MHZ boot 80 cm rib uitvoering met dichte kap

Discussie in 'Speedboten' gestart door ardmuijlwijk, 2 aug 2022.

  1. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    Hallo allemaal, inmiddels ben ik met een nieuw project gestart, wat de uiteindelijke bestemming tot zo lang mogelijk varen met 1 lipo gaat worden. Heb al redelijk wat testen gedaan, en wilde aanvankelijk een van mijn andere boten daarvoor gaan gebruiken. Maar ik liep tegen dit grappige rompje aan en dacht, dat lijkt mij het ideale rompje voor mijn deels uitgedachte plannen.

    Opzet voor deze romp is een 3670 1850KV motor en een 150A esc, en aluminium hardware.

    Romp was leeg, maar inmiddels zijn de vaste 5mm as en de motor ingebouwd. Het wachten is nog op verdere onderdelen.

    De hoge bolling van de kap is gereduceerd met 4 cm tot een beter uiterlijk, ik vond het orginail nou niet echt mooi, het deel achter de bolling is ook mee daarin genomen en nu is het al een veel beter gezicht.

    De kap word ook bevestigd door een sleufbevestiging met achterop nog een vergrendeling.

    Boot gaat varen op 1 6S 6000MAH lipo. foto,s volgen.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  2. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    Bij deze de foto,s, is allemaal nog in de begin fase word allemaal nog netjes afgewerkt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 1.jpg
      1.jpg
      Bestandsgrootte:
      252,4 KB
      Weergaven:
      245
    • 3.jpg
      3.jpg
      Bestandsgrootte:
      139 KB
      Weergaven:
      247
    • 2.jpg
      2.jpg
      Bestandsgrootte:
      85,3 KB
      Weergaven:
      234
    Dirk Jan en Dim L vinden dit leuk.
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Leuk project Heb je bewust voor een starre as gekozen, of is dat de aangeraden setup?

    En met zo lang mogelijk varen, bedoel je wel met enige snelheid neem ik aan? Anders had je wel een sleepboot gekozen
     
  4. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    ja ik vaar alleen nog maar met starre assen bevallen uitermate goed, onderhoud vervalt niet geheel, maar ten opzichte van een flexas gigantisch, de prop gaat direct op de as, lekkage door de as gereduceerd tot nul, ik heb gekozen voor een kering aan de buitenzijde en een aan de binnenzijde, zelfde geld voor de lagers.

    De verlening van de vaartijd is bewust gekozen zonder dat het slaapverwekkend word, snelheid hoop ik op 70 kilometer per uur uit te komen, vaartijd zal zo rond de 20 minuten per lipo 6000Mah worden, deze tijden haalde ik met mijn 3680 1250KV motor op 3/4 gas, en uiteraard zo soepel mogelijk te varen, door het gas vrijwel constant te houden. Alles valt of staat met hoe het weer is, vlak water zal meer tijd opleveren dan dat er meer wind en golven staan.

    Het leuke vind ik dat ik niet hoef in te pakken als het windkracht 3 is, daarboven word het wat minder, uiteraard allemaal uitgetest. Bij windkracht 4 moet je balanceren met het gas om de snelheid erin te houden, bij windkracht 3 loopt de boot heerlijk over de kabbel golfjes, en denderd de boot erover heen of de golven er niet zijn, tegen de wind in is dan leuker als met de wind mee.

    Prop zal zo rond de 59 1.4 zijn, misschien iets kleiner 57 of een 56, maar dat zal de nieuwe 3670 1850 kv nog uit moeten wijzen, de testen zijn uitgevoerd met de 3680 1250 kv motor.

    Maar vergis je niet sleepboot varen is ook heel leuk, deinend op de golven met schemering, en dan de verlichting aan, talloze uurtjes achter elkaar varen tot de duisternis invalt, eigenlijk bijna net zo leuk als speedboot varen.

    Heb hier nog een zwarte zee en 2 smit rotterdam,s staan, allemaal ver gevorderde projecten, maar ook daarbij is het toch altijd weer leuk om daaraan te werken, alleen nog leuker om ermee te gaan varen.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  5. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Very nice rib type hull! Is it an old MHZ hull because currently I can't find something similar at the MHZ eshop.
     
  6. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Mooi rompje .
    Ben benieuwd !
     
  7. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    that is correct is not one off the newer huls, how old this hull is i can,t tell.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  8. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    Zo nog maar eens wat plakwerk verricht, het gat was helemaal tot achteraan open gemaakt, geen idee waarom, maar dat is nu ook weer opgelost, de kap past mooi in het geheel, en word deze week afgewerkt.

    Ik mag ook wel gaan opschieten, want de overige onderdelen zijn in nederland aangekomen, hopelijk kan de boot deze week nog het water op, nog wat kleine herstel werkzaamheden, en wat opknapwerk en dan zou de romp er weer klaar voor moeten zijn.

    Uiteraard moet de liposteun, esc steun, en de servo nog worden geplaatst, maar dat weet ik zo onderhand wel hoe dat werkt, dat zal ook geen weken gaan duren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 4.jpg
      4.jpg
      Bestandsgrootte:
      85,4 KB
      Weergaven:
      91
    Dim L vindt dit leuk.
  9. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Good progress! I am curious about the first run. :thumbsup:
     
  10. G Dokter

    G Dokter

    Lid geworden:
    27 apr 2020
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Harkema
    Romp is van zo’n 25 jaar geleden volgens mij. Is design van fabio buzzi. Graupner had een kleine versie: mini sprint. Volgens mij had mhz deze in de 80 cm uitvoering en eentje van 140 cm.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  11. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    Same here, it is always wait and see how a boat will perform, but i am confident that it will perform well enough.

    Iff evertything gose as a plan, then we will know end off this week.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  12. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    Bedankt voor de info, altijd handig om te weten.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  13. G Dokter

    G Dokter

    Lid geworden:
    27 apr 2020
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Harkema
    Vroeger verslag van gelezen. In de kleine ging een speed 700 met 14 cellen 1900 sp en in de grote een plettenberg met 20 cellen 2000 mah. En dan 70 kmh halen om na 3 minuten weer naar de kant om te laden. Gelukkig hebben we die tijden achter ons gelaten. Elk jaar weer voor een vermogen aan cellen halen op de beurs in Dortmund. Uren solderen en soms na twee keer varen er weer een nieuw pakket maken.
     
  14. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    Gelukkig wel, electra is met grote sprongen vooruit gegaan, vroeger hier ook met auto,s rijden met 7,2 volt om te proberen om daar zoveel mogelijk snelheid uit te halen, met de club die hier toendertijd altijd elk weekeinde aan het rijden was op een toegewezen tereintje, helaas is alles hier in de buurt opgeheven of op miniscule manier doorgezet, vliegen was hier ook altijd een groot evenement, samen met mijn vader ging ik als een broekie mee om te gaan kijken, helaas is daar niets van over gebleven, tijden veranderen, en ben je op je eigen creativiteit aangewezen, maar is net zo leuk, de drukte kan ik goed missen, lekker aan de waterkant en genieten maar.
     
  15. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    Hallo Allemaal, even een kleine update, spullen zijn binnen gekomen, helaas is het boven niet te doen om te knutselen subtropische temperaturen, verhinderen de vooruitgang.

    Wel heb ik de lipo steun, de esc steun, en servo steun gemaakt, en de bevestiging voor in de boot wel kunnen polyesterren, vandaag word dat nog een keer in de hars gezet, en word morgen ochtend bij redelijke normale temperaturen in de boot geplaatst.

    Ook heb ik nog wat kleine plekjes waar de gelcoat had los gelaten op de bodem gelijk kunnen repareren, ook dat kan vandaag lekker uitharden in de bakoven boven.

    Of ik deze week nog kan varen betwijfel ik, even afwachten maar of het allemaal gaat lukken, gr.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  16. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    En weer ben ik een stuk verder gekomen, de plaat voor de esc is ingepolyesterd, en de lipo steun zit ook verankerd op zijn plek, de roer bevestiging zit ook op zijn definitieve plek, nu alleen de servo houder nog plaatsen, nog wat kleine dingen opvullen aan de bodem van de romp, want als je meestal gaat werken daaraan, komen er altijd van die kleine gaatjes in de hars laag tevoorschijn, staat gepland voor vanavond. Word zo i zo volgende week de eerste proef vaart. ga lekker varen, met mijn andere boot even weg van het klussen, en genieten aan de waterkant.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  17. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    Zo vanmiddag met de nieuwe motor en esc wezen varen, niet in de rib boot, maar in mijn andere boot. Door de warmte is er van bouwen niets meer terecht gekomen.

    eerst begonnen met een 4s lipo, doet het lekker, gaat flink van zijn plek. Na wat rustige rondjes het gas er maar eens op gezet, gaat gaande beter snelheid is al ruim voldoende, ik heb de standaard prop vervangen voor een 45 mm exemplaar. Helaas kwam er aan de pret een vroegtijdig einde, boot kreeg het op zijn heupen en ging achter zijwaarts uitbreken, ene moment niets aan de hand volgende moment ligt de boot met een flinke smak andersom. De romp lag met de punt boven water en de kap was eraf gevlogen, nou ja dan maar even zwemmen dan, was toch over heerlijk water, en moest toch nog aan mijn beweging komen, na binnen halen bleek uit eindelijk door de klap de lipo los in de boot te liggen en de bevestiging voor de kap voor was afgebroken. Bij thuiskost bleek ook nog eens dat het lager in de strut er voor de zoveelste keer is uitgelopen, gewoon in stukken, as kent geen vibratie,s maar loopt na 1 vaarsessie gewoon kapot, is het derde lager al in korte tijd.

    Het uitbreken word aangepakt en de strut ga ik eens rustig over na denken hoe dit op te lossen, is mijn reserve romp dus, altijd weer leerzaam dit soort sessies. Zenderset werkt ook niet helemaal lekker meer dus ga daar ook maar eens mee aan de slag.

    Maar de keuze voor deze opzet voor de rib boot is perfect, ik heb alleen maar op 4S kunnen varen, ik had wel een 6S bij me, maar daar is het niet van gekomen, maar volgende keer dat deze motor weer uitgaat word het in de rib boot, dat was het weer even voor nu, klus tempraturen worden weer beter, dus hopelijk word het eind deze week voor dat alle nieuwe ideeën weer zijn uitgevoerd, gr.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  18. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Wellicht overbodige vragen:
    Is de prop goed gebalanceerd?
    Is het een strut met één lager?
    Wat voor lagers gebruik je?
     
    Dim L vindt dit leuk.
  19. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    Nee hoor, vragen zijn nooit overbodig, prop is gebalanceerd, het is een strut met 2 lagers en een bus, het achterste lager loopt constand kapot, lagers zijn orginail met kraag.

    Ik ga de hele strud vervangen voor een steviger exemplaar, de flexas word dan ook meteen vervangen voor een nieuwe.

    Als ik de as vastpak net voor de strut is er geen vibratie voelbaar. Ook op de strut is er niets voelbaar, natuurlijk wel de vingers uit de buurt houden van de schroef, die heb ik nog langer nodig dan vandaag. schroef past trouwens keurig netjes op de as.
     
  20. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    en omdat foto,s meer vertellen dan mijn verhaal:

    gaatjes onderkant romp, plaat bevestiging servo, bevestigings blokken servo mooi met een geel kraagje(uiteraard word dit verwijderd na uitharding glasvlies en hars)en de roer bevestiging op de romp.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 8.jpg
      8.jpg
      Bestandsgrootte:
      44,6 KB
      Weergaven:
      112
    • 7.jpg
      7.jpg
      Bestandsgrootte:
      113,9 KB
      Weergaven:
      109
    • 6.jpg
      6.jpg
      Bestandsgrootte:
      99,4 KB
      Weergaven:
      107
    • 5.jpg
      5.jpg
      Bestandsgrootte:
      93,2 KB
      Weergaven:
      113
    Dim L vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina