Methanol; waar te koop?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door J o h a n, 25 feb 2007.

  1. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Waar zou je aan pure 97+% methanol kunnen komen?

    Behoudens de gangbare kanalen, modelbouwwinkels etc.

    Wie heeft voor mij een tip waar ik gewoon een jerrycan vol kan kopen?

    Johan
     
  2. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    Probeer het eens bij een paling-kwekerij (als er eentje in de buurt zit). Ze gebruiken dat voor hun bakken te reinigen geloof ik.
     
  3. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Hallo Johan,

    Pas op voor methanol die niet voor modelbouw bedoeld is, deze kan een percentage verontreiniging bevatten, die voor waar ze voor bedoeld is, niet belangrijk is. Er kan o.a. een deel water in zitten, niet bevordelijk voor je motor. Op het etiket staat meestal vermeld hoeveel procent zuiver deze is. Advies is toch deze bij bv. Hobbyin te kopen, deze verkoop het uit het vat, welke hoeveelheid je toch wilt. Achteraf heb je een paar euro's verdient, maar als je motor op een verkeerd moment het begeeft en je toestel crasht is de schade groter dan de verdienste.

    Hans
     
  4. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt

    Klopt, daarom zoek ik 97% zuivere methanol, da's de "hobby" kwaliteit.

    Dit wordt ondermeer gemaakt op een productie lokatie van Akzo delfzijl Methanor...

    Maar er moeten toch meer afnemers en wederverkopers zijn dan de hobby zaken, gezien
    de torenhoge silo's daar.....

    Vandaar ik wil weten wie er nog meer methanol gebruiken.

    Zoals die paling kwekers, dat wist ik niet.
    Vragen is vrij en je kan altijd op de productspecifatie label kijken op het vat.

    Zomaar wat methanol aannemen, nee, dat is onverstandig.....er zijn ook onzuivere methanols in
    de handel 70 tot 80% met de rest als water...

    Totaal ongeschikt voor de modelbouw.

    Johan
     
  5. hezik

    hezik Guest

    De modelbouwwinkels moeten het ook ergens vandaan halen, evenals de palingkwekers.

    Ik zou eerder gaan vragen waar de palingkwekers het vandaan halen. De modelbouwwinkels hebben er zelf voordeel aan om dat geheim te houden, maar palingkwekers niet.

    Probleem zal waarschijnlijk zijn dat je het van 'de industrie' alleen in onwijze hoeveelheden kunt afnemen.

    Wat betreft zuivere of onzuivere methanol; methanol is hygroscopisch, dus ook je modelbouwmethanol bevat water. Dat wil niet zeggen dat de opmerking dat niet alle methanol voldoet niet waar is, maar wel dat de suggestie dat modelbouw-methanol geen water zou bevatten, niet klopt.
     
  6. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt

    Dat heb ik nooit beweerd dan wel de suggestie gewekt...

    Als je 97% zuivere methanol hebt, kan er nooit meer dan 3% water inzitten....

    Johan
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Ik zeg ook niet dat jij dat zegt J o h a n, maar deze uitspraak:
    suggereert wel degelijk dat er in modelbouw-methanol geen water zit, vandaar..
     
  8. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Nou, dat vindt ik helemaal niet...om het duidelijk te maken:

    In Methanol van 97% kan best water zitten, er is ook nog
    een AA klasse methanol die is 99,98% procent zuiver.

    En ja Hezik, daar "kan" ook 0,02 % procent water inzitten,
    danwel andere stoffen.

    Maar waar het om gaat, schoonmaak methyl alcohol is NIET geschikt.

    Johan
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Het valt best mee met 97%, een beetje vocht geeft ook wat meer vermogen ;) , een afterrun behandeling wordt alleen iets belangrijker...

    Maar de meeste modelbouwwinkels kunnen 99.7% methanol leveren, oa. Jonker (Tornado) levert losse methanol.

    Gewoon even rond bellen en gij zult weten.
     
  10. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt

    Geweldig post maar een paar telefoonnummers niet zijnde modelbouwwinkels
    die methanol verkopen...

    Dan zal ik wel rondbellen.


    Johan
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
  12. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    wij halen die van de club hier:
    http://www.verpoorten-verf.be
    wel per vat 200kg, aan +/- 90 euro per vat

    en methanol van 97% is niet geschikt als brandstof voor de modelbouw. Ik zou toch uitkijken naar 99.7 % of zuiverder.
    Ik zeg niet dat je motor niet loopt op 97% , maar de kans op roest in je lagers is veel groter.
     
  13. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    @Roelof, lees mijn post nog eens over, desnoods hardop.

    Ik heb toch duidelijk aangegeven dat ik niet op zoek ben naar modelbouwzaken?

    Vanaf mijn eerste post mag het toch al wel duidelijk zijn dat ik daar niet naar zoek.



    Kijk DAT bedoel ik....

    Ik ga morgen gelijk wat verfzaken bellen, en natuurlijk hoe schoner de methanol
    hoe beter.



    Johan
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ook de apotheek kan je helpen.
     
  15. hezik

    hezik Guest

    De dichtheid van methanol is grofweg 0,79 g/cm[sup:d4e0c78ce2]3[/sup:d4e0c78ce2].

    200kg is dus:

    200000/0,79 = 253165 cm[sup:d4e0c78ce2]3[/sup:d4e0c78ce2] = 253,16 liter

    Dat is dus 90 / 253,16 = 0,35 cent per liter, oftewel zo'n € 1,78 per 5 liter.

    Dan begrijp je ook gelijk waarom 2brothers jou niet zomaar zal vertellen waar ze de methanol vandaan halen (of om het even welke modelbouwwinkelier); het is namelijk een 'gouden product'. Elke brandstofvlieger/rijder/vaarder heeft het nodig en de marge is ongeveer 300%.

    @gerard: ik betwijfel of de apotheek goedkoop zal zijn. Apothekers zijn dozen en geldschuivers; de dozen richting klant en het geld richting 3e huis en 2e boot..

    @J o h a n

    Hetzelfde plan wat jij nu hebt, heb ik ook wel eens gehad, maar verkijk je niet op een aantal zaken.. ik betwijfel bijvoorbeeld of het wettelijk is toegestaan om als particulier zonder verdere voorzieningen even 200kg methanol in je schuurtje op te slaan, om maar iets te noemen..
     
  16. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    En als het gewoon een 200 liters vat is, wordt het 45 euro cent de liter.

    plus kosten van de olie, (Tendo's wonderolie)




    Geen idee. zal wel niet..... :D

    Maar binnen het bedrijf zal ik wel een plekje vinden voor zo'n drum, tussen de olie en andere gevaarlijke stoffen.
    Met 50 liter ben ik ook blij.



    Johan
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Precies.. de brandstofkosten kunnen op die manier ontzettend omlaag..

    Ik zou alleen geen wonderolie nemen maar toch zoeken naar een synthetische olie die niet te duur en in grote hoeveelheden te krijgen is.

    Niet dat wonderolie niet werkt, maar omdat het zo'n nare bruinige uitslag geeft na verloop van tijd.

    Maar ja, dan heb je pak-m-beet 250 liter brandstof in je schuurtje staan.. afgezien van of je het ooit op tijd opkrijgt (methanol blijft hygroscopisch, dus na een jaar in je schuur zal het wel geen 99,7% puur meer zijn) is dat toch wel een puntje om in je overweging mee te nemen.

    Tenzij je het gezamelijk in gaat kopen en gelijk gaat verdelen natuurlijk. Met een man of 4~5 zit je dan op een mooi aantal om de hoeveelheden ook te behapstukken te houden. Ik heb bij ons ook al eens rondgevraagd of er geen mensen zijn met interesse hiervoor, maar tot nu toe nog geen suckers gevonden :p
     
  18. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Je kunt er ook mengen met klotz of carbolin (modelbouwzaken)

    OF......Castrol MSSR. een syntheet die ook mengt met methanol en die koop je bij BP.

    Mag jij raden wie er goedkoper is......... :D

    Net wat je wilt...Nitromethaan vindt ik persoonlijk overbodig, maar goed, Dat mag iedereen
    voor zichzelf bepalen.

    Johan
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Nou, als iemand nog een goed, goedkoop adres weet voor nitro.. en dan dus NIET modelbouwzaken ;)
     
  20. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Heb van Peter Klarenbeek ( http://www.largescaleaerobatics.nl ) begrepen dat in het verleden toen hij F3AX met methanol motoren vloog hij het ook per vat bestelde. Ik meen mij te herinneren dat dat bij de Shell was. Waag er eens een mailtje aan.
     

Deel Deze Pagina