Methanol

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Henk Hulzebos, 4 dec 2022.

  1. Henk Hulzebos

    Henk Hulzebos

    Lid geworden:
    3 nov 2022
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Assen
    Nu was ik wat methanol nodig om epoxy wat meer strijkbaar te maken.
    Helaas na wat zoeken op internet bleek een beetje methanol al gauw een €16 te kosten.
    Afgelopen zaterdag bij www.fliegerfarm.de een 5 liter mee genomen.
    Een dertig jaar terug als eens een 1 liter methanol gekocht om de vleugels van mijn Eismann zwever aan te strijken met verdunde epoxy.
    Min of meer heb ik dus en overschot van 4 liter methanol!
    Ik wil graag mijn methanol delen met mensen die knutselen met epoxy.
    Iets van omgeving Assen.

    Motorvliegers hoeven niet te reageren, die mentaliteit van toen ze vlogen achter de TT baan, ben ik helemaal klaar mee,, het gezeur over die die lijn waar ze tegen aan konden vliegen
     
    Herman Kockx vindt dit leuk.
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Jammer dat je de motorvliegers (ik ben ook deels motorvlieger) van nu in een hokje stopt, gebaseerd op ervaringen van lang geleden.
    Trouwens, als je die denklijn volhoudt, kun je ook vraagtekens zetten bij de firma waar je je methanol hebt gekocht. De mentaliteit van de Duitsers was lang geleden ook niet zo fris.
    De moraal van mijn verhaal: Scheer niet alle mensen over een kam.
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Waar gaat dit over!

    Maar doe geen moeite, het sop lijkt me de kool niet waard.


    jan.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet wáár je gezocht hebt, maar dat is bepaald niet een realistische vraagprijs.
    Losse liters vind ik voor ongeveer €7,60, in bulk (60 liter of meer) is het ruwweg €2,40/L
     
    MicropropSport en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.788
    Locatie:
    Ittervoort
    In Nederland wel moeilijk verkrijgbaar, maar over de grens gewoon te krijgen bij de apotheek. Ik kocht dat daar ook voor ongeveer 7 a 8 euro een liter.
    Let wel methanol is een gevaarlijk goedje. Je kan er blind door worden of nog erger. Goed ventileren en een masker is een aanrader.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2022
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    die prijzen zijn voor medical grade metanol absolute.

    dat heb je uberhaupt niet nodig om epoxy uit te strijken.

    voor een 10je de liter koop je daar prima ethanol/methanol voor
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik koop bij de action BioEthanol kost heel weinig. Het is Ethanol met een beetje methanol en een héél klein beetje braakmiddel.
    Het is (ondanks braakmiddel) perfect om epoxy mee te verdunnen. € 2.89 per liter.
    Ook goed om gereedschap etc van onverharde epoxy mee te reinigen.
     
    Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En… spiritus wil ook gewoon. Alleen maak ik er geen hobby van, daar de epoxy in sterkte inboet.
    Verkocht Fliegerfarm ook niet-aangelengde moonshine? Voor de hoofdprijs? Wist ik niet. Had het laten staan.
    Goed geïnformeerd, zijn er altijd goede prijsalternatieven te vinden.

    Spiritus. Prima voor een verdunning, motorcompartiment ‘on the fly’ te impregneren.

    Moet er dun gestreken worden pak ik een waterdunne lamineuze epoxy.
    Maar in case, een 5 minuten epoxy.

    Niet alle Audirijders zijn plofkrakers, maar voldoende op de weg om voor rotte vis uit te maken. Haha.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2022
    Gerrit-Jan en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Nadeel van spiritus is de vieze blauwe kleurstof. Ook heeft de bioethanol minder water in zich.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep! Helemaal waar. Nood breekt… Calmato
    En na enige tijd vergeeld die epoxy ook nog eens een keer.
    Maar! Heeft 17 jaar keurig volgehouden tot afwrakken.

    Alcohol trekt altijd water aan natuurlijk.
    Daarom ieder twee jaar nieuwe remolie in uwen bolides!
    Laat je de fles een week open staan, heeft het al behoorlijk water aangetrokken.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2022
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ????
    Daar heb ik om eerlijk te zijn nog nooit van gehoord. Wel van medical grade of foodgrade Ethanol, maar ik ken geen enkele medische toepassing voor Methanol :D tenzij je blind wilt worden of dood wilt gaan, maar dat kan ook op eenvoudigere manieren...
     
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    klopt, Epoxy vergeeld... en als je denkt dat je een geweldige goeie epoxy kan kopen die niet vergeeld dan word je bij de poot genomen.... als het niet vergeeld dan is het geen epoxy... (dit is een vertaalde citaat van een grote bekende epoxy fabrikant)
    verdunnen van epoxy...... ja je kan er alcohol in mikken maar kijk er mee uit want zoals je zelf al aangaf is de kans vrij aannemelijk dat de eigenschappen achteruit gaan... ik zou zelf eerder een injecteer epoxy nemen of een reactieve verdunner toevoegen... dit zijn echter stoffen die voor de particulier lastig te krijgen zijn.
    er zijn talloze types epoxy met elk hun eigenschappen, de epoxy die je bij de modelbouwwinkels kan kopen zijn niet de goedkoopste maar wel van een goed merk en n.a.v. de datasheet voor de hobyist de beste keuze, (niet te kritisch en postcure is niet perse noodzakelijk)
    zuivere alcohol is de laatste paar jaar wel duurder geworden maar in grootverpakking nog net rond de 2 euro/ltr
    bio ethanol kan wel vocht bevatten.... even aansteken en kijken welke kleur vlam je krijgt.... doorzichtig blauw = zuiver ... gele vlam dan zit er water in, gaat het walmen dan zit er meer meuk in (parafine bv)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb in vrijwel alle modellen die ik uit mal gebouwd heb wel verdunde epoxy gebouwd en de sterkte was altijd goed.
    Voor industrieel gebruik zal het misschien meetbaar zijn maar dit is geen industrieel gebruik.
    Ook de grote "dure" fabrikanten verdunnen hun epoxy gewoon met ethanol.
    Je moet wel eerst even testen tot hoever je kan gaan en eerst de epoxy met harder mengen en daarna pas gaan verdunnen, ander kloppen de verhoudingen niet meer.
    Ik heb rompen die niet geel zijn... maar die hebben dan ook nog nooit in de zon gelegen want UV is funest voor epoxy.
    Ik vermoed dat TL-buis licht dat ook is.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    dat kan zeker en dat komt omdat jij het goed hebt toegepast.... je hebt de hars dunvloeibaarder gemaakt en de alcohol kans gegeven om uit te dampen na aanbrengen ...

    het word anders als de alcohol niet de kans krijgt om uit te dampen... je hebt een stof (alcohol) in de hars gemengd die geen reactie aangaat met de hars.... die zit vervolgens opgesloten in de uitgeharde hars
    voor degene die wel eens 2k lak spuiten moet je dit vergelijken als een restand 2k lak in de mengbeker laten uitharden, je zal zien dat na verloop van dagen/weken de verdunner nog blijft uittreden en je ziet de plak uitgeharde 2k lak vervormen en gaan barsten, en uiteindelijk hou je afgebrokkelde stukken over
    met een reactieve verdunner heb je dat niet, deze stof (Butanediol diglycidyl ether) hoeft niet uit te dampen maar gaat een reactie aan met Epychloorhydrine, afhankelijk van het epoxygetal dien je echter wel de mengverhouding iets aan te passen !!
    klinkt misschien als een hoop gezeik met moeilijke woorden maar het geeft wel aan dat het niet zo zwart/wit is om te zeggen of iets wel of niet kan... in het voorbeeld van GJ zijn toepassing kan het en heeft hij het goed toegepast.

    en vergelen door UV straling gaat ook niet zomaar, als iets buiten blijft liggen dan gaat het wel snel, maar een modelvliegtuig romp of vleugel gaat wel wat jaren overheen voordat je het ziet vergelen... er zijn trouwens wel uv blockers maar het nadeel daarvan is dat bij een hogere temperatuur de UV Blocker gaat verkleuren :D .. en carbon kan best heet worden als het in de zon ligt te grillen .... beste is gewoon een 2k blanke lak spuiten
     
    Vale Ouwe en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Om vleugels met epoxy te behandelen, al dan niet met een glasmatje kan je goed wat ethanol gebruiken, dat verdampt snel genoeg vóór de hars uithard.
    Voor dikke lagen zal het zoals Mugen al schrijft niet gaan.
    Ik gebruik ook met wel 90% aangelengde hars om glas of carbon weefsel heel licht te drenken waardoor zo'n stuk weefsel goed te hanteren is. Dit kan ik dan gebruiken bij voorbeeld bij reparaties.
    Daarvoor impregneer ik het weefsel met de zeer sterk verdunde hars op plastic folie, waarna ik het met keuken papier weer zo droog mogelijk maak. Er zit dan maar een beetje hars in de weefsels, en die kunnen bij verdere verwerking toch weer goed gedrenkt worden
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    90% verdunnen… en daar lamineer je mee ?
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2022
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Nee, zoals ik schreef alleen het voorbewerken van weefsel om makkelijker te gebruiken bij een reparatie.
    Om een vleugel te lamineren zou ik nooit meer dan 50% verdunnen.
    Maar als ik een vleugel of romp wil glassen gebruik ik liever watergedragen PU parketlak
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina