Sinds kort heb ik mijn eerste brandstof heli met een OS sx 50 Hyper.
Ik merk dat er op het veld steeds minder 'nitro' experts zijn te vinden, en ook op het forum hier wordt het ook rustiger.
Dus vandaar hier de vraag: Hoe stellen jullie een helikopter af?
Normaal stel ik mijn vliegtuigen af op gehoor met de "rich of peak" methode waarbij je vol gas de naald armer blijft draaien totdat het vermogen niet meer toe neemt, en dan deze hoorbaar net iets rijker draaien. Effectief en betrouwbaar voor een vliegtuig, maar bij een heli helaas niet mogelijk.
Natuurlijk krijg ik de heli wel zo afgesteld dat hij vliegbaar is, betrouwbaar loopt en niet te heet, maar ik heb gemerkt dat er veel meer vermogen uit te krijgen is door hem armer te schroeven.
Filmpjes als dit geven een leuk idee, maar ik vlieg op 20% Klotz met 20% nitro en dat produceert blijkbaar veel minder rook.
Ik ben vanuit een rijke afstelling begonnen en steeds iets armer gedraaid. Waar de rook gaat uitdunnen krijgt het motortje meer vermogen (logisch natuurlijk) maar weer armer is weer meer vermogen, en minder rook. Ga zo maar door.....
De spuug op de cilinderkop- test geeft aan dat hij niet warm loopt maar desondanks durf ik eigenlijk niet op zoek te gaan naar die piek in vermogen omdat het er zo schraal uit ziet. (misschien is mijn beeld vervormd door de viertaktend-rijke trainer heli's en de coolpower 30% rookmachines)
Ook het geluid vind ik lastig omdat een heli motor wat hoger toert dan de vliegtuigmotoren en er bijgeluid is van onder andere staartrotor en tandwielen.
Ik merk dat er op het veld steeds minder 'nitro' experts zijn te vinden, en ook op het forum hier wordt het ook rustiger.
Dus vandaar hier de vraag: Hoe stellen jullie een helikopter af?
Normaal stel ik mijn vliegtuigen af op gehoor met de "rich of peak" methode waarbij je vol gas de naald armer blijft draaien totdat het vermogen niet meer toe neemt, en dan deze hoorbaar net iets rijker draaien. Effectief en betrouwbaar voor een vliegtuig, maar bij een heli helaas niet mogelijk.
Natuurlijk krijg ik de heli wel zo afgesteld dat hij vliegbaar is, betrouwbaar loopt en niet te heet, maar ik heb gemerkt dat er veel meer vermogen uit te krijgen is door hem armer te schroeven.
Ik ben vanuit een rijke afstelling begonnen en steeds iets armer gedraaid. Waar de rook gaat uitdunnen krijgt het motortje meer vermogen (logisch natuurlijk) maar weer armer is weer meer vermogen, en minder rook. Ga zo maar door.....
De spuug op de cilinderkop- test geeft aan dat hij niet warm loopt maar desondanks durf ik eigenlijk niet op zoek te gaan naar die piek in vermogen omdat het er zo schraal uit ziet. (misschien is mijn beeld vervormd door de viertaktend-rijke trainer heli's en de coolpower 30% rookmachines)
Ook het geluid vind ik lastig omdat een heli motor wat hoger toert dan de vliegtuigmotoren en er bijgeluid is van onder andere staartrotor en tandwielen.