meting mcpx pitch bereik icm de DX4 normal/stunt + HI/LO

Ik had het ongeluk een demo-versie te ontvangen van de MCPX, dus de shop had er al even mee gevlogen waardoor ik niet zeker ben van de standaard instellingen...

Ik vlieg met de DX4 en in normal mode. Als ik de throttle-hold indruk en collective van nul naar max breng zie ik dat de bladen veel meer positieve dan negatieve pitch halen.

Is dit normaal? Ik heb op dit forum gelezen dat dit symmetrisch -10/+10° zou moeten zijn?

Zou er iemand me kunnen vertellen waar standaard de pushrods in de servo's zitten (zijn drie gaatjes beschikbaar)? Ik heb deze ontvangen in hun hoogste positie.

Thanx en happy newyear!

Laatst bewerkt:
Ik heb zonet even wat meer gedetailleerde metingen uitgevoerd ivm pitchbereik in functie van normal/stunt mode en high/lo rate (DX4 uit de RTF versie)

Bepalen van de pitch adhv driehoeksmeting + door één van de bladen ondersteboven monteren voor nauwkeuriger meting én bladegrips dichtgeschroefd om de speling weg te nemen.

in normal mode van de DX4:
- negatief maximaal 2,7cm afstand tussen de blades: ~-7,2°
- positief maximaal 6,2cm: ~16,84°

stunt mode van de DX4:
- negatief maximaal 3,4cm afstand tussen de blades: ~-9,14°
- positief maximaal 6,2cm: ~16,84° (identiek als bij normal mode)

Opmerking: ik vermoed dat ik met een tolerantie van 2mm heb kunnen meten, wat overeen komt met ~0,53°

effect van HI/LO rate schakelaar:
- de maximale hoeken blijven onveranderd, maar de swashplate gaat 'schuiner'. Ik vermoed dat hierbij de absolute thrust dezelfde blijft maar de deze schuiner kan worden gericht dus meer radicale bewegingen uit de heli kunnen worden verkregen...

Het lijkt me interessant om weten welke bereiken de (vooral de meer ervaren)mensen met de DX6 instellen...

Gewoon de drie linkjes in of uitdraaien zover nodig om bij midstick 0 pitch te hebben

Met de dx4 zijn de bereikencniet in te stellen
Ik heb nu met mn dx6 85% op de dualrate ingesteld, met 20%expo

Dat is dan 85% van hoeveel? Wat zijn eigenlijk de maximale 'pitch' grenzen van de mcpx, zijn die gekend?

Max is 100...

Dat zijn gewoon de waardes die je invult in de zender
Dus ik vlieg op 85 % van wat de servo's maximaal aan zouden kunnen

En dat is naar mijn idee een piets meer als wat de dx4 standaart geeft.

Das te zien hoe je zender staat ingesteld.. Als de endpoints op 120 staan heb je veel meer pitch dan met de endpoints op 60. Ik schat een 12 graden max

Je kan je zender best instellen op 120%, maar de MCPX z'n harware-grenzen liggen met de standaard (hardware)settings op +16/-9 en dat is 100% met je zender.

Het enige wat je mijn inziens bekomt door 120% inte stellen is een grotere gain op je uitsturing, hij zal dus gevoeliger reageren op de cyclic.

Ik ben er nu nog niet echt aan toe, maar als ik ga beginnen stunten zal ik allesinds eens proberen een beetje positieve pitch inruilen voor iets meer negatieve. Ik heb de indruk dat de motor 't toch niet trekt als ik vol collective geef....

ik heb nu ook een mcpx en ik denk dat de pitch zo staat om gewoon goed te vliegen en voor beginners zo als ik zelf dat als je in paniek het gas er af gooid de heli niet gelijk naar beneden word gedrukt want met 0 pitch bij mid stick zal hij veel sneller naar beneden komen als het gas er af gooid ook in gewone mode of je moet dx6 of meer hebben

welke lipos kan ik het beste halen met welke lader om ook lang te kunnen opslaan

ik heb nu ook een mcpx en ik denk dat de pitch zo staat om gewoon goed te vliegen en voor beginners zo als ik zelf dat als je in paniek het gas er af gooid de heli niet gelijk naar beneden word gedrukt want met 0 pitch bij mid stick zal hij veel sneller naar beneden komen als het gas er af gooid ook in gewone mode of je moet dx6 of meer hebben

In normal mode heb je wél negatieve pitch, anders komt de heli te traag omlaag als je throttle lost. Daarom is 't beter van throttle hold(pictch gaat naar 0, motor draait uit) te gebruiken in geval van nood ipv alles dichtgooien(motor draait uit op~6° negatieve pitch) met de stick.

Je crasht véél 'zachter' en zal minder onderstellen verbruiken...

Ik heb net 6st nanotechs 300mAh gekregen met 'fake IMAX B6', eerste indruk is dat dit prima batterijtjes en lader zijn.

Om schade te beperken moet de energie uit de bladen

als je crasht, en je gebruikt throttle hold zou je eigenlijk (indien de situatie het toelaat natuurlijk) vol begatief of positief moeten geven
dan trek je de energie eruit, slaan de bladen rustiger in de grond en heb je minder schade aan de rest van de heli
Bladen en assen zijn zowieso ten dode opgeschreven, de rest kun je met dit soort dingen sparen

Maar throttle hold is het belangrijkste
is er tijd en gelegenheid, volle pitch erop
dan heb je het minste schade

en tot de grond blijven sturen
soms wil het zich nog wel eens spontaan herstellen, en kun je hem nog redden

Back