Intussen ben ik inmiddels acht maanden bezig met een massey fergusson 7400 1/4 model. Van de fabriek heb ik verschillende tekeningen gekregen, hier probeer ik zo veel mogelijk vanaf te werken. Als aandrijving gebruik ik een zenoah 23cc. In eerste instantie wil ik het model hydrostatisch aandrijven. Ik heb zelf een tandwielpomp gemaakt waarvan ik de tweede versie binnenkort ga testen.

De zenoah is op zijn sterkst bij 9000 rpm, daarom vertraag ik dit met een overbrenging van 1:3,33. Bij mijn eerste versie bleek ondermeer dat de uitlijning tussen pomp en vertraging niet klopte. Dit heb ik opgelost doo tussen de pomp en de vertraging een kruissleufkoppeling te gebruiken, deze koppeling kan tot 3 graden verdraaiing opvangen.


Het huis van de pomp moet nog bewerkt worden met de frees, en er moeten nog vier gaten geboord worden om de pomp aan de vertraging te kunnen bevestigen. Uiteindelijk zal de vertraging in een oliebad lopen zodat de tandwielen voldoende gesmeerd worden.

Mocht de pomp niet naar behoren blijken te werken dan stap ik over op een versnellingsbak, en kan ik de pomp eventueel gebruiken als aandrijving voor de aftak-as. Ik beschik nog niet over een freesbank vandaar dat ik begonnen ben met de pomp aangezien deze geheel op de draaibank gemaakt kan worden. In tussen ben ik bezig met het uit tekenen van de achteras. Zie hier een eerste versie:

Om geen miskoop te doen heb ik de tandwielen voor in mijn differentieel proberen te berekenen. Ik kom hierbij uit op een modulus van 7mm, dit lijkt mij niet te kloppen of ik heb een probleem. Via roeloff/matek machine onderdelen kom ik aan de volgende formule voor ongeharde tandflanken:

met:
σH lim weerstand tegen flankbeschadiging van het zachtste materiaal volgens tabellen 20-1 en 20-2.
T1 bedrijfskoppel; T1 = KA . 9550 . P / n1; met KA de bedrijfsfactor volgens tabel 3-5.
P het vermogen in kW en n1 het ingaand toerental in omw/min.
u tandentalverhouding; u = zgrote wiel/zkleine wiel.
Ik ga uit van twee kegelwielen z1= 18 en z2=45, dus heb ik een vertraging van 2,5. Hier uit volgt:

Dit is veel te groot aangezien ik tandwielen van maximaal moduul 2,5 wil gebruiken. Door de grote vertraging (van 9000 naar 70 rpm) wordt het moment heel groot. Wie kan me vertellen of deze berekening klopt of hoe ik dit op kan lossen?
Ik hoop dat jullie het eerste deel een beetje interessant vonden, en dat wellicht iemand mij kan helpen met het tweede deel.
groeten Daan

De zenoah is op zijn sterkst bij 9000 rpm, daarom vertraag ik dit met een overbrenging van 1:3,33. Bij mijn eerste versie bleek ondermeer dat de uitlijning tussen pomp en vertraging niet klopte. Dit heb ik opgelost doo tussen de pomp en de vertraging een kruissleufkoppeling te gebruiken, deze koppeling kan tot 3 graden verdraaiing opvangen.


Het huis van de pomp moet nog bewerkt worden met de frees, en er moeten nog vier gaten geboord worden om de pomp aan de vertraging te kunnen bevestigen. Uiteindelijk zal de vertraging in een oliebad lopen zodat de tandwielen voldoende gesmeerd worden.

Mocht de pomp niet naar behoren blijken te werken dan stap ik over op een versnellingsbak, en kan ik de pomp eventueel gebruiken als aandrijving voor de aftak-as. Ik beschik nog niet over een freesbank vandaar dat ik begonnen ben met de pomp aangezien deze geheel op de draaibank gemaakt kan worden. In tussen ben ik bezig met het uit tekenen van de achteras. Zie hier een eerste versie:

Om geen miskoop te doen heb ik de tandwielen voor in mijn differentieel proberen te berekenen. Ik kom hierbij uit op een modulus van 7mm, dit lijkt mij niet te kloppen of ik heb een probleem. Via roeloff/matek machine onderdelen kom ik aan de volgende formule voor ongeharde tandflanken:

met:
σH lim weerstand tegen flankbeschadiging van het zachtste materiaal volgens tabellen 20-1 en 20-2.
T1 bedrijfskoppel; T1 = KA . 9550 . P / n1; met KA de bedrijfsfactor volgens tabel 3-5.
P het vermogen in kW en n1 het ingaand toerental in omw/min.
u tandentalverhouding; u = zgrote wiel/zkleine wiel.
Ik ga uit van twee kegelwielen z1= 18 en z2=45, dus heb ik een vertraging van 2,5. Hier uit volgt:

Dit is veel te groot aangezien ik tandwielen van maximaal moduul 2,5 wil gebruiken. Door de grote vertraging (van 9000 naar 70 rpm) wordt het moment heel groot. Wie kan me vertellen of deze berekening klopt of hoe ik dit op kan lossen?
Ik hoop dat jullie het eerste deel een beetje interessant vonden, en dat wellicht iemand mij kan helpen met het tweede deel.
groeten Daan