MFA sport 500 nitro motor

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door HuisTiraN, 18 sep 2013.

  1. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    En nu, m'n album stond op privé
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Da's beter....

    Grappig.... de mijne was (in mijn herinnering tenminste) exact dezelfde kleur rood....

    Nu de brandstof soort nog.... ;)

    Groet, Bert
     
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    [​IMG]

    Grappig deze hangt nog ergens aan het plafond,Just for Show en ik vlieg er ook niet meer mee....... was ook een van de eerste birds waar ik mee begonnen was jaren geleden.

    Leuk topic blijf ik volgen,meerdere foto's in mijn album

    Greetz
    Jeroen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Ja ga ik voor je uitzoeken welke ik gebruik, alleen die staat beneden in de berging
     
  5. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere

    Heb ook even je andere foto's bekeken. Leuk ding! Hij ziet er nog goed uit en dat geel staat hem ook netjes.

    Ik heb rood gekozen, omdat ik dacht dat het wel stoer was. Is het ook, alleen heb ik mijn rood bij de Hema gehaald. Opzich niets mis mee, anders dat het een soort framboos-rood is. De foto laat dat (gelukkig) niet goed zien. Tot zo ver wel trots op mezelf dat ik hem zo ver heb gekregen.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei.... Dan hoop ik dat de Hema autolak in het assortiment heeft en je dat ook gekocht hebt, want gewone Hema lak is niet brandstofbestendig....

    Ik ben bang, dat dat er weer af komt, en hoogstwaarschijnlijk kun je er ook geen blanke autolak overheen zetten, meestal tast dat de gewone acrylverf van de Hema weer aan....

    Sorry, maar ik ben bang dat dat niet goed zal komen...

    Groet, Bert
     
  7. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    De heli is weer motorloos. Een forumlid bood zijn hulp aan om eens naar de motor te gaan kijken. Om een lang verhaal kort te maken: lekken, koppaking verstopt, naalden te ver open, geprut met loctide, beetje zwarte aanslag, verder nette motor, die nog niet veel heeft gelopen. Deze of volgende week mag de motor een uurtje inlopen (was nog niet gedaan) om daarna weer op de heli gezet te worden. Ik vind het al spannend :)
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Stand van zaken: Kop zit weer goed, en gelijk is het gesis bij door de compressie draaien weg.
    Alle troep is uit het inwendige gespoeld, alleen de bruine aanslag op de lagers wil er niet zo goed af, maar dat is minder van belang (is geen roest, denk wat verkleurde olie).
    De compressie is verder normaal, daar zou jouw starter absoluut geen moeite mee mogen hebben.

    Backplate moet ik nog een nieuwe pakking voor maken, en dan even een bokje fabrieken en een goede prop scoren (ik heb alleen de maten "te groot" en "te klein" in het magazijn...:rolleyes:), om de motor te laten draaien.
    Hopelijk kom ik daar van de week aan toe, dan kan hij rond het weekend terug naar zijn baasje.... Maar dat laatste is onder voorbehoud, ik heb het tegenwoordig wat drukker als normaal...

    Groet, Bert
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat met die kop is wel interessant.. dan heeft ie bij de vorige eigenaar ook niet goed gezeten, en heeft ie waarschijnlijk ook nooit goed kunnen lopen...
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, beetje vreemd verhaal, maar de kop zat 60 graden gedraaid, en de hele motor (kopbouten, uitlaat, backplate) zat met een of ander borgmiddel/afdichtmiddel vast, maar dat is blijkbaar gebeurd NA de laatste keer dat hij gelopen heeft, want dat borgmiddel was niet verbrand, ook niet de uitgeharde druppels die IN het uitlaatkanaal zaten.

    Awel, met een beetje geluk heb ik hem voor het weekend lopend (meer een kwestie van een bokje en een prop, dan wat anders (waarmee ik bedoel dat de motor verder er uitziet alsof hij met één tik tegen de prop zou moeten willen lopen).

    Groet, Bert
     
  11. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Ik ben benieuwd wat de stand is? wilde die na 1 tikje direct lopen :)?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry, hij heeft nog niet gelopen: het fabrieken van een motorbokje heeft een beetje vertraging opgelopen (en het is niet echt bevorderlijk als het ding op vol gas ongecontroleerd door mijn grage begint te vliegen).

    Ik bleek geen enkel geschikt stuk hardhout of metaal meer te hebben liggen om wat van te maken, dus "as we speak" is een maat van me in zijn oud-ijzer bak gedoken en die heeft nu een stukkie staal onder de frees liggen. Hopelijk heeft hij dat deze week klaar (hij heeft het drukker dan ikke)

    De motor is al wel schoon en van nieuwe pakking voorzien, maar verder ben ik er nog niet mee gekomen.

    Nogmaals sorry....

    Groet, Bert

    EDIT: het motorbokje is opgelost (gefreesd) en nu nog even een gaatje in de agenda vinden.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2013
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, het was nog wat provisorisch en héél kort (werd onderbroken door mijn lieve echtgenote die belde dat ze klaar was met winkelen) maar hij heeft zijn eerste klapjes gegeven.

    het was niet vanaf de eerste tik, maar dat lag ook aan dat mijn glowshot leeg bleek te zijn.

    Later meer....

    Groet, Bert
     
  14. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Blokje is wel belangrijk. Zo heeft een fout blokje bij mij al voor wat tekens in mijn vinger gezorgd. Veiligheid boven alles.

    Excuses zijn echt niet nodig. ik waardeer het al enorm dat je dit allemaal wilt doen/ doet!

    WHOOT! :worship:
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En.... Hij loopt.

    Blijkbaar heeft de motor een beetje een knauw gehad bij de vorige eigenaar, want als hij warm is, is hij wel wat compressie kwijt.

    Wat starten met één tik betreft: als hij precies goed geprimed is (dus niet te veel of te weinig peut voor het starten, dan lijkt hij inderdaad tamelijk vlot te starten, maar nét niet "met één tik"....

    Maar verder lijkt hij netjes te lopen, en hij lekt in elk geval nergens meer (alleen de uitlaatdemper lekt een klein beetje op de naad waar de twee delen aan elkaar zitten). Hij staat nu al een half uur te draaien als ik dit schrijf, en het motorbokje, de cylinderkop incl gloeiplug, het achterdeksel en het gebied rond de uitlaatflens, het is allemaal nog gortdroog, geen spoortje van lekkage op plaatsen waar dat niet zou moeten.

    Of hij goed ingelopen is weet ik nog niet, de brandstoftoevoer van mijn testopstelling is nog niet 100% waardoor ik de naald open kan schroeven wat ik wil, maar hij krijgt domweg niet genoeg om vol gas te kunnen hobbelen. Maar hij lijkt goed op te pakken verder, en de olie die uit de uitlaat komt is mooi helder, dus ik denk dat het op zich wel goed zit.

    Ik laat hem nog even een uurtje hobbelen, en dan nog weer even open om te kijken naar rare loopsporen, en dan gaat hij weer terug naar zijn baasje.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2013
  16. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Kan ik daar wat tegen doen. Of gewoon mee leren leven?

    Dit heb ik ook met een andere motor (zie topic brandstof afd. vliegtuigen) Moet er misschien een stukje rubber ofzoiets tussen de twee delen?


    De vragen die ik stel zijn eigenlijk deze reactie wat hetzelfde, maar waar lekt hij dan? En is dit te verhelpen?

    Ik ben heel benieuwd! kan niet wachten hem onder mijn heli te zetten en een keer aan te slingeren.

    Vliegen doe ik nog niet, eerst heli "leren" vliegen :)
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat compressieverlies kun je weinig aan doen, maar zolang je hem aan de vette kant houdt qua afstelling zou het heel lang goed moeten blijven gaan. Geen zorgen over maken. Het maakt hooguit dat hij warm wat lastiger kan starten, maar ik verwacht er geen problemen mee..

    De uitlaat zou je eventueel kunnen splitten (die lange bout loshalen, dan komt hij in twee delen) en daar een dun randje vloeibare pakking tussen doen. Ik zie echter geen reden daar wat aan te doen: de uitlaat hangt bij jou onder de heli, dus het levert geen problemen op.

    Verder lekt de motor NERGENS.... Dus daar hoef je verder weinig aan te doen. EDIT: ik zie nu pas dat ik een typefout gemaakt heb: het moet GEEN spoortje van lekkage zijn :D :D :D

    Ik heb hem net afgezet na een goed uurtje lopen, en als ik hem afzet door de brandstof af te sluiten (droog) of de gasklep dicht te zetten (verzopen), start hij niet met de hand, maar hoef ik er bij wijze van spreken maar met de starter naar te wijzen en hij loopt.
    Als ik hem afzet door een lap in de prop te gooien (dus afzetten met een correct mengsel in de cylinder), krijg ik hem met één tik met de hand weer aan, ook warm. Dat is dus gewoon goed.

    Ik laat hem nu even afkoelen, en kijk even hoe hij start als hij even stilgestaan heeft.

    Edit: en ook koud start hij, mits goed geprimed, gewoon met één tik.
    De motor is dus op wat compressieverlies na, gewoon goed, in elk geval met een propeller loopt hij werkelijk uitstekend (zeker voor een 20 jaar oude relatief goedkope kloon, zelfs héél uitstekend).

    Groet, Bert
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Ondertussen heb ik alweer een ander project gestart. Hiermee hoop ik de winter door te komen. Zie mijn bouwverslag.

    Van Brutus ontzettend veel bruikbare tips en instructies gekregen. Wanneer ik deze doorneem/ uitvoer zal ik ze in dit topic zetten. I'll keep you all posted. Voor mij is het nu zaak te leren vliegen :)



    Vervolg: De motor zit weet onder de Heli. Nu aansluiten op mijn futaba en daarna instellen. Alleen het volgende.
    Ik had het ergens opgeschreven, maar dat papaiertje ben ik kwijt. Wat moet op welk kanaal (6 stuks). Is dit de juiste indeling?
    kanaal 1=aileron
    kanaal 2=elevator
    kanaal 3=throttle
    kanaal 4=staart
    kanaal 5= gyro
    kanaal 6=pitch

    Voor de liefhebber: ik heb de orginele engelse handleiding voor de MFA, en ook een NL vertaling....
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2013
  20. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Afstellen:
    Ik ga er even van uit dat je de throttle curve en pitch curve even op default hebt staan.
    Sluit de servo mechanisch zodanig op de gasklep aan, dat je met de stick precies van 1 mm gasopening naar volgas kunt gaan, en dat met de stick in het midden, zowel de servohevel en de gashevel mooi "haaks" staan. De zender moet hiervoor op de throttle curve "normal" staan Futaba T6J N-TH en N-PI
    Hiertoe kun je de gashevel op de motor verstellen (klein imbusboutje) en je moet de juiste gaatjes kiezen op servohevel en gashevel om de stuurstang op aan te sluiten. Kleine afwijkingen met ATV in de zender wegwerken.
    Dit heb ik gedaan. Gas dicht --> 1 mm opening, gas open --> helemaal open

    Stel nu in je zender in Idle-up de throttle curve in als 30-40-55-75-100.
    N-TH op mijn Futaba zodanig ingesteld

    Nu de pitch: stel de servohevels mechanisch zo af, dat je bij minimum pitch ongeveer -1~0 graad hebt Dit lukt.
    en bij vol pitch ongeveer 8~9 graden.
    Ik kom tot plus 6 a 7 graad... is dat voldoende?
    Stel vervolgens de pitchcurve voor Idle up zodanig in dat je met de stick in het midden ongeveer 5 graden pitch hebt een voor de rest een vloeiende curve hebt. In de praktijk zal dit iets zijn wat lijkt op 0-40-70-90-100.
    Moet ik nog testen. Maar instellingen zijn geprogrameerd.

    Ik heb de motor zodanig afgesteld dat hij zonder al te veel problemen zou moeten starten, maar met de hoofdsproeier tamelijk vet.
    Mijn starter is niet sterk genoeg vrees ik...:(


    Starten probeer ik morgen
     

Deel Deze Pagina