MFA sport 500 nitro motor

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door HuisTiraN, 18 sep 2013.

  1. Helikapoter

    Helikapoter

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    444
    Locatie:
    West-Friesland
    Laatst bewerkt: 6 jan 2021
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.820
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die MFA is bij mijn weten een "min-of-meer" origineel ontwerp, heel losjes en vaag gebaseerd op van alles en nogwat.
    De oorspronkelijke fixed pitch rotorkop had vaag wat weg van de oorspronkelijke Schlüter ontwerpen, en de latere collective rotorkop was een beetje een allegaartje van alles wat zo simpel mogelijk te maken was. de bladhouders vaag lijkend op Schlüters oudere ontwerpen, de slaggelenken een beetje Hirobo en Kalt, de pitchcompensator een principe-kopie van een Vario tuningsonderdeel voor het destijdse Heim, en voor de tuimelschijf het allersimpelste van het allersimpelste: In plaats van een kogelgewricht, zat daar gewoon een goed ingevette O-ring die de kantel en schuifbeweging mogelijk maakte.

    Maar och, het ding vloog absoluut niet onaardig, ALS hij vloog...

    Helicóptero Antigo mfa-500 sports - YouTube

    Bardney model flyers mfa sport 500 Electric takeoff - YouTube

    Original MFA Sport 500 Electric conversion - YouTube

    Zoals het ding in mijn geheugen rondspookt, was het ding mechanisch op zijn best heel matig (als was het voor zijn tijd, in elk geval de tijd van het originele ontwerp, redelijk "de toenmalige stand van techniek"), maar vloog die CP rotorkop tamelijk stabiel, en ik vloog er mee als de rest van de club wegens harde wind aan de grond bleef.
    Twee jaar met relatief weinig echte storingen of schades mee gevlogen, al was het wel een apparaat waar vaak kleinigheidjes mee aan de hand waren. Nooit gecrasht, wel vaak naar huis gekund omdat er iets losgerammeld was o.i.d.

    Een van die heli's die altijd een speciaal plekje had in mijn herinneringen.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2021
    Helikapoter vindt dit leuk.
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.841
    Locatie:
    Nootdorp
    De eerste "betaalbare" helikopter, de rest was ramduur. Toch zijn er meerdere helivliegers op Ypenburg mee begonnen en kochten later een betere. Ze vlogen best goed.
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.820
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... meende dat de Collective kit 499 gulden was, bij Quartel destijds.
    Een Heim of vergelijkbaar was je iets van 2000 gulden voor kwijt.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2021
  5. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Amsterdam IJburg
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.820
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij niet, want die motor is wel 600 kV en ook 800 W, maar om een of andere reden ook bedoeld voor maximaal 4S.
    Dus OF hij is niet geschikt voor de toerentallen, OF de wikkelingen zijn niet geschikt voor de spanning.
    Mijn eerste "natte vinger berekening" ging uit van 6S

    Als je 4S wilt vliegen heb je ergens in de buurt van de 1000 nodig als kV, anders heb je niet het toerental wat je nodig hebt om dat ding de lucht in te krijgen.
    Je hebt dan ook ergens in de buurt van de 8000 mAh nodig voor een beetje een schappelijke vliegtijd.
     
  7. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Amsterdam IJburg
    Tips waar ik kan zoeken? Op hobbyking kijk ik niet te slagen
     
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.820
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry... Ik sta niet bekend om mijn kennis van waar je electrospullen kunt kopen :D :D :D
     
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.112
    Locatie:
    Krabbendijke
    Laatst bewerkt: 9 jan 2021
    HuisTiraN vindt dit leuk.
  10. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Amsterdam IJburg
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.112
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dat is 800kv en 800 W ja

    Maar Bert had het over 600kV op 6S, dan klopt het even niet

    Even opnieuw:

    6S is 22,2 volt, als je naar 11000 toeren wil, dan heb je een 495kV motor nodig, Bert noemt 600-620, dus dan moet deze even niet, ik had blijkbaar die 800 ergens anders vandaan.

    Groeten,

    Arie

    P.s. Oeps, had denk ik die 800 w als kV genomen ;(
     
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.820
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was, rekening houdend met ongeveer 20% toerenverlies onder belasting... Onbelast rond de 14K, belast rond de 11K, ruwweg, natte vinger....
     
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.112
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ja die dus, ik had de verkeerde gepakt.

    Dan kom je op zoiets uit:
    Turnigy G32 Brushless Outrunner 600kv

    En die hebben ze zelfs in europa magazijn zo te zien
    Turnigy G32 Brushless Outrunner 600kv


    Groeten,

    Arie
     
  14. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.112
    Locatie:
    Krabbendijke

Deel Deze Pagina