MFA sport 500 nitro motor

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door HuisTiraN, 18 sep 2013.

  1. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Beste leden,

    Mijn MFA sport 500 ( gekregen van m'n oom) werd geleverd met een ns bluebird nitro engine. Nu vind ik deze motor niet fijn en wil hem vervangen. Welke andere nitromotor zou geschikt zijn voor mijn MFA sport 500?

    Mv groet
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt: 18 sep 2013
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb er twee jaar met veel plezier mee gevlogen, tot ik er achter kwam hoe andere heli's vlogen....

    Is het een collective pitch variant? Dan zou ik er een .45 in hangen, dat heeft ie wel nodig. De fixed pitch uitvoering kan redelijk overweg met een goede .40

    De heli zelf is een afschuwelijke herriemaker (frame+overbrenging is érg rumoerig) en hij heeft de vervelende neiging te gaan scheuren in de buurt van de motor ophanging.

    Leuk beginnersheli-tje qua stuureigenschappen, maar verder vliegt het ding maar heel matig, en ik betwijfel of er nog veel bij te krijgen is qua onderdelen.

    Als ik jou was, zou ik hem leuk op de kast zetten, en daar laten staan, mét die bluebird motor.... (ofwel, geen geld meer in steken).
    Hij heeft zelfs geen verzamelaarswaarde, of old-timer waarde namelijk....

    Groet, Bert
     
  4. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Bert, dank voor je uitgebreide antwoord. Ik zal naar een geschikte .45 motor op zoek gaan. Want ondanks de status van de MFA wil ik er graag mee (leren) vliegen. Dus wordt vervolgd.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik concludeer dat het een collective pitch versie is?

    Op zich, zolang je hem draaiende weet te houden (onderdelen), en hij is goed in orde, is hij voor leren vliegen uitstekend geschikt. Als je verstand van metaal bewerken hebt, is er gelukkig bijna niets aan het apparaat wat je niet zelf kunt maken.

    De hekrotor is wat zwakjes dus iets betere blaadjes zou geen kwaad kunnen, verder vond ik het destijds een erg goedmoedige heli.

    Wat is overigens je probleem met die blue bird motor, want die werd er destijds wel speciaal voor verkocht, en die zou gewoon goed moeten willen.

    Groet, Bert
     
  6. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Het is idd een collective pitch versie.

    de bluebird moet een redelijke motor zijn, maar ik krijg dat ding zo ontzettend moeilijk aan de praat. Ik zou hem moeten kunnen starten met een snaar, maar die krijgt hem niet eens door het dode punt heen. wanneer ik de plug iets los draai en dus de compressie deels wegneem wil hij ook niet starten.

    Daarbij moet er in die motor een dikkere nitro-mix (heb ik me laten vertellen). De nitro loopt er gewoon aan alle kanten uit

    Ik moet toegeven dat ik vrij nieuw ben in de wereld van de nitromotoren, maar ik heb er thuis ook twee liggen waarmee ik geen probleem heb.

    vandaar mijn vraag voor een alternatieve motor.

    Hoeveel cc moet ik denken? tussen de 7 en 8? Volgens de handleiding zou het minimaal een 7.45 cc moeten zijn
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als dat het geval is, kun je misschien toch beter deze heli even opzij zetten en een recentere proberen..

    Waarschijnlijk heb je een beetje last van budget of andere zaken om dit niet te doen, maar meestal gaat een op zichzelf hobbyende vlieger toch wel een paar keer de grond in..
    Dat oudere spul is dan niet handig ivm de beschikbaarheid van onderdelen.

    2e puntje is dat het hedendaagse spul jou gewoon mee kan volgen van beginner tot gevorderd.
    En als dit eenmaal gaat, kun je altijd nog verder met deze oude heli.
    Of kijk eens in een club.. Bij een club met nitromensen zijn er altijd wel een paar die je wat tips en trucs aan de hand kunnen doen

    Die oudere motoren zijn wel eens een ramp om mee te beginnen..
    waar heeft het ding vroeger op gelopen? Als hier voregah wonderolie in gezeten heeft, moet je nu niet met ander spul erin gaan stoken.
    Wat voor brandstof heb je?
    Wat voor plug? Zit er nog wel compressie in de motor?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Allereerst: de Bluebird is gewoon een "rebranded" kopie van een oud OS ontwerp. Is geen topmotor, maar ook geen slecht ding.

    Dat je hem niet door de compressie krijgt, kan OF een vettige V-snaar zijn (dus schoonmaken, inclusief poelies op heli en starter) OF je starter is gewoon niet krachtig genoeg, en dan ga je met een andere motor exact hetzelfde probleem krijgen.

    Hij zou met iets losgedraaide plug gewoon moeten starten, dus daar ies dan iets vreemds aan de hand.
    Ik kan de uitspraak "er moet dikkere Nitro in want het loopt er aan alle kanten uit" totaal niet plaatsen.

    Als het er aan alle kanten uit loopt, in combinatie met die hoge compressie en het niet willen ontsteken, doet mij sterk denken aan dat die motor gewoon totaal verzopen is.

    Doe eens het volgende: Heli voltanken, plug er helemaal uit draaien, gas vol open zetten, en dan de starter er op, en er minstens 15 seconden op houden.

    Ik vermoed, dat je dan een behoorlijke nevel-pluim uit het pluggat krijgt, die aanhoudt. Check dat maar eens.
    Een normaal afgestelde motor geeft in die situatie een niet/nauwelijks zichtbare nevel uit het pluggat, maar een te vet afgestelde motor pluimt als een blazende walvis.

    Remedie is de sproeier dicht draaien, en de motor droogdraaien (met de plug er uit en het gas op vol open).
    Daarna plug er weer in, sproeier twee slagen (2 x 360 graden) open, gas op stationair, klem aansluiten, en starten tot hij pakt (eventueel iemand vragen héél kort, 1 a 2 seconden, de uitlaat af te sluiten met een vinger). Als hij nu wéér verzuipt, dan NIET de hoofdsproeier dicht draaien, maar de stationair sproeier ongeveer 45 graden verder dicht (rechtsom). Hele procedure herhalen (alleen niet de hoofdsproeier dicht draaien, het is nu voldoende om de plug er uit te halen, het gas vol open te zetten en de starter er 5 seconden op te hangen. Daarna gas stationair, plug er in, aansluiten en opnieuw proberen).
    Dit net zo lang herhalen (inclusief de stationair sproeier iedere keer iets verder dicht) tot hij pakt.

    Wat Student zegt over brandstof met wonderolie: het kan wel, overgaan op syntheet, maar dan moet je de eerste 2 liter de motor baggervet afstellen, eventueel zo vet dat er niet mee te vliegen valt. Hiermee was je de aanslag van de wonderolie weg, en geef je de onderdelen de gelegenheid rustig zich opnieuw aan te passen aan de synthetische smering.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2013
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  10. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Budget speelt altijd mee. Hoeveel wil en kan je investeren. Maar het is meer een kwestie van trots. Hij moet en zal vliegen :mad::p

    De motor heeft, anders dan twee keer starten, nog helemaal niet gelopen. Maar vroeger werd er een dikkere nitrosubstantie gebruikt voor deze motor. Plug is gewoon 1 die in de handleiding wordt aanbevolen. weet het even niet meer uit mn hoofd, maar hij heeft gedraaid met die plug.
     
  11. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    kan ik idd wel proberen.

    hmm...:eek:
    woon je toevallig in de buurt van amsterdam ijburg :)?

    Daar begin ik liever niet aan.

    Maar omdat het idd mij zoveel moeite kost de motor aan te krijgen en af te stellen, dacht ik aan de motor gewoon vervangen. Die bluebird kan op marktplaats, en daar kan ik dan mooi een betere motor voor halen.
     
  12. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere

    dank ron voor je bijdrage. Die sites zijn mij inderdaad bekend. Ik ben zelf lid van een Amsterdamse vereniging, maar die vliegen alleen elektrisch. Met nitro ben ik een beetje een loner in amsterdam :rolleyes:
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat budget meespeelt weten we allemaal ;-)
    Het zou alleen zo ontzettend zonde zijn als je deze de grond in boort, en niet meer kan repareren.
    Het stukje trots kennen we ook allemaal.. Maar om te leren vliegen met iets anders is geen schande.. Het zal je leerweg alleen verkorten, en onderdelen zijn makkelijker :D

    Als ik je zo hoor, je probeert toch niet te starten met een kan brandstof die net zo oud is als de heli?
    Of een brandstof voor auto's oid? vroegah deed men nog niet echt aan nitro
    En misschien bedoelt men met "dikkere" nitro dat er op een brandstofmengsel met wonderolie gedraait is. Geeft vaak een wat bruine aanslag in de motor
    tegenwoordig met de synthetische olie in de brandstof zit er nog maar 14 % of minder olie in. Vroegah was 20% olie de maatstaf als ik mij niet sterk vergis.

    Aangezien je niet weet welke plug erin gaat, vermoed ik dat je deze niet getest hebt of vervangen hebt.
    zeker bij probleemgevallen zijn wat verse pluggen altijd noodzakelijk..
    Denk een OS 8 wat er bij jou in zal moeten. Misschien weet brutus of dat ook past?
    Geen idee of die oudere motoren nog andere maten oid gebruikten?
    Ook een vers opgeladen gloeiplugdriver is belangrijk. die krengen zijn in dit soort gevallen eerder leeg dan je denkt..

    de brandstof die overal uit zeikt, dat is wel een interessante...
    dat er brandstof/olie uit de uitlaat komt, is niet meer dan normaal.
    zeker als hij verzuipt.
    Misschien wat leidingen lek, afdichtingen in de carb slecht?

    heb je wel alle slangetjes richting de motor vervangen? ook in de tank..
    Die oude zooi kan makkelijk compleet weggeteert zijn, of troep de motor in transporteren.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Schakel de trots in als je al met heli kunt vliegen. Nu kip/ei probleem, doordat je nog niet kunt vliegen, weet je niet of gebrek aan vliegkunsten het probleem is, of de oude heli.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar moet je niet zo snel op afknappen, het is namelijk véél makkelijker dan het lijkt.

    Echter: check éérst eens, of er dikke plakkerige bruine aanslag op de uitlaat zit. Als dat NIET het geval is, is de motor niet met wonderolie gebruikt.

    Er is nu niet, vroeger niet en nooit niet een "dikkere Nitro substantie" geweest. Geloof me daar vrij in, ik weet niet wie je dat verteld heeft maar dat is gewoon onzin.

    Daarnaast, als de motor ooit twee keer gestart is en verder niet gevlogen, betekent dit dat de motor nog niet eens ingelopen is, en dan kun je dat hele verhaal over wonderolie aan de kant schuiven.

    Blaas de carburateur eens goed door, koop gewone 5% helimix (van Quartel of vergelijkbaar) en probeer nog eens te doen wat ik in de vorige post schreef.

    Helaas woon ik niet echt in de buurt van Amsterdam, anders had ik je zéér graag geholpen (voor mij is dit een beetje nostalgie) en ik ben er tamelijk zeker van dat deze motor gewoon prima geschikt is voor deze heli: Jij hebt zo te horen gewoon niet heel veel gloeiplug-ervaring, en dat is absoluut geen schande, maar al doende leert men.... Dat is nu eenmaal zo en daar valt weinig aan te veranderen.... Ik heb vroeger ook maanden lopen kloten voor ik gloeiplug motoren eindelijk een beetje onder de knie had...:rolleyes:

    Groet, Bert
     
  16. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    ik heb van mijn vriendin heli-lessen gekregen. En wil voor indoor ook een kleintje aanschaffen om te oefenen. Dat alles om deze idd niet de grond in te boren.

    brandstof is nieuw/vers


    done :)

    hier trouwens een foto van de heli. nog zonder motor
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Met grote kans dat lagers verroest zijn. Even achterdeksel verwijderen en controleren op roest.
    Motor op proefbokje zetten, tankje erbij, geschikte prop (welke maat?), veel handiger dan in heli met motor kl*ten. Ga ermee naar brandstof club/vlieger.
    ... en verkloot men doorgaans. Vandaar mijn advies om iemand met brandstof-ervaring erbij te halen.

    Foto's plaatsen van motor en het inwendige? Heli ook?
    FAQ - Plaatsen van foto's en filmpjes in berichten

    (Sticky/FAQ/belangrijk, permanent vastgepind bovenaan in het Helpdesk subforum)
     
  18. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere

    Bert, dank voor de bemoeidigende woorden. misschien moet ik het gewoon even blijven proberen.

    @Ron. Je hebt helemaal gelijk. eerst leren vliegen. daar werk ik nu aan. mijn doel is de heli eerst gewoon gestart te krijgen (vastgezet aan een blok) om zo eens te ervaren hoe de heli " draait". Het echte vliegen doe ik pas wanneer ik KAN vliegen :)
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het hoofdbestanddeel van brandstof is methanol, 80%, nitromethaan is slechts hulpmiddel, en doorgaans niet nodig. Geeft zure verbrandingsresten, zonder voor-/na-zorgsmaatregelen slecht voor lagers en maakt brandstof duur.

    Motor buiten heli afstellen/verbeteren, veel makkelijker. Met geschikte maat prop (10x6?)

    Hoe heet die heli-only club boven A'dam?
    edit: mhc-eva.nl
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    By the way, welke brandstof is dat die je gebruikt?

    Ik zie ook helaas geen foto.... :(

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina