methanol stermotor

Heeft iemand hier ervaring met een methanol stermotor type seidel 70 cc 7 cilinder.
Ik ben verzot op een stermotor en zou mij er één willen aanschaffen.
Omdat ik niet iemand ben die motoren op testbankjes vijs om ernaar te luisteren, zou ik graag weten of deze dingen efficient en betrouwbaar zijn in de lucht.
Collegas die os, asp of saito ster-ervaring hebben kunnen misschien ook advies geven .

Steek je licht eens op bij Dick van der Veldt :cool: Dick is de maker van de Penta stermotoren van een zeer hoge kwaliteit.

Brown Bear Motors een mooi hollands product.

Gr. Teus

Seidel motoren zijn de meest gebruikte stermotoren in de modelbouw, ze hebben een zeer goede motorloop, en behoren tot de best geproduceerde stermotoren die er zijn,
(ook bijna de duurste)
ze zijn erg geschikt voor schaalmodelen, maar niet voor b.v een sukhoi, omdat de vermogen gewicht verhouding niet interesant is, voor airbatics komt een moki 400 of de asp beter uit de bus, al zijn ze geen van allen echt geschikt om 3d mee te vliegen,

de seidel kun je zonder uitlaat vliegen, geluid is niet overdreven hard, zelf wel aangenaam, met de bijgleverd collector ring, voeldoet hij op veel velden aan de norm.

zelf sleutelen word erg afgeraden door seidel schroef je hem open, vervald de garantie.

seidel

Seidel heeft door de crisis, verklaren ze zelf, hun prijzen aangepast.
Momenteel is de st7-70 de goedkoopste in zijn klasse: dit prachtstuk kost slechts 995€.
De asp 62cc 5 cilinder is minder dan 200€ goedkoper, en asp is nu niet bepaald toptechniek.
Een os sirius kost ongeveer 1800€!!!!!!!!!!!!!!!!!
Een saito 50cc 5cil 1600€

En hierbij rekening houdend dat de seidel een 7cilinder is, 70cc is en slechts 2.6kg weegt tegen 2.8kg voor de 60cc 5cil asp.

Vliegen

Ik wou gewoon weten of deze motoren vergelijkbaar zijn met een gewone viertakt in onderhoud en vliegen.
Bv: Kun je gewoon tanken starten en vliegen en mag je na het vliegen gewoon zoals bij een andere motor hem zonder meer aan de kant zetten.
Zijn er onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage na enkele draaiuren...

Na een bezoekje aan de Brown Bear motors site, is mijn intresse erg aangewakkerd voor de stermotor. Ik overweeg zelfs een te kopen,maar kan de email functie op hun site niet gebruiken :( . Kan er mij iemand hun email adres bezorgen? Alvast bedankt

Als ik ook een tip mag geven?

Bij stermotoren is zeker op zeer regelmatige wijze de klepspelingen te controleren, zodat de compressie´s van je cilinders langer beter blijven.
Dus ook de condietie van je motor.
Normaal zou je dit zelfs voor elke 4takt moeten doen, maar veelal wordt daar weinig aandacht aan gegeven.

Wat ik me afvroeg heeft Seidel een Website?
Met vriendelijke groeten MT

Laatst bewerkt:
misschien wat laat,maar ik heb ervaring met deze Seidel 770. Loopt fantastisch. zit op een T6 Texan van 15kg met 2,56m spanwijdte. Mooi schaal te vliegen met een 22x10 prop. Wel heb ik begrepen, dat Seidel intussen failliet is.

Groet
Roel

Vorig jaar heeft Dick met zijn motoren een uitgebreide demo gegeven op de schaalmeeting.
het vermogen en de soepelheid van de Brown Bear is veel beter dan de Seidel.
Als je niet wakker ligt van de vorm van de klepdeksels is motor de meerprijs dubbel en dwars waard!
Ik weet dat zoiets niet aan te nemen is van een onbekende op een forum, maar als motorliefhebber zijn voor mij de verschillen duidelijk.

seidel is nog steeds te koop in Indië ( ums ), heb ook gehoord dat seidel voor de zoveelste keer zal heropstarten ( op naam van zijn zoon ). Ik zou toch iets kopen waarvan ik kan rekenen op een dienst naverkoop.

Een bevriend modelpiloot uit een andere club heeft er één zelfgemaakt :thumbsup: en draait nog prima ook :yes:

Filmpje !!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou voor een seidel gaan, UMS india levert een supergoede service naar zijn klanten toe.. Zo had ik een Seidel st7-70 via Seidel zelf gekocht, maar had een ander model van uitlaatpijpjes nodig, bij Seidel ging het mij een goede 100 euro kostten, UMS stuurde ze na 1 mailtje gratis op, geen verzendkosten of niks... Super service noem ik dat...

Mijn Seidel heb ik sinds 1993 zo ongeveer. Ik heb de motor eens ter reparatie moeten opsturen en daarna zeker een jaar niets vernomen van de firma Seidel. Totdat ik via via de eerste berichten kreeg dat ie onder curatele stond. Niet lang getwijfeld en meteen in de auto gestapt richting Karslruhe om de motor op te halen. Dus qua service van Seidel zelf zou ik nooit meer voor Seidel kiezen. Zelf heb ik het vermogen ook altijd een beetje tam gevonden, maar ja, ik stookte ook geen nitro. De laatste keer dat ik ermee gevlogen heb is echter ook alweer een jaar of 9 geleden. Moet maar weer eens alles aan de lader hangen....

Liefer foute speling dan mensen belazeren
Dat i eerder onder de naam van zen vrouw bezich was heb ik trouwens uit zeer betrouwbare bron

Dat is een heel normale voorgang in Duitsland en heeft met belazeren niks te doen.
Dat gebeurt regel matig bij kleine firma,s die geen eigen kapitaal op kunnen bouwen .

En zijn vrouw heeft dan ervoor ondertekend en heeft het ook voor het zeggen.

Mvg Johan

[mod] Jweel een spelling controle op je computer kan een hoop helpen.
In Firefox zit hij standaard vraag anders iemand om dat te regelen.
En laten we het wel bij de motoren houden ,een hele pagina over personen is not done .
zit zeker tegen een winkelbespreking aan en verder kan er een hoop via pb.[/mod]

Back