Methanolcellen, ook iets voor ons modelbouwers?

• Topicstarter Topicstarter spookhol
  • Startdatum Startdatum
S

spookhol

Guest
Methanolcellen voor mobieltjes in 2007 gereed

Hoe meer functies mobiele telefoons krijgen, hoe meer stroom ze verbruiken. Nieuwe toepassingen zoals het bekijken van televisiebeelden op de telefoon, vreten stroom. De telefoonmakers werken daarom al jaren aan batterijen die langduriger stroom leveren dan de Lo-ion batterijen van nu. In 2007 moet het zover zijn, dan brengen NTT DoCoMo en KDDI de eerste methanol brandstofcel op de markt.

Deze Direct Methanol Fuel Cells (DMFC) produceren elektriciteit door methanol te mengen met lucht en water. Al jaren worden de methanolcellen als opvolgers van de Li-ion batterijen genoemd, maar tot nu toe waren de cellen te groot om in kleine mobiele apparaten te verwerken.

DoCoMo en KDDI hebben op de Wireless Japan Expo 2005 prototypes van de DMFC laten zien die 15 bij 5,6 bij 2,6 centimeter groot zijn en met 15 milliliter methanol 5 uur stroom kunnen leveren. De accu's kunnen drie keer worden opgeladen. Voorheen waren de DMFC-cellen alleen geschikt voor eenmalig gebruik.

Bijkomend probleem bij het introduceren van deze methanolcellen, is dat het verboden is methanol mee te nemen in het vliegtuig. In januari 2007 zal deze wetgeving veranderen en mogen dergelijke toestellen wel mee aan boord.

Die kunnen (nog) geen grote stromen leveren. Tenminste niet als ze het formaat moeten hebben om mee te nemen in een model. Maar daar zullen de geleerden vast wel wat op vinden in de toekomst. Krijg je alsnog een verbrandingmotor ;)

Bijkomend probleem bij het introduceren van deze methanolcellen, is dat het verboden is methanol mee te nemen in het vliegtuig.

Ik denk dat modelvliegtuigen wel uitgezonderd zijn hoor :wink:

12 uur helivliegen met waterstof(H2) brandstofcel, heli voorzien van direct-drive elektromotor, bericht #15, #21, #22, #33 en #35 van Christian Lucas (de 'L' in LRK):
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=122920&highlight=methanol+

29220111.jpg

De accu's kunnen drie keer worden opgeladen.

Zo een brandstofcel zal al niet goedkoop zijn, en dan kan je ze maar 3 keer gebruiken, hoe duur wil je een hobby hebben :wink: :P .
Als je ze maar 3 keer kan herladen, dan doe je ook niet echt lang een een mobieltje, of gaan ze daar nog verbetering in brengen(lijkt mij wel).

Brandstof cellen bestaan al heel erg lang. Het probleem was en is alleen de opslag van het benodigde waterstof. Ik zeg hier waterstof omdat ALLE brandstofcellen alleen werken met waterstof en zuurstof. Men heeft voor de opslag van waterstof heel erg veel dingen bedacht en één van de bijproducten zijn de NiMH accu's, maar dat is een ander verhaal.
Wat me ook ontdekt heeft is dat er verschillende stoffen zijn die (vrij) veel waterstof bevatten en waar die waterstof ook redelijk makkelijk uit is te halen. Methanol is zo'n stof, het bevat 4 atomen waterstof en met behulp van bepaalde truckjes is die waterstof vrij makkelijk uit de methanol te halen.
Er zijn dus brandstofcellen die met methanol werken. Tenminste, die de waterstof uit de methanol gebruiken. Wat overblijft is kooldioxide en een restantje koolmonoxide. Samen met zuurstof uit de lucht wordt de waterstof in de brandstofcel omgezet in water en elektriciteid. Dat water moet je ergens kwijt en de elektriciteid kan je gebruiken voor diverse toepassingen. Een brandstofcel heeft wel een behoorlijk nadeel en dat is de lage spanning. Één cel geeft ongeveer 0,8V af. De stroom is afhankelijk van de grootte van de cel. Hoe groter de cel hoe hoger de stroom en je kan natuurlijk ook meerdere cellen parallel zetten.
De techniek van de brandstofcellen wordt steeds verbeterd en nu zijn ze dus al bezig met cellen voor telefoontjes. Het nadeel is dat je het water dat ontstaat nog ergens kwijt moet en dat die hele kleine cellen maar weinig stroom kunnen leveren. In brandstofcellen worden membranen gebruikt die een beperkte levensduur hebben. Voor de brandstofcellen zelf heeft men de membraantechniek al heel goed onder de knie. Ze gaan heel lang mee en werken prima. Het probleem bij de "methanolcellen" is dat hier extra membranen nodig zijn die ALLEEN de waterstof uit de methanol door laten. Die membranen hebben nog een beperkte levensduur. Vooral bij die hele kleine cellen zoals voor die telefoontjes gaan die membranen niet lang mee en kan je hem maar twee of drie keer "opladen". Let op, dat opladen gaat niet zoals een accu, met een lader er stroom door heen sturen. Je moet de houder waar de methanol in zit vervangen door een nieuwe. De oude gooi je dan weg want er zit dan niets anders meer in dan het water dat in de brandstofcel is ontstaan bij het maken van de elektriciteid.
Een poos geleden heb ik een mooi voorbeeld van een methanol brandstofcel gezien. Bij een bedrijf dat caravans en alles wat daar bij hoort verkoopt stond een soort koffer. De afmetingen waren rond de 50x25x20cm en het gewicht zo rond de 10kg. In een reservoir ging 2,5 liter methanol. Intern zat een flink pakket brandstofcellen die in totaal een spanning afgaven van maximaal 14V. Bij maximum belasting zakte dat in tot ongeveer 11V. Ik weet niet hoeveel stroom die "generator" kon leveren. Er stond namelijk een beetje vreemd verhaal bij dat hij 50A per dag kon leveren. Ik denk dat men hier 50Ah bedoelde maar dat kon niemand mij precies vertellen. Wat er wel bij stond was dat die 2,5 liter methanol gnoeg was voor ongeveer 140Ah stroom en dat is redelijk veel. Toch blijft dus de vraag, wat is de maximale stroom en hoelang gaan de membranen mee?
Ik vond het een pracht apparaat maar toen ik de prijs hoorde was hij ineens minder mooi. Toen (begin 2004) kostte hij al ruim €4000!
Brandstofcellen zullen in de toekomst belangrijker gaan worden maar toch zullen ze, voorlopig althans, de accu's niet kunnen vervangen. Om een beetje behoorlijk stroom te kunnen leveren moeten ze behoorlijk groot zijn en de membranen gaan nog te kort mee voor vele toepassingen.

toshiba is erg aktief de laatste tijd op deze gebieden..

zijn ook bezig aan een nieuwe accu welke veel grotere stromen kan leveren en binnen 10 minuten volledig is opgeladen!!! in 1 minuut al 80%.

echter kan het zo snel even niet terug vinden maar als deze cellen door zullen komen dan denk ik dat brandstofcellen niet meer interessant zullen wezen. aangezien 1 minuut opladen al volstaat aan 80% voor de accu op te laden. en het is al compacter dan de brandstofcel.

Back