S
spookhol
Guest
Methanolcellen voor mobieltjes in 2007 gereed
Hoe meer functies mobiele telefoons krijgen, hoe meer stroom ze verbruiken. Nieuwe toepassingen zoals het bekijken van televisiebeelden op de telefoon, vreten stroom. De telefoonmakers werken daarom al jaren aan batterijen die langduriger stroom leveren dan de Lo-ion batterijen van nu. In 2007 moet het zover zijn, dan brengen NTT DoCoMo en KDDI de eerste methanol brandstofcel op de markt.
Deze Direct Methanol Fuel Cells (DMFC) produceren elektriciteit door methanol te mengen met lucht en water. Al jaren worden de methanolcellen als opvolgers van de Li-ion batterijen genoemd, maar tot nu toe waren de cellen te groot om in kleine mobiele apparaten te verwerken.
DoCoMo en KDDI hebben op de Wireless Japan Expo 2005 prototypes van de DMFC laten zien die 15 bij 5,6 bij 2,6 centimeter groot zijn en met 15 milliliter methanol 5 uur stroom kunnen leveren. De accu's kunnen drie keer worden opgeladen. Voorheen waren de DMFC-cellen alleen geschikt voor eenmalig gebruik.
Bijkomend probleem bij het introduceren van deze methanolcellen, is dat het verboden is methanol mee te nemen in het vliegtuig. In januari 2007 zal deze wetgeving veranderen en mogen dergelijke toestellen wel mee aan boord.
Hoe meer functies mobiele telefoons krijgen, hoe meer stroom ze verbruiken. Nieuwe toepassingen zoals het bekijken van televisiebeelden op de telefoon, vreten stroom. De telefoonmakers werken daarom al jaren aan batterijen die langduriger stroom leveren dan de Lo-ion batterijen van nu. In 2007 moet het zover zijn, dan brengen NTT DoCoMo en KDDI de eerste methanol brandstofcel op de markt.
Deze Direct Methanol Fuel Cells (DMFC) produceren elektriciteit door methanol te mengen met lucht en water. Al jaren worden de methanolcellen als opvolgers van de Li-ion batterijen genoemd, maar tot nu toe waren de cellen te groot om in kleine mobiele apparaten te verwerken.
DoCoMo en KDDI hebben op de Wireless Japan Expo 2005 prototypes van de DMFC laten zien die 15 bij 5,6 bij 2,6 centimeter groot zijn en met 15 milliliter methanol 5 uur stroom kunnen leveren. De accu's kunnen drie keer worden opgeladen. Voorheen waren de DMFC-cellen alleen geschikt voor eenmalig gebruik.
Bijkomend probleem bij het introduceren van deze methanolcellen, is dat het verboden is methanol mee te nemen in het vliegtuig. In januari 2007 zal deze wetgeving veranderen en mogen dergelijke toestellen wel mee aan boord.