de metingen voor de grafieken worden verricht door de spanning die de regelaar krijgt steeds te wijzigingen. Men meet dus alijtd de combinatie regelaar+motor.

Back