Methanol; waar te koop?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door J o h a n, 25 feb 2007.

  1. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Alcoholen zijn brandstoffen voor vonkontstekingsmotoren (hoog octaangetal, laag cetaangetal). Bijmenging van maximaal 15% alcohol vereist geen aanpassingen aan het voertuig behalve dat materialen (vooral kunststoffen) alcohol-bestendig moeten zijn.


    Bij hogere mengverhoudingen moet ook het brandstofsysteem worden aangepast aan een grotere volumestroom brandstof.

    Nadelen van alcoholen zijn dat de koude start eigenschappen zeer slecht zijn en dat alcoholen metaen, kunststoffen (elastomeren) en smeermiddelen aantasten. Dus ook dat kan de winst helemaal teniet doen.


    Ook een nadeel van alcoholen is de lagere energie-inhoud (voor methanol 48% van benzine, voor ethanol 65%). Bij gelijkblijvende tankinhoud betekent dit een sterk verminderde actieradius!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    (Had Dirk ook al uitgelegd)

    Bij gebruik van zuivere alcoholen (85 tot 95%) in FFVs zijn de koolwaterstof-, koolmonoxide- en stikstofoxide emissies van alcoholauto’s over het algemeen lager dan van vergelijkbare benzineau-to’s. Vergeleken met dieselbussen en vrachtwagens zijn de koolwaterstof emissies echter hoger en stikstofoxyde en koolmonoxide emissies over het algemeen lager. Vergeleken met dieselmotoren is vooral de emissie van deeltjes bij een alcohol motor veel lager.

    Een probleem van methanol vormen de hoge formaldehyde emissies.


    Johan
     
  2. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt

    Is gewoon een redelijk standaard mengsel, van aceton zou ik afblijven, het tast kunstof en verf nogal aan.
    Probeer wel een olie aandeel van ongeveer 18% aan te houden.

    En dat doe je met deze mix.


    Wonderolie? vraag in drogisterij naar "tendo's" wonderolie.

    Degummed is gewoon de eerste persing en inderdaad, die wil je..........

    Johan
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Wat ik er van begrepen had, is degummed niet de eerste persing, zijn dat twee begrippen die los van elkaar staan. De 1e persing wil gewoon zeggen de olie die er bij de 1e keer persen uitgekomen is. Daarna gaat men degummen, wat een apart proces is.

    Althans, zo vind ik het op meerdere amerikaanse fora uitgelegd.. ?
     
  4. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Tja, ik ken het verhaal, en toch is de eerste persing de schonere versie.

    Zoek maar eens op first pressed degummed castoroil

    Volgens mij wordt alleen de eerste persing gedegummed.

    De olie uit de tweede persing, met stoom, is tweede soort.


    Johan
     
  5. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    een oud draadje even omhoog halen:D

    Mijn scheikunde TOA(technische onderwijs assistent) was bij een bedrijf/labaratorium geweest wat failliet was verklaard. Zij heeft toen +-20 liter methanol meegenomen (voor mij eigenlijk, zelf gebruikt ze het nauwelijks). Het zit in een blauw vat

    zou ik deze methanol kunnen gebruiken?? Hoe kan ik erachter komen hoe zuiver die methanol is?
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Stop het in je tank en kijk of het vliegt :p
     
  7. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    we gaan dmv een speciaal computerprogramma (coach) metingen verrichten op de methanol, dan kunnen we vaststellen hoe zuiver het goedje is:D

    Ik hoop dat het te gebruiken is, want 20 liter methanol krijgen is niet mis:D
     
  8. aslahaye

    aslahaye Guest

    mogelijk haal ik nu een oude koe uit de sloot maar kan iemand mij vertellen wat ik goedkoop "pure" methanol kan kopen?

    Ik heb al gezocht op internet maar vind alleen groothandelaren welke niet aan particulieren leveren.

    Voor de goede orde: ik heb geen interesse in modelbouw brandstof, de methanol is voor mijn Water / Methanol injectie voor mijn eigen auto ;)
     
  9. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Bij de modelbouwwinkel kan je ook gewoon methanol kopen, waar nog geen olie of nitromethaan in zit, dat zou je kunnen gebruiken.
     
  10. razor

    razor Guest

    bij mij kan je pure methanol kopen, ik meng voor onze vereniging, en heb altijd wel een liter of 150 staan. zeg maar hoeveel je nodig bent...
     
  11. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    methanol

    Is bio methanol ook alleen verkrijgbaar in drums v 200l ?
    is dat spul ook goed voor modelbouw (99.99% zuiver)

     
  12. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    ben je nog goedkoper uit dan met benziene :D
    en je krijgt meer vermogen waardoor je minder gas hoeft te geven om de zelfde snelhijd te halen
    je komt niet op 1/5 uit maar voor een auto die normal 1/10 rijd kom je uit op 1/6 a 1/7 aangelang hoe je rijd
    ga je echter trappen ja dan is je tank zo leeg
     
  13. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor.... dat je minder gas hoeft te geven, dat heeft er niks mee te maken.

    Het lichtelijk verwarrende is, dat in de techniek brandstofverbruiken nooit in volumes uitgedrukt worden maar in gewichten. Dit, omdat een kilo altijd een kilo is, ongeacht de temperatuur, maar een liter lichter of zwaarder word naargelang de temperatuur. Het is de massa die de energie-inhoud vastlegt.
    Benzine zit ruwweg rond de 42 MJ/kg, Methanol rond de 21 MJ/kg
    Ongeacht hoeveel gas je moet geven, of wat het topvermogen van je automotor is op de respectievelijke brandstoffen, maar uitgaande van een constante en gelijke snelheid, heb je van Methanol twee keer zoveel kilo's nodig als van Benzine.
    Methanol is een tikkeltje zwaarder, maar niet heel veel, en ruwweg zit je op de helft van het verbruik.
    Een goed afgestelde Methanol trainer vliegt met vonkjes (en zuiniger krijg je een methanolmotor niet) ongeveer 25 minuten op een halve liter, een benzinetrainer haalt 45 minuten op diezelfde halve liter, waarbij de benzinetrainer een tikkeltje zwaarder is, maar ook een grotere rotor.
    De halve liter "gloeiplug brandstof" bevat iets meer dan 400 ml pure methanol, de halve liter mengsmering bevat 487 ml benzine....

    Ofwel, 5 kilo methanolheli vliegt 25 minuten op 400 ml methanol (80 ml per kilo per 25 minuten) en 7 kilo Benzine heli vliegt 45 minuten op 490 ml, dat is 70 ml per kilo per 45 minuten of 78 ml per kilo per 50 minuten, ofwel nagenoeg factor 2....

    Daar zitten echt maar een paar procenten verschil tussen....

    Groet, Bert
     
  15. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    Hoelang kun je Methanol bewaren ?
    Ik heb nog een jerrycan van Hobby-In staan,maar is al wat jaartjes oud is die/dat nog bruikbaar ?
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eerst kijken of je geen troep op de bodem ziet, en zo niet: goed schudden, goed filteren en gewoon gebruiken....

    Groet, Bert
     
  17. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    oh ja mocht iemand nog Methanol zoeken ?
    na lang zoeken het goedkoopste adres gevonden, gewoon in het naaste dorp; Bussum bij de 2 Brothers ;-0
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goedkoopste? Zal niet veel schelen met de andere. Wel de brandstofkosten van de auto meenemen. Verkrijgbaarheid is belangrijker.

    Overigens was ik gisteravond eens even op zoek naar een scherp geprijst .40 motortje. Moet een 10" propje rondzeulen, en niet groter (anders grasmaaier) en licht dus mogelijk een glijgelagerde. Iets kompaktere bouw dan kogel. En... nieuw, maar het mag niks kosten. Moet op een Hegi T45, een alleraardigst ouwetje van de Markt. Dussssss.... even wat EU zoekrondes.
    Natuurlijk eerst even Hobby-In en Just Engines, Oostenrijk en Frankrijk etc
    Dan even wat oude internet adresjes in de DE, blijkt de helft van de zaken niet meer te bestaan. Gewoon stuk. Foetsie, weg.

    Het is lastig aan het worden? Voor een domme Kyosho GX-40 durven ze 160 euro te vragen. Dat is meer dan een OS AX II (116,- Euro in Duitsland). Firma 'Q te P' hiermee 'domme' reklame. Voor dat geld koop je al bijna een benzinemotor, 10cc van Horizon. Of een hele Calmato-kit.
    Wel wordt er in de EU flink ingezet op grotere kisten op benzine. Kleiner spul wat normaal op .46 of .60 draait wordt al bijna e-vliegen verondersteld?
    De wereld-motor-afgeleide GX-40 wordt algemeen in de EU zelfs duurder neergezet dan de GX-46. De motoren zijn uitgeknepen klonen in behoorlijke oplages. Met de Thunder-Tiger Pro's en GP weten ze ook raad. Gaan ook voor 'premium' prijzen. Heel boeiend. De wereld op zijn kop.
    De gammele goed presterende, doch niet zo robuuste GX-40 was voor een paar jaar terug gewoon te koop voor een luttele 60 Euro... Aan de straatstenen niet kwijt te raken.
    Een goede pret-motor.

    Methanolmotoren zijn nu echt aan het uitsterven? De gang naar elektro is definitief... zo lijkt... Ik hoor/lees ik over steeds meer velden in Duitsland met een verbod op brandstofmodellen. Zucht.
    Het bio afbreekbare methanol is milieu vriendelijker brandstof dan het ultra kankerverwekkende benzeen in de benzine en algemeen niet afbreekbare smeermiddelen. (gaat het niet om grote massa's vliegbewegingen, maar toch)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2015
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    OS 46 LA?
    dacht dat ik hem 2 jaar terug voor ong. 80 eur oid te pakken had.
    nieuw.. glijlager.. incl uitlaat
    trekt bij mij op 5% en standaard pijp een 10x6 rond op +/- 10.000
    zie hem nu alleen nergens meer voorkomen.. zoektochtje

    In amerika zie ik ze voor 65 dollar..

    HK heeft ook wat ASP motortjes onder de 60 eur
    alleen wat doen de verzendkosten..
     
  20. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Het is nu de tijd om goede tweedehands motoren in te slaan.
    In bezit van Webra's (6?) OPS 2, MVVS 3, Os Max 3, Enya 3 in allerlei vermogens.

    Eén van mijn Taurus modellen vliegt nog met een Webra 6,5 Blackhead maar als reserve een OS Max, de ander een MVVS 10 ccm, als reserve een OS Max, de Orion een ENYA 60 4C van ruim 30 jaar oud waarvoor ik niet lang terug een nieuwe reserve motor kocht in Duitsland voor 100 Euro.

    Taurus Flyer
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2015

Deel Deze Pagina